چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 67831
سلامت نیوز : دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیك درحالی در تهران برگزار شد كه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران مهم‌ترین چالش پایتخت را آلودگی هوا اعلام كرد و به صراحت گفت: «نمی‌توانیم سرنوشت جامعه را به باد بسپاریم، خداوند به انسان‌ها عقل داده و آن را در نهاد انسان‌ها حجت باطنی كرده است. پیامبر را با آن عظمت مبعوث كرد و حجت ظاهری قرار داد، بنابراین سرنوشت جامعه را به باد نمی‌توان سپرد. باید با عقل و درایت برای آن تصمیم‌گیری كرد.» قالیباف افزود: «برای هر تصمیم نیازمند پژوهش و مطالعه هستیم. حق شهروندان ما با این سابقه فرهنگی و تمدن این نیست كه مدیران با خطا تصمیم بگیرند. باید ساختار و سیستم را در سیستم مدیریتی اصلاح كرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ كسب موفقیت‌های بین‌المللی بی‌شماری كه در طول‌سالهای اخیر مدیریت شهری تهران در حوزه حمل و نقل و مدیریت ترافیك پایتخت به دست آورده بود، باعث شد تا در دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیك تهران نمایندگانی از مجامع بین‌المللی حمل و نقل عمومی‌حضور پیدا كنند. نمایندگانی كه به صراحت اعلام كردند كه مدیریت شهری تهران در هوشمند‌سازی ترافیك همپای پیشرفته‌ترین كشورهای اروپایی گام برداشته است. شهردار تهران در این كنفرانس با بیان اینكه حمل و نقل درواقع خدماتی نهایی نیست بلكه خدمتی واسطه‌ای است، بیان كرد: «ما شهر را برای شهروندان می‌خواهیم. كیفیت زندگی مردم هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی مهم است و مدیریت شهری برای ارتقای سطح زندگی شهروندان، آسایش، آرامش، حركت و تلاش برای تعالی رشد انسان‌هایی كه در شهر زندگی می‌كنند، كوشش می‌كند و همه تصمیمات مدیریتی برای رسیدن به این هدف بزرگ ترسیم شود.»

قالیباف با پرداختن به اینكه چرا بیش از هزار مقاله در كنفرانس بین‌المللی حمل و نقل ارائه می‌شود و چرا دور هم جمع می‌شویم، یادآور شد: «واقعیت تلخی پیش‌روی ماست كه سلامت جسمی‌و روحی انسان‌ها در خطر است، از این رو گردهم می‌آییم. مهم‌ترین چالش امروز آلودگی هواست و شما با راهنمایی‌ها و مقالات‌تان باید به من مدیر در تصمیم‌گیری‌ها كمك كرده و اثرگذار باشید.» به اعتقاد او خودرو به‌عنوان مهم‌ترین منبع آلودگی در تهران محسوب می‌شود. در عین حال كه موضوع، مسئله حمل ونقل و ترافیك نیست. موضوع نجات جان انسان‌هایی است كه در شهر زندگی می‌كنند و آثار سوء سلامت بر شهروندان و حتی جنین‌های آنها دیده می‌شود. تاكید می‌كنم مسئله ما نجات انسان‌هاست، مسئله حل ترافیك نیست.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود با تاكید بر اینكه از تعریف‌های اضافی و به زبان خودمان نان به هم قرض دادن بپرهیزیم، گفت: «زمانی كه از هم تعریف می‌كنیم، ناگزیریم در موضوعات مهم با هم تعارف كنیم. به‌عنوان مثال آلودگی هوا مشكلی است كه نیازمند پژوهش و مطالعه است، اما اكنون به چالش رسیدیم و دراین موضع با هم تعارف و پنهان كاری می‌كنیم.»قالیباف تاكید كرد: «اندیشمندان و نخبگان نباید تحت‌تاثیر قدرت ما مدیران قرار بگیرند بلكه وظیفه دارند تمام قد در مقابل من مدیر كه قدرت را در اختیار دارم و اشتباه می‌كنم، بایستند نه اینكه كار غیرمنطقی من مدیر را تایید كنند.»

او همچنین با اشاره به بحث‌های غیركارشناسی اخیر در مورد تونل نیایش بیان كرد: «این حرف‌ها از فردی مسئول و كارشناس بعید است.» به اعتقاد شهردار پایتخت همه شهروندان در درجه اول قرار داشته و به لحاظ استفاده از امكانات عمومی‌مساوی‌اند. كسی حق ندارد حق كس دیگری را ضایع كند. روا نیست فردی در اتومبیل مدل بالای خود در ترافیك بماند و همپای آن هم اتوبوسی با 50نفر مسافر هم در ترافیك بماند. در این صورت كجا كرامت انسانیت و انسانی رعایت شده است؟ ! او با اشاره به اینكه شهر را برای انسان‌ها می‌خواهیم نه برای گچ و آهن و سیمان، بیان كرد: «انسان‌ها، رفاه و آسایش آنها همواره باید مورد توجه باشد. ما باید شرایطی را فراهم كنیم كه مردم در آسایش زندگی كنند.»

شهردار تهران با اشاره به سوالاتی كه شهروندان و خبرنگاران درباره وضعیت خدمات‌رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی‌از او می‌پرسند، گفت: «گاهی از من سوال می‌كنند كه چرا اتوبوس‌های تندرو تهران در ایستگاه‌های متعددی توقف می‌كنند. استفاده از اتوبوس اكسپرس حق طبیعی مردم است. اما اگر من فردا صبح عرض خیابان را زیاد كردم در صورتی كه تصمیم من درست باشد نخبگان به حمایت از این تصمیم و در مقابل تمام تعارفات و اعتراضات می‌ایستند؟ چرا كه این مصداق كرامت انسانی است و نباید اجازه داد به دلیل اعتراضات نادرست این حق از شهروندان گرفته شود.»

به‌دنبال یكپارچگی توسعه حمل و نقل هستیم

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیك بیان كرد: «به‌دنبال یكپارچگی توسعه حمل و نقل هستیم و برای تحقق این امر موضوع طراحی شبكه یكپارچه توسعه حمل و نقل را در نظر داریم كه برگرفته از دیدگاه‌های علمی‌جهانی است.» سید جعفر‌هاشمی‌تشكری گفت: «قبل از هرچیر باید بگویم كه خوشحالیم از اینكه در این كنفرانس اندیشمندانی از چهار قاره جهان ما را همراهی كرده و مقاله‌های تخصصی‌شان را به این كنفرانس ارائه دادند كه این امر علاوه بر خوشحالی ما موجب اطمینان بخشی است.»او با تاكید بر اینكه ما راهی جز حمل و نقل عمومی‌برای برون رفت از مشكلات ترافیكی در تهران نداریم، ‌ادامه داد: «در طول این‌سالها برای تحقق این امر تمام توان‌مان را گذاشتیم و خوشحالیم از اینكه دیدگاه شهردار تهران و جامعه علمی‌كشورمان با مباحث علمی‌كه در جهان پیرامون توسعه حمل و نقل عمومی‌وجود دارد منطبق است.»

معاون شهر دار تهران در ادامه با بیان اینكه طی هفت‌سال خدمت گذاری رویكرد ما توسعه حمل و نقل عمومی‌بوده، ‌یادآور شد: «ماموریت مدیریت شهری این بود كه باید به یك حمل و نقل پاك، در دسترس و سریع و ارزان دست‌ بیابیم كه برای تحقق این امر یك چشم‌اندازرویایی ترسیم كردیم و رویاهای بلندی در نظر گرفتیم تا به این آرزو برسیم.» او تاكید كرد: «ما در مدیریت شهری در اهداف كلان برای توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل عمومی‌پاك و هوشمند بارویكرد انسان محور در تلاش هستیم.» معاون حمل و نقل و ترافیك شهردار تهران یاداور شد: «امروز در حوزه مترو شاهد توسعه آن هستیم و همینطور شاهد توسعه اتوبوس‌ها تندرو در تهران. توسعه شبكه حمل و نقل عمومی‌برنامه‌ای بود كه با فكر و تدبیر بدون در نظر گرفتن ملاحظات كوتاه مدت دیده شد.»

تشكری‌هاشمی‌در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینكه توسعه مطلق برای ما كفایت نمی‌كند، ‌گفت: «به‌دنبال یكپارچگی توسعه حمل و نقل هستیم و برای تحقق این امر موضوع طراحی شبكه یكپارچه توسعه حمل و نقل را در نظر داریم كه برگرفته از دیدگاه‌های علمی‌جهانی است.»او با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه حمل و نقل عمومی‌در پایتخت، ‌افزود: «ایجاد شبكه پرسرعت و انبوه مترو و بی‌آرتی، امكان دسترسی به نزدیك‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس، امكان دسترسی به اطلاعات لازم برای ادامه سفر، ایجاد خطوط محلی و ویژه برای تاكسیرانان، هوشمند‌سازی خدمات و الكترونیكی شدن بلیت‌ها و همینطور تمركز زدایی و تفویض اختیارات به مناطق 22 گانه با هدف ایجاد شبكه یكپارچه توسعه حمل و نقل عمومی‌از اقدامات انجام شده است.» به گفته معاون شهردار تهران در این زمینه امروز بخش مطالعاتی شبكه یكپارچه حمل و نقل عمومی‌رونمایی می‌شود كه امیدواریم با ارائه این طرح مطالعاتی تا‌سال 2025 سیستم حمل و نقل عمومی‌ما دو برابر شود.

در ادامه محمود صفارزاده، رئیس هیات علمی‌دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیك نیز گفت: «این كنفرانس نسبت به‌سالهای پیش‌رشد مطلوبی داشته و برای اجرای كنفرانس، 23انجمن علمی‌و نهادهای دانشگاهی و هفت نهاد بین‌المللی با ما همكاری كردند.»او افزود: «شعار كنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیك «حمل و نقل انسان محور» است كه در 10 محور همانند مهندسی ترافیك، اقتصاد، ایمنی، توسعه پایدار، مدیریت سیستم‌های حمل و نقل، آموزش و. . . ، 10 كمیته تخصصی تشكیل و بیش از سه‌هزار داوری برای بررسی مقالات تخصصی پیش‌‌بینی شده است.» صفار‌زاده تاكیدكرد: « در این كنفرانس 43 مقاله خارجی از كشورهایی مانند آمریكا، برزیل، كانادا و هند و تركیه ارائه شده است و در مجموع 1028 مقاله به این كنفرانس ارائه شده كه 160 مقاله به صورت تخصصی مورد توجه قرار گرفته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha