سلامت نیوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و رییس مرکز بهداشت استان گفت: سال پیش 3 مرگ مادر باردار در استان رخ داد که یک مورد بر اثر خونریزی، یک مورد بر اثر کاردیومیوپاتی و یک مورد سندرم آیزن منگر بوده است، امسال نیز شمار مرگ مادران باردار یک مورد بر اثر بیماری قلبی بود که خوشبختانه این آمار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

دکتر «خسروی» در گفت‌وگو با (ایسنا)اظهار کرد: کاهش مرگ مادر و نوزاد از اهداف و سیاست‌های استراتژیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که این هدف از اهداف توسعه‌ی هزاره‌ی سوم نیز هست و دستیابی به آن مورد تعهد دولت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از 95 درصد زایمان‌ها در بیمارستان انجام می‌شود از همین‌رو بیشتر موارد مرگ نوزادان بیمارستانی است اما چون سلامت مادر و نوزاد ارتباط تنگاتنگی با هم دارند توجه به کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به این دو گروه ضرورت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان مرگ نوزاد از 10.26 در 1000 تولد زنده در سال 90 به حدود 10 در هزار تولد زنده در 6 ماهه‌ی نخست سال کاهش یافت.

دکتر خسروی زایمان را فرآیندی طبیعی دانست و گفت: این فرآیند باید با حداقل مداخلات پزشکی انجام شود و تنها در مواردی که جان مادر یا جنین در خطر است، پزشکان مداخله کنند.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس و توانایی یک زن برای انجام زایمان و نگهداری از کودکش تحت تاثیر افرادی است که از وی مراقبت می‌کنند بنابراین باید اطلاعات دقیق درباره‌ی مزایا و معایب روش‌های زایمان به مادران ارائه شود تا مادران با تصمیم‌گیری آگاهانه بهترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: پایان سال گذشته میزان زایمان سزارین گزارش شده در استان46.59 درصد بود که این آمار در 6 ماهه‌ی نخست سال به 45.45 درصد رسید.

دکتر خسروی علت عمده مرگ مادران باردار در سال های گذشته را خونریزی و علت عمده مرگ نوزادان را نارسی و ناهنجاری‌های مادرزادی برشمرد.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج زایمان طبیعی بین مادران باردار گفت: تشکیل کمیته‌های دانشگاهی ترویج زایمان ایمن و کاهش سزارین و ترویج زایمان بدون درد با همکاری معاونت درمان و اجرای مداخلات لازم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هسته‌های آموزشی شهرستان‌ها، آموزش پرسنل ارائه‌دهنده‌ی خدمت، مادران و خانواده‌ها در خصوص مزایای زایمان طبیعی، اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی متعدد در این خصوص با حضور متخصصان زنان، تهیه و توزیع متون آموزشی برای بهره‌برداری و ارتقای آگاهی گروه هدف در زمینه مزایای زایمان طبیعی را از مهم‌ترین اقدامات در زمینه‌ی کاهش آمار سزارین در جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شناسایی و ارجاع مادران باردار از هفته 20 باردار به کلاس‌های زایمان برای دریافت آموزش‌های تئوری و عملی زایمان، آموزش ماماها در خصوص زایمان فیزیولوژیک، آموزش چهره به چهره مادران باردار در خصوص مزایای زایمان طبیعی به خصوص حین ارائه‌ی مراقبت‌های سه ماهه‌ی سوم بارداری و نظارت و تجزیه و تحلیل آمارهای زایمان و انجام مداخلات لازم از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش آمار زایمان به شیوه‌ی سزارین است.

دکتر خسروی افزود: از دیگر اقدامات برای کاهش آمار زایمان به شیوه‌ی سزارین در چهار محال و بختیاری می‌توان به جذب و تربیت بهورز، ماما و ماما روستا برای انجام زایمان فیزیولوژیک و ایمن در مناطق محروم، تجهیز واحدهای تسهیلات زایمانی و نظارت منظم بر نحوه ارائه خدمات زایمانی در این واحدها و انجام مراقبت های پیش از بارداری برای شناسایی و رفع عوامل خطر و پیشگیری از بروز حاملگی های پرخطر اشاره کرد.

وی بیشترین علت سزارین در استان را مربوط به سزارین تکراری و سپس موارد پزشکی مانند عدم تطابق سر جنین با لگن و عدم پیشرفت زایمان دانست و گفت: در این خصوص با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت ودرمان برای کاهش سزارین و انجام زایمان فیزیولوژیک با همکاری معاونت درمان، متخصصان زنان برای انجام زایمان طبیعی آموزش‌های لازم را طی کردند، همچنین در مواردی که بیمارستان‌ها و متخصصان زنان برای کاهش موارد سزارین اقدام کرده‌اند، تشویق شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در استان ادامه داد: هم‌اکنون از جمعیت 525 هزار نفری استان 480 هزار نفر در سامانه‌ی پزشک خانواده ثبت‌نام کرده‌اند، 60 هزار نفر نیز پزشک خود را انتخاب کرده‌اند این در حالی است که در صورت انتخاب پزشک توسط مردم، هر پزشکی که عقد قرارداد کرده‌اند، حداقل 70 نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته‌ی خسروی، قرارداد با سازمان‌های بیمه نیز نهایی شده و پس از تامین اعتبار مربوطه قابل اجراست این در حالی است که نحوه‌ی اجرای برنامه در این فاز با اجرای پایلوت آن کاملاً متفاوت بوده و قابل قیاس نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha