سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 67736

كشف سلول‌های بنیادی فولیكول مو مژده‌ای است برای بیمارانی كه از ریزش مو رنج می‌برند. آن هم در شرایطی كه حدود 40 درصد مردان و 20 درصد زنان بالای 50 سال دچار درجاتی از ریزش مو هستند.

كاشت سلول‌های بنیادی مو، تبلیغات یا واقعیت
سلامت نیوز : چهره هر فرد عامل مهمی در روابط اجتماعی او محسوب می‌شود و از آنجا كه كیفیت زندگی هر فرد به ارتباط اجتماعی‌اش بی‌ارتباط نیست، توجه به این مورد برای هر فردی جذاب است.یكی از مهم‌ترین مسائل در زیبایی هر فرد، خط رویش مو در پیشانی اوست كه به مرور زمان و با افزایش سن پیشانی بلندتر و موهای جلوی سر نازك‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ كشف سلول‌های بنیادی فولیكول مو مژده‌ای است برای بیمارانی كه از ریزش مو رنج می‌برند. آن هم در شرایطی كه حدود 40 درصد مردان و 20 درصد زنان بالای 50 سال دچار درجاتی از ریزش مو هستند.

در پروژه تزریق سلول‌های بنیادی فولیكول مو در انسان، نمونه كوچكی از فولیكول‌های مو یا همان ساختمان لوله‌ای شكل مو در طول یك پروسه جراحی تحت بی‌حسی موضعی از پوست سر بیمار برداشته می‌شود.

این سلول‌ها از بقایای فولیكول جدا می‌شود و در یك محیط كشت مناسب طی سه‌هفته تكثیر شده و در یك محیط استریل مخصوص تزریق می‌شود. به دنبال این عمل، رویش موی جدید تقریبا پس از سه ماه اتفاق می‌افتد. اما آیا بهره‌گیری از این روش نوین می‌تواند به كابوس كم مویی یا بی‌مویی بسیاری از افراد پایان دهد؟

دكتر محمد علی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو در پاسخ به این پرسش در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: این پروژه اكنون در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است ولی در انسان نتایج قابل قبولی نداشته كه امید است در آینده نزدیك بتواند تحولی را در درمان ریزش مو ایجاد كند، در حالی كه متاسفانه تعدادی از مراكز زیبایی پوست و مو در كشورمان از عبارت سلول‌های بنیادی با هدف عوامفریبی استفاده می‌كنند، بیماران نباید فریب این عبارت‌ها را بخورند.

وی می‌افزاید: پروژه تزریق سلول‌های بنیادی فولیكول مو تاكنون در هفت داوطلب در انگلستان صورت گرفته كه نتایج آن منفی گزارش شده است، ولی در فاز دوم این پروژه كه در حال انجام است، محققان شاهد 40 درصد افزایش موها در هر سایز و 18 درصد افزایش مو با قطر بیشتر از 30 میكرون بوده‌اند، اما در فاز انسانی تاكنون نتایج از لحاظ زیبایی قابل قبول نبوده و با وجود ارائه این اطلاعات در كنگره‌های مختلف، گزارش علمی نتایج فاز انسانی به صورت مقاله به چاپ نرسیده است.

روشی موثر، اما در حال انتظار

سلول‌های بنیادی كه در ناحیه پیاز مو قرار دارد، توانایی تبدیل به لایه سطحی پوست فولیكول مو، غدد چربی و كمك به ترمیم پوست بعد از جراحت را دارد.دكتر نیلفروش‌زاده با اشاره به این مطلب می‌افزاید: البته پس از انجام موفقیت‌آمیز تحقیقات نهایی بر ایده‌های كاشت سلول‌های بنیادی در پوست سر، می توان به درمان‌های جایگزین موثری برای ریزش مو دست یافت. از سوی دیگر نتایج این تحقیقات در آزمایش‌های تحلیلی پوست در صنعت مواد آرایشی و بهداشتی بسیار كمك‌كننده خواهد بود.

البته تحقیقات اخیر، برگشت‌ناپذیر‌بودن توانایی رشد مجدد موها را در برخی انواع ریزش مو نشان می‌دهد، چراكه سلول‌های بنیادی در ریزش موی ارثی و ریزش موی سكه‌ای كه یك بیماری خود ایمنی است، موثر است.

پی‌آر‌پی؛ درمانی كمكی برای ریزش مو

موضوع دیگری كه این روزها در تبلیغات با آن مواجه می‌شویم، كاربرد پلاسمای غنی از پلاكت یا پی‌آر‌پی در ریزش مو است، اما دكتر نیلفروش‌‌زاده در مورد قابل اعتماد بودن این تبلیغات توضیح می‌دهد: از جمله اثرات مفید كاربرد پی‌آر‌پی در اعمال جراحی می‌توان به كاهش خونریزی عروقی، كاهش درد و تورم پس از اعمال جراحی و افزایش سرعت بهبود زخم اشاره كرد، ولی كاربرد این روش در درمان طاسی ایده‌ای نو محسوب می‌شود.

این متخصص پوست و مو معتقد است پی‌آر‌پی علاوه بر درمان زخم‌های پوستی می‌تواند به ساخت عروق جدید و سطحی از پوست كه به استحكام و جوانی آن منجر می‌شود، كمك كند و باعث بهبود ضخامت پوست و خاصیت الاستیكی آن شود. اما در ارتباط با ریزش مو می‌توان آن را نوعی درمان كمكی به شمار آورد و به‌طور قطعی جایگزینی برای پیوند مو محسوب نمی‌شود.

پی‌آر‌پی با تزریق سلول بنیادی متفاوت است

بسیاری به اشتباه تزریق سلول بنیادی به فولیكول مو را با پی‌آر‌پی مشابه می‌دانند، اما این روش با تزریق سلول‌های بنیادی فولیكول مو كه تنها در مراكز معتبر دنیا و فقط در یك مركز تحقیقاتی در ایران آن هم در فاز حیوانی در حال انجام است، كاملا متفاوت محسوب می‌شود.

دكتر نیلفروش‌زاده در این باره توضیح می‌دهد: تزریق سلول‌های بنیادی فقط در مراكز تحقیقاتی دانشگاهی معتبر و با تجهیزات استاندارد و پیشرفته قابل انجام است اما تزریق پلاكت‌ها كه اجسام كروی یا بیضوی شكل است ـ كه از قطعه‌قطعه‌شدن سلول‌های بزرگ در مغز استخوان حاصل می‌شود ـ اصلا جزو سلول‌ها به شمار نمی‌رود، بنابراین نمی‌تواند سلول بنیادی باشد.

تزریق سلول‌های بنیادی به فولیكول مو در كشور فقط در مركز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه تهران و موسسه رویان در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha