به دلیل ضعف آیین‌نامه دندانپزشکان ما به راحتی 12سال تعهد خود را با 5 تا 6 میلیون تومان می‌خرند.

تعهد ضمن خدمت دندانپزشکان با 6میلیون تومان خرید و فروش می‌شود

سلامت نیوز : اکبر فاضل در گفت‌وگو با فارس درباره توزیع ناعادلانه دندانپزشکان در سطح کشور افزود: در کنکور سراسری سال 61 سهمیه مناطق یک، دو و سه مطرح شد و امتیازاتی به مناطق دو و سه داده شد تا داوطلبان این مناطق شانس قبولی بیشتری در کنکور داشته باشند و به اندازه ۶ سال آموزش رایگانشان شش سال در مناطقی که از آنجا انتخاب شده‌اند خدمات ارائه دهند.

وی افزود: متأسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی از این مصوبه غافل ماندند و آن را به درستی به کار نگرفتند.حدود 30هزار دندانپزشک عمدتاً بعد از انقلاب در کشور فارغ‌التحصیل شدند که نیمی از آنها به مناطق دو و سه اختصاص دارد.

فاضل گفت: با یک حساب سرانگشتی حدود 10هزار دندانپزشک باید تعهدشان را در مناطق خود ایفاء می‌کردند که متأسفانه این تعداد به این مناطق نرفتند و کسی نبوده است که در سیستم آنها را به کار گیرد و از آنها بپرسد با این امتیازی که از مناطق محروم دریافت کرده‌اید چرا به درستی استفاده نکردید.

دبیر شورای تخصصی شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابراین توزیع عادلانه اتفاق نیفتاد و این امر باید بازنگری شود. ضمن آنکه در آیین‌نامه ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی بندی وجود دارد که طبق آن می‌توانند آموزش رایگان تحصیل خود را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: 6 سال آموزش تحصیل خود را به نرخ خیلی ارزان حدود ۳ میلیون تومان می‌خرند درحالی که هزینه تحصیل مقطع پیش‌دبستانی ۳ تا ۴ میلیون تومان است و این دردهایی که باید حل شود.

 فاضل به آیین‌نامه دیگری اشاره کرد و گفت: در همین آیین‌نامه مصوبه دیگری وجود دارد که اگر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به مناطق دو و سه نامه‌نگاری کنند و از آنها بپرسند آیا به دندانپزشک احتیاج دارند و این نامه‌نگاری 15 روز طول بکشد طبق این آیین‌نامه به این معنی است که مناطق محروم نیازی به دندانپزشک ندارند.

وی تصریح کرد: بنابراین فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی به راحتی می‌توانند شش سال خدمت خود را نیز خریداری کنند. یعنی ۱۲سال تعهد دندانپزشکی با 5 تا 6 میلیون تومان خریداری می‌شود.

وی گفت: این آیین‌نامه که در سال 83 و در زمان وزارت دکتر پزشکیان نوشته شده است در اردیبهشت سال 84 ابلاغ شده است، مشکلاتی دارد که باید بازنگری شود.

دبیر شورای تخصصی دندانپزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: مسئولان سلامت دهان استان‌ها نیز باید مطلع باشند و آگاهانه نامه درخواست دندانپزشک را ارسال و منتظر نتیجه آن باشند. ما می‌بینیم که مسئولان استانی همواره می‌نالند که چرا دندانپزشک در استان‌هایشان کم است، در حالی که نیروهای بسیاری فارغ‌التحصیل می‌شوند و در عین حال احتیاجی به استخدام ندارند و باید در این استان‌ها تعهد خود را انجام دهند.

فاضل پیشنهاد داد: این فارغ‌التحصیلان می‌توانند تعرفه‌ای را تعیین کنند و در زمان مشخص شده در مناطق دو و سه خدمات ارائه دهند یا مراکز بهداشتی و درمانی را پس از اتمام ساعت اداری به شکل کلینیک خصوصی با همان تعرفه در آورده و بدین ترتیب درآمد مکفی برای خود کسب کنند.

وی گفت: با این روش عدالت در توزیع دندانپزشک و دسترسی مردم حاصل می‌شود و دیگر نه دندانپزشک مشکلی دارد و نه دیگر خرید و فروشی حاصل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Kosar ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    1 0
    سلام ببخشید چطور سهمیه های هیئت و علمیا و ایثارگران که خیلی راحت تر قبول شدن ، راحت هر جا دلشون خواست برن بعد بچه های مناطق که کلی تلاش کردن ، یه عالمه تعهد بگذرونن ! عدالتتون اینه