دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 65612

بخیه از آن دست چیزهایی است که حتی اگر هر کدام ما تجربه‌اش نکرده باشیم، حتما دیده‌ایم و با جملاتی مانند «بخیه کردن» و «بخیه کشیدن» آشنا هستیم!

بخیه را بهتر بشناسیم

سلامت نیوز : بخیه از آن دست چیزهایی است که حتی اگر هر کدام ما تجربه‌اش نکرده باشیم، حتما دیده‌ایم و با جملاتی مانند «بخیه کردن» و «بخیه کشیدن» آشنا هستیم!بخیه زدن از مهمترین کارهای پایانی هر عمل جراحی است که اشتباه در آن علاوه بر زشت و بد منظره کردن محل زخم، می‌تواند باعث آلودگی‌هایی در محل شود که حتی جبران کردن آن نیز سخت باشد.

دکتر رسول میر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعریف بخیه اظهار کرد: وقتی برشی در بدن چه به صورت تصادفی و چه به علت جراحی ایجاد شود، برای ترمیم آن از بخیه استفاده می‌شود. «بخیه» دو سر زخم را به هم نزدیک می‌کند و در این حالت به ترمیم آن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بخیه علاوه بر اینکه از ورود عفونت به زخم جلوگیری می‌کند، باعث مرتب و منظم زخم خوردن زخم‌ها می‌شود.میر شریفی نخ بخیه را در دو دسته‌بندی قرار داد: برخی نخ‌ها قابل جذب و برخی غیر قابل جذب هستند، همچنین نخ‌هایی هستند که منشا طبیعی دارند و بعضی صنعتی هستند.

وی با اشاره به نخ‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها، بیان کرد: «کاتگوت» یا «کتگوت» نوعی نخ طبیعی است که قابل جذب هم است، این نخ از روده چهارپایان ساخته می‌شود و در مراحل تولید، روند کار به شکلی است که پس از به کار رفتن داخل بدن مشکلی به وجود نیاورد.

میر شریفی افزود: نخ‌هایی از جنس سیلک یا ابریشم که با وجود طبیعی بودن، قابل جذب نیستند و نخ‌های صنعتی و غیر قابل جذب نایلونی یا «پرولین» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بعضی نخ‌ها تنها داخل بدن استفاده می‌شوند و برای همیشه هم آنجا می‌مانند، اظهار کرد: داخل شکم یا داخل قفسه سینه از مکان‌هایی است که ممکن است نخ بخیه همیشه باقی بمانند، ممکن است این نخ از نوع قابل جذب یا غیر قابل جذب باشد، اما معمولا مشکلی با نخ‌های داخل بدن نداریم. چون نحوه ساخت آنها به شکلی است که بیشترین سازگاری را با بدن داشته باشند.

این جراح با بیان اینکه معمولا نخ‌های قابل جذب، مشکل و زحمت کشیدن بخیه و دردهای معمول آن را ندارند، گفت: اینکه برای زخمی کدام نخ مورد استفاده قرار می‌گیرد، به تخصص پزشک برمی‌گردد و به تشخیص او بستگی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: در زخم‌هایی که عمیق هستند، قسمت‌های عمیق‌تر از داخل بخیه می‌شوند. مثل عضلات، سپس قسمت‌های سطحی از جمله پوست بخیه می‌شوند.

میر شریفی در پاسخ به این پرسش که برای اینکه جای بخیه روی پوست نماند، چه کارهایی باید انجام دهیم، گفت:نوع شکل جوشگاه بخیه روی پوست به چند عامل بستگی دارد، در ابتدا اینکه بعضی از بدن‌ها به طور سرشتی جوشگاه نازیبایی تولید می‌کند، پس ماهیت و سرشت بدن برای ترمیم زخم بسیار مهم است.

وی افزود: عامل دومی که موثر است، نحوه تکنیک به کار رفته توسط جراح است، مانند نوع بخیه، نوع سوزن، مدت زمان باقی ماندن نخ‌های بخیه، ملایمت، خشونت با نسوج بدن در هنگام بخیه زدن و به عنوان عامل سوم نوع صدمه‌ای که منجر به زخم شده، می تواند در نتیجه نهایی جای جوش خوردن زخم موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha