سمینار علمی بررسی علل و راههای درمان اعتیاد روز پنجشنبه در دانشگاه علم پزشكی اراك برگزار شد.

دراین سمینار كه به همت سازمان بسیج جامعه پزشكی و با حضور پزشكان، پیراپزشكان و اعضای جامعه بسیج پزشكی استان‌مركزی برگزار شد، تاریخچه، علل شیوع، راهكارهای پیشگیری وكاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد، چگونگی برخورد با افراد معتاد و خانواده‌ها، علایم و درمان این پدیده اجتماعی بررسی‌شد.

فرمانده انتظامی استان مركزی در این سمینار گفت: هر چه در جامعه شناخت ایجاد شود، تهدیدات و آسیبها كاهش می‌یابد.

سردار"نبی‌الله حیدری" افزود: رسانه‌های ارتباط جمعی نقش موثر و سازنده‌ای در فرهنگ‌سازی ، كاهش آسیبها و تهدیدات جامعه بر عهده دارند.

وی بیان كرد: سال گذشته دو هزار ‪ ۱۰۰‬سارق در این استان دستگیر شدند كه از این تعداد ‪ ۶۹۵‬نفر معتاد بودند.

سردارحیدری گفت: همچنین در سال گذشته، ‪ ۱۰۳‬نفر به دلیل تزریق مواد مخدر در این استان جان خود را از دست دادند كه از این تعداد ‪ ۲۰‬نفر آنها مبتلا به بیماری ایدز و هپاتیت ‪ B‬بودند.

وی‌افزود: از ابتدای امسال تاكنون چهار هزار و ‪ ۴۱۹‬معتاد، قاچاقچی، تهیه و توزیع‌كننده مواد مخدر در این استان دستگیر شده‌اند كه از این تعداد، شش درصد در سنین ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬سال، ‪ ۳۸‬درصد ‪ ۲۱‬تا ‪ ۳۰‬سال، ‪ ۳۳‬درصد ‪ ۳۱‬تا ‪۴۰‬سال و ‪ ۲۳‬درصد در سنین ‪ ۴۰‬سال به بالا قرار دارند.

سردار حیدری‌ادامه داد: همچنین كمتر از یك درصد از دستگیرشدگان در رابطه با موادمخدر در مشاغل دولتی، ‪ ۷۹‬درصد مشاغل خصوصی و آزاد و ‪ ۱۸‬درصد بیكار هستند.

وی‌گفت: میزان تحصیلات ‪ ۱۰‬درصد از متهمان در رابطه با موادمخدر این استان بیسواد، ‪ ۲۷‬درصد تحصیلات ابتدایی، ‪۳۸‬درصد راهنمایی، ‪ ۲۲‬درصد متوسطه و تنها یك درصد از تحصیلات عالیه برخوردارند.

یك متخصص روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشیكی اراك نیز گفت:
جامعه‌ای كه از تفریحات سالم برخوردار است و اكثر جوانان این تفریحات را جایگزین مصرف مواد مخدر می‌كنند، شیوع اعتیاد در آنها بسیار پایین است.

دكتر "بهمن صالحی" افزود: فشارهای محیطی، محل سكونت و عدم همبستگی بین افراد نیز نقش موثری در گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر دارد.

وی‌بیان‌كرد: ‪۷۵‬درصد افرادی كه ترك اعتیاد می‌كنند، شانس بازگشت این افراد در یكسال به ویژه سه ماه اول بسیار زیاد است كه این امر نیازمند توجه جدی و مراقبتهای لازم است.

دكتر صالحی، مهمترین عوامل موثر در عود را ویژگیهای شخصی، حساسیت بیش‌از اندازه به‌احساسات ناخوشایند، نقص‌انگیزه برای كنترل رفتار، تكانشگری بودن، هیجان طلبی و تحمل كم برای بی‌حوصلگی و آستانه پایین تحمل ناكامی‌ها عنوان كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha