سلامت نیوز : اصغر خوشنود امروز در گفت‌وگو با فارس در یزد اظهار داشت: این طرح به منظور شناسایی، تشخیص زودرس و تحت درمان قرار دادن افراد در معرض خطر سرطان روده بزرگ (کولون) در یزد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح 500 خانوار یزدی زیرپوشش قرار دارند، افزود: در این طرح پس از شناسایی افرادی که تشخیص سرطان روده بزرگ در آن داده شده است، با گروه خطر اعم از خانواده، خواهر و برادر و فرزندان بیمار ارتباط برقرار کرده و پس از گرفتن شرح حال و انجام آزمایش‌های لازم، اقدامات پیشگیرانه برای آنها صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه سرطان روده بزرگ تنها سرطانی است که قابلیت پیشگیری دارد، تصریح کرد: در این بیماری پنج سال قبل از ایجاد سرطان، یک پولیپ یا ضایعه پیش سرطانی در بدن فرد ایجاد می‌شود که با دستگاه آندوسکوپ از بدن فرد خارج می‌شود و ریسک سرطان را در فرد کاهش می‌دهد.

وی سرطان روده بزرگ را از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورهای غربی دانست و گفت: آمار دقیقی از نظر میزان شیوع این بیماری در کشور وجود ندارد.

خوشنود، ژنتیک و رژیم غذایی نامناسب را از علل زمینه ساز و مستعد کننده این بیماری عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش رژیم غذایی پرچرب در افراد جامعه، احتمال اینکه این بیماری به یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور تبدیل شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: این نوع از سرطان برعکس تمام سرطان‌ها بین مرحله اول تا مرحله چهارم از لحاظ طول عمر افراد اختلاف زیادی وجود دارد به عبارت دیگر؛ در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه کشف و زود تشخیص داده شود، ضایعه برداشته می‌شود و طول عمر فرد تقریبا شبیه افراد عادی می‌شود.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با اشاره به علائم و نشانه‌های این بیماری، دفع خون از مقعد را از مهم‌ترین علامت سرطان روده بزرگ عنوان کرد و گفت: افراد بالای 45 و 50 سال حتی مبتلایان به هموروئید یا بواسیر و شقاق باید از نظر روده بررسی شوند همچنین توصیه می‌شود افراد هرگونه علامت یا بروز هموروئید را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنند.

وی توصیه کرد: افراد عادی و بدون علامت در سنین بالاتر از 50 سال هر 10 سال یک مرتبه باید از نظر روده بررسی شوند همچنین افراد دارای سابقه خانوادگی کولون از سنین 35 تا 40 سالگی برای بررسی روده به پزشک مراجعه کرده و چکاپ شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر همچون میوه و سبزی، کاهش چربی‌های حیوانی و کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فود را از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ برشمرد و متذکر شد: در برخی موارد مصرف برخی داروها از جمله آسپرین از بروز سرطان کولون نیز پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha