سلامت نیوز : محسن منشدی امروز در نشست مشترک سازمان انتقال خون ایران و مسئولان شهرستان آوج که با هدف فراهم کردن مقدمات لازم برای احداث پایگاه انتقال خون در این شهرستان آوج برگزار شد، افزود: در سال 91 بالغ بر دو میلیون واحد خون در انتقال خون ایران تولید شد و از آنجایی که از هر واحد خون تقریبا سه واحد فرآورده تهیه می‌کنیم، در مجموع بالغ بر شش میلیون واحد خون و فرآورده خونی تولید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اهداف این نشست اظهار داشت: این نشست در راستای ارتقای وضعیت اهدای خون در شهرستان آوج و امکان دسترسی آسان‌تر و بهتر مردم این شهرستان به امر اهدای خون برگزار شده است، زیرا در حال حاضر در شهرستان آوج، هیچ پایگاه انتقال خونی وجود ندارد و همکاران سازمان انتقال خون به صورت تیم‌های سیار برای دسترسی مردم به انتقال خون جهت اهدای خون در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح پایگاه انتقال خون در شهرستان آوج باشیم تا بتوانیم آن گونه که در خور شأن مردم این منطقه است به آنها خدمت‌رسانی کرده و در دسترس آنان باشیم.

به گفته سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران حضور بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از اهداکنندگان خون در کشور منجر به تولید این تعداد از واحدهای خونی و فرآورده‌های خونی شده است.

وی ادامه داد: برخی از افراد به عنوان اهداکننده مستمر در طول سال ممکن است دو بار و یا حتی بیشتر برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند، بنا بر این دو میلیون واحد خونی که طی سال گذشته تولید شده است ناشی از حضور مستمر اهداکنندگانی است که به این شکل مبادرت به اهدای خون کرده‌اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: بالغ بر 41 درصد اهداکننده مستمر داریم و تلاش می‌کنیم که درصد اهداکنندگان مستمر را هر سال افزایش دهیم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه امکان آلودگی خون اهداکنندگان مستمر بسیار کم است، گفت: با توجه به اینکه در هر بار اهدا که افراد برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کنند، خون آنها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و پس از اینکه سازمان انتقال خون از سلامت خون اهدا شده اطمینان حاصل کرد، خون برای توزیع بین مراکز درمانی آمادگی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به آماری که در دست داریم به اثبات رسیده است که در افرادی که به عنوان اهداکننده مستمر بودند تعداد دفعاتی که خون آنها برای توزیع آمادگی داشته است، بیشتر بوده و امکان آلودگی بسیار کم است.

منشدی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته متأسفانه حضور بانوان در اهدای خون معمولا کم رنگ بوده است، اظهار داشت:  طی سال‌های اخیر در سطح کشور به صورت میانگین فقط  6 درصد از اهداکنندگان را بانوان تشکیل داده‌اند که این آمار در استان‌های مختلف در حداکثر میزان آن 11 درصد و در کم‌ترین میزان آن کمتر از 2 درصد بوده است.

وی افزود: تلاش ما بر این است که موانعی مانند کم خونی، فقر آهن و ... که منجر به عدم حضور بانوان در مراکز انتقال خون می‌شود را برطرف کنیم تا حضور و مشارکت بانوان را در اهدای خون افزایش دهیم و امیدواریم این آمار را در آینده‌ای نزدیک حداقل به 20 درصد برسانیم.

این مقام مسئول با تقدیر از حضور پر رنگ مردم در اهدای خون عنوان کرد: خوشبختانه در هر فراخوانی که سازمان انتقال خون ایران داشته است، مردم خود را به سرعت به پایگاه‌های انتقال خون رسانده و سعی کرده‌اند که ذخایر خونی را در سطح کشور در حد استاندارد نگهدارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha