بیماری های قلبی و عروقی جزو بیماری های مزمن و غیرمسری شایع در بسیاری از جوامع از جمله کشور ماست. این دسته از بیماری ها کاملاً قابل پیشگیری است و با آموزش و اطلاع رسانی صحیح و به موقع می توان از عوارض آن ها در امان ماند.

افتادگی دریچه میترال بیماری مادر زادی
سلامت نیوز : بیماری های قلبی و عروقی جزو بیماری های مزمن و غیرمسری شایع در بسیاری از جوامع از جمله کشور ماست. این دسته از بیماری ها کاملاً قابل پیشگیری است و با آموزش و اطلاع رسانی صحیح و به موقع می توان از عوارض آن ها در امان ماند.اما زمینه بروز دسته ای از بیماری های قلبی از بدو تولد در برخی افراد وجود دارد که یکی از آن ها افتادگی دریچه میترال است. این عارضه که نسبتاً شایع است به تنهایی خطری را متوجه سلامت افراد نمی کند اما در طول زمان و به دلایل مختلف ممکن است تشدید شود. در این مطلب درباره این عارضه با متخصص قلب و عروق گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می آید.افتادگی دریچه میترال یک بیماری مادرزادی است در این بیماری دریچه استحکام کافی ندارد و به طور کامل بسته نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دریچه میترال که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد باید بسته شود تا خون وارد شریان شده و در سراسر بدن پخش شود. اگر عملکرد بافت دریچه دچار مشکل شود، به هنگام بسته شدن تحدب پیدا می کند یعنی به اصطلاح شکم دار می شود و کامل بسته نمی شود. به این عارضه «پرولاپس» یا افتادگی دریچه میترال می گویند.دکترشهین غفاری متخصص قلب و عروق با بیان این مطلب به خراسان ادامه می دهد: این عارضه شدت متفاوتی دارد و بر اساس مقداری که دریچه به هنگام بسته شدن به درون بطن افتادگی پیدا کرده است، درجه بندی می شود.همچنین این دریچه ۲لت دارد. اگر افتادگی در یک لت اتفاق بیفتد، اهمیت چندانی ندارد، اگر ۲لت دریچه دچار افتادگی درجه ۳ شده باشد، عارضه جدی است و شایع ترین علت تعویض دریچه، همین مشکل است یعنی هر دو لت دریچه دچار افتادگی درجه ۳ شود.این عارضه ممکن است در طول زمان با علایمی مانند تند شدن ضربان قلب آشکار شود.

به طور کلی وقتی ضربان قلب تند می شود، شدت افتادگی افزایش پیدا می کند و بالعکس. وقتی شدت افتادگی دریچه بیشتر می شود، بیماری علامتدار می شود و علاوه بر درد، تپش قلب و ضربان های نابجا احساس می شود. بنابراین افتادگی دریچه میترال یک عارضه ثابت نیست و در زمانی که ضربان قلب تند می شود، بیماری علامتدار می شود.به عبارتی افتادگی در ضربان ۳۰، ۶۰ و ۹۰ به یک اندازه نیست؛ وگرنه ممکن است در ضربان تند قلب بسیاری از افراد دچار افتادگی دریچه میترال باشند اما اغلب آن ها بیمار محسوب نمی شوند، بنابراین وقتی بیماری تشخیص داده می شود که با ضربان تند قلب، شدت افتادگی بیشتر و با ضربان کند قلب، شدت افتادگی کمتر می شود.در چنین مواردی پزشک معالج تعداد ضربان قلب را کند می کند تا افتادگی دریچه میترال شدت پیدا نکند، اما بهترین روش برای این کار، ورزش است. زیرا اثر ورزش روی قلب، کاهش ضربان قلب است. یعنی فرد در سال اول شروع ورزش ضربان قلب ۸۰ دارد و در سال بعد ضربان وی بسیار کمتر می شود.

به این ترتیب پزشکان ترجیح می دهند به جای دارو، فرد را به ورزش و انجام فعالیت هایی که ضربان قلب را کند نگه می دارد، تشویق کنند.دکتر غفاری با اشاره به این که وجود نارسایی دریچه میترال به همراه «پرولاپس» مشکلات را چندبرابر می کند، ادامه می دهد: اگر فقط دریچه دچار «پرولاپس» شده باشد، خطر چندانی ندارد به ویژه اگر درجه یک یا ۲ باشد. علامت های این عارضه هم اختصاصی نیست. اگر افتادگی دریچه میترال پیشرونده باشد و شدت بیماری افزایش یابد، ممکن است به قلب آسیب جدی وارد شود و در موارد زیادی نیاز است جراحی تعویض دریچه میترال انجام شود.بنابراین با تشخیص به موقع می توان از این عارضه پیشرونده جلوگیری کرد.بیشتر موارد پرولاپس در اکوکاردیوگرافی تشخیص داده و درجه آن مشخص می شود و لزوم تکرار اکو همان جا تعیین می شود. همچنین شروع درمان نارسایی قلب همزمان با درمان دریچه قلبی و پیشگیری از نارسایی پیشرونده قلب مدنظر پزشک قرار می گیرد.

نکته این جاست دریچه های پرولاپس که دچار نارسایی است مستعد عفونت است. بیشتر این عفونت از راه دهان و دندان منتقل می شود و این جاست که بهداشت دهان و دندان اهمیت پیدا می کند.یک سری بیماری ها هم با پرولاپس میترال همراه است مانند پرکاری تیروئید که همزمان روند درمان آن طی می شود.وی با اشاره به این که با این همه بیماری افتادگی دریچه میترال بیماری خطرناکی نیست، تصریح می کند: فردی که افتادگی دریچه میترال با درجه خفیف دارد، بهتر است به طور مستمر اکو انجام دهد تا وضعیت دریچه، نوع پرولاپس و نارسایی احتمالی قلبی اش تحت نظر پزشک متخصص باشد. البته در افرادی که عروق قلبی شان در ناحیه تحتانی دچار تنگی شده است و یا آنفارکتوس ناحیه تحتانی قلب را پشت سر گذاشته اند، ممکن است پس از مدتی دچار نارسایی بیشتر در ناحیه دریچه میترال شوند که باید روند درمان آن ها آغاز شود، زیرا در این موارد سلامت قلب در معرض خطر قرار دارد.شیوع این عارضه در زنان بیشتر است و شاید از علل آن اضطراب و استرس بیشتر در زنان، ضربان قلب تندتر و انجام ورزش کمتر باشد.یکی از بهترین راه های پیشگیری از این عارضه کند نگه داشتن ضربان قلب است و انجام مستمر ورزش های هوازی بهترین توصیه ای است که می توان به مبتلایان این عارضه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسپینا ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    55 13
    با سلام...نامزده من افتادگی درچه میترال داره.آیا ممکنه این افتادگی به بچمون هم انتقال پیدا کنه و مشکل قلبی براش ایجاد بشه..ممنون میشم پاسخ بدبد.