وزیر بهداشت گفت: 3 آیین نامه واگذاری بیمارستانهای نیمه تمام، زمین رایگان و تسهیلات ساخت بیمارستان در بخش خصوصی در دولت تدوین و ابلاغ شد.

كامران باقری لنكرانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: آیین نامه های لازم برای تشویق بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان و اتمام و راه‌اندازی بیمارستانهای نیمه تمام دولتی در دولت تصویب و ابلاغ شده است، بر این اساس بیمارستانهای نیمه‌تمام زیر 50 درصد پیشرفت فیزیكی دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
وی افزود: این اقدام بر اساس تبصره 14 قانون بودجه امسال انجام می‌شود، بر این اساس علاوه بر بیمارستانهای نیمه تمام وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی، بیمارستانهای نیمه تمام سایر دستگاهها نیز در صورتی كه آن دستگاه برنامه‌ای برای تكمیل و راه اندازی آن ندارد نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود كه طی نامه‌ای از سایر دستگاهها خواسته‌ایم این بیمارستانهای خود را به وزارت بهداشت معرفی كنند.
وزیر بهداشت اضافه كرد: آیین نامه دیگر بحث واگذاری زمین رایگان به متقاضیان ساخت بیمارستان است كه با همكاری وزارت مسكن این آ‌یین نامه نیز تدوین شده و وزارت مسكن موافقت خود را در این زمینه اعلام كرده است.
باقری لنكرانی گفت: سومین آیین نامه در این زمینه مربوط به نحوه اعطای تسهیلات مالی برای ساخت این بیمارستانهاست كه این آیین نامه نیز تدوین شده و به زودی با ابلاغ آن از سوی دولت اجرایی می‌شود.
وی افزود: امیدواریم این طرحها كمك كند تا بیمارستان سازی در مناطق محروم فعال شود.
پیش از این رحمت الله حافظی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت به خبرنگار اجتماعی فارس گفته بود كه در زمان حاضر بیش از 60 بیمارستان نیمه تمام وزارت بهداشت با كمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیكی آماده واگذاری رایگان به بخش خصوصی است.
به گفته وی بر اساس قانون بودجه امسال وزارت بهداشت و همه دستگاه‌های دولتی مكلف شده‌اند، پروژه‌های بیمارستانی نیمه تمامی را كه كمتر از 50 درصد آنها به اتمام رسیده است به بخش خصوصی واگذار كنند تا فعالان این عرصه در بخش غیر‌دولتی این بیمارستانها را به اتمام و ‌بهره‌برداری برسانند، البته رعایت ضوابط و تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت برای خدمات‌رسانی این بیمارستان‌ها پس از بهره‌برداری از سوی بخش خصوصی الزامی است.
قانون بودجه امسال در بندهای چ، ح، خ، ن 4 راهكار مختلف را برای تشویق و ترغیب بخش غیر‌دولتی در بیمارستان سازی در نظر گرفته است.
به گفته حافظی نخستین راهكار برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی در بیمارستان سازی، واگذاری زمین رایگان برای این كار در سراسر كشور به جز مراكز استانهای برخوردار است كه از سوی وزارت مسكن انجام می‌شود، دوم تأمین و پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانكی ساخت این بیمارستانها از سوی وزارت بهداشت است كه 10 میلیارد تومان به همین منظور در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وی گفت: سود تسهیلات بانكی برای ساخت بیمارستانها 12درصد است و وزارت بهداشت می‌تواند به تشخیص خود بخشی از این سود بانكی را پرداخت كند، محدودیتی برای سقف كمك وزارت بهداشت برای پرداخت سود این تسهیلات پیش‌بینی نشده است اما هر چه منطقه محرومتر باشد میزان این تسهیلات بیش‌تر است و چه بسا بتوان تا 10درصد میزان این سود را پرداخت كرد.
حافظی افزود:‌ راهكار دیگری كه برای تشویق بیمارستان سازی در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده، این است كه وزارت بهداشت می‌تواند تا 15درصد اعتبارات تملك دارایی خود را برای كمك به ساخت بیمارستان توسط بخش خصوصی هزینه كند و به جز در مراكز استان‌های برخوردار این اعتبار می‌تواند تا 25 درصد كل هزینه ساخت یك بیمارستان را پوشش دهد.
وی اضافه كرد:‌ بر اساس قانون بودجه امسال بخش غیر‌دولتی تا 20 سال حق تغییر كاربری این بیمارستانها و مراكز درمانی را ندارد.
معاون وزیر بهداشت گفت: البته اعتبار ساخت بیمارستان‌های دولتی در اختیار وزارت بهداشت نیست و چون وزارت مسكن متولی ساخت این مراكز است اعتبار ساخت این پروژه‌های بیمارستانی نیز در اختیار این وزارتخانه است و وزارت بهداشت فقط بهره‌بردار این پروژه‌هاست به همین علت این اعتبار باید از وزارت مسكن اخذ و در اختیار متقاضیان ساخت بیمارستان در بخش غیر‌دولتی قرار گیرد.
حافظی افزود: انتظار ما این است كه با این مصوبات بیمارستان سازی در كشور رونق گیرد و بخشی از كمبودهای كشور از این طریق جبران شود، ‌البته در سال اول اجرای این مصوبات ممكن است این فعالیتهای نمود نداشته باشد اما به مرور و از سال آینده شاهد بهره‌برداری بیمارستان‌های غیر‌دولتی در كشور خواهیم بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha