چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 63647

سلامت نیوز : محمد‌علی متولی‌زاده اردکانی در گفت‌وگو با فارس در مورد پروژه ژنوم انسانی اظهار داشت: از سال 1990 تا سال 2003 میلادی دولت آمریکا با همکاری یکی دو کشور دیگر برای آگاهی از وضعیت ژنتیکی انسان «پروژه ژنوم» را انجام داد که نزدیک به 3 میلیارد دلار هزینه در پی داشت.

وی ادامه داد: دانشمندان در دهه 90 میلادی به این نتیجه رسیدند که برای هر ویژگی انسانی نمی‌توانند تک‌تک ژن‌ها را مطالعه کنند و اگر بتوانند کل ردیف DNA و ردیف ماده وراثتی ژنوم انسان را شناسایی کنند، بیماری‌ها را سریعتر شناسایی کرده و زمینه درمانی آن را آماده کنند.

وی تاکید کرد: با به ثمر رسیدن این تحقیقات در طول 10 سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در علم ژنتیک صورت گرفته که بسیاری از ژن‌ها و ردیف DNA بیماری‌ها شناخته شده است.

به گفته متولی‌زاده اردکانی به تدریج محققان ژن‌های انسان را با موجودات زنده دیگر از جمله موش مقایسه کردند چرا که انسان همیشه می‌خواهد جایگاه خود را در مقایسه با دیگر موجودات بداند و نتیجه تحقیقات نشان داده که انسان در بسیاری از موارد با موجودات دیگر شباهت دارد.

وی افزود: پروژه ژنوم انسان صرفاً پزشکی و برای درمان بیماری‌ها نیست بلکه نتایج آن در حوزه علوم انسانی کاربرد دارد مثلا نقش ژن‌ها در رفتار و شخصیت و اینکه روانشناسان می‌توانند به این پاسخ برسند که چرا گاهی مشاوره‌ها جواب نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر در رفتارهای ژنتیکی می‌تواند به کاهش میزان خشونت و افسردگی در رفتارهای انسان کمک کند گفت: مبحثی به نام اپی ژنتیک در دنیا مطرح شده که آیا کارهایی که ما در طی روز با یک نسل انجام می‌دهیم می‌تواند در فرزندان نسل بعد بروز کند.

 این فوق تخصص ژنتیک بااشاره به اینکه نشانه‌هایی از تاثیر خشونت و تغذیه روی ژنوم اسپرم و تخمک پیدا شده افزود: این تاثیرها می‌تواند به نسل بعدی منتقل شود و دانشمندان در حال تحقیقات بیشتری در این راستا هستند.

وی گفت: کار کردن با کامپیوتر برای نسل ما کمی مشکل بود ولی الان کودکان نسل جدید به راحتی از سنین کودکی می توانند با کامپیوتر کار کنند یا هر چیز جدیدی را از محیط جذب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha