سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 60964
سلامت نیوز : همه ما به سن خود و سال‌هایی كه پشت سر می‌گذاریم توجه داریم و گاه افسوس می‌خوریم از این كه سال‌ها چه زود پشت سر هم رفتند و ما ماندیم و عددهایی كه روی هم انباشته شده است، غافل از این كه نه سن ظاهری بلكه این سن واقعی است كه پیری و جوانی هر فرد را تعیین می‌كند. در مثل می‌گویند: «دلت جوان باشد» شاید همین دل جوان بودن را به معنایی دیگر اینجا نیز بتوان به كار برد. در اصل ظواهر كهولت معیار پیری و جوانی افراد نیست، بلكه سن واقعی آنها است كه معیار جوانی یا پیری آنها را تعیین می‌كند. چه بسا افرادی كه از نظر سن ظاهری در رده میانسالی و پیری قرار دارند، اما سن واقعی بدن آنها جوانتر از كسانی است كه به ظاهر جوان محسوب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ اگر از اطرافیان خود بپرسید: «آیا می‌دانید سن واقعی بدن شما چند سال است؟» كمتر كسی جوابی برای سؤال شما خواهد داشت؛ چرا كه متأسفانه ما به علت عدم برخورداری از آموزش‌های لازم سلامتی و تندرستی و دوری از ورزش و تحرك بدنی معمولاً از این كه سن واقعی‌ای هم وجود دارد، بی‌خبریم.
اما سن واقعی هر فرد، سنی است كه بدن او از نظر قدرت و استقامت سپری كرده است، از آنجا كه از حدود 25 سالگی با كاهش تعداد و ابعاد سلول‌ها در بدن آن هم با ریتمی ثابت مواجه می‌شویم؛ لذا توصیه متخصصان طب ورزشی و مربیان تربیت‌بدنی این است كه افراد همواره تلاش كنند تا سن واقعی بدن خود را جوان‌تر از سن ظاهری نگه‌دارند.

این كه ایده‌آل سن واقعی هر فرد در مقایسه با سن ظاهری او چقدر است، معیاری است كه با تست‌های ورزشی قابل محاسبه است، اما همین بس كه جوان نگه‌داشتن این سن، سال‌های طولانی و مفید زندگی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد و وداعی است با انواع بیماری‌های شایع در دوران میانسالی و سالخوردگی. نكته مهم این است كه بدن شما می‌تواند به شكل باورنكردنی جوان‌تر از سن واقعی شما بماند، اما رسیدن به آن شروط مهمی دارد كه از جمله آن تغییر عادات زندگی غلطی است كه متأسفانه برای همه ما به یك الگو و فرهنگ تبدیل شده است. رستوران‌گردی، پشت میز نشینی، استفاده از خودروی شخصی، آسانسور و هزاران روش غلطی كه اصلاح آن فقط به كمی دلسوزی واقعی آن هم برای بدن خودتان وابسته است.

صد البته كه براساس توصیه بسیاری از كارشناسان و متخصصان تغییر الگوهای تغذیه‌ای و تحرك بیشتر كمك بسیاری به افزایش طول عمر و كاهش سن واقعی بدن و جوان نگه داشتن آن می‌كند، اما این مهم را نباید فراموش كرد كه كار كشیدن از قلب و سوزاندن چربی‌های اضافه بدن نیز در رساندن بدن به سن واقعی خود مؤثر خواهد بود.
كمی توجه به رساندن بدنتان به سن واقعی آن، نه فقط شما را به سن واقعی‌تان نزدیك خواهد كرد، بلكه در برابر بیماری‌های غیرواگیری چون دیابت، فشارخون، انواع سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی هم مصون خواهید ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha