یك متخصص هومیوپاتی اظهار داشت:‌ در بیماری‌های روحی، روانی به خصوص میگرن و اختلالات گوارشی می‌توان از هومیوپاتی بهره برد.

دكتر امیرعباس جعفری هومیوپات و مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه هومیوپاتی یا مشابه درمانی، یك روش طبیعی درمان است، افزود: در این درمان با استفاده از مجموعه علایم بیمار می‌توان به اختلال بیماری فرد پی برد.

وی با بیان این كه درهومیوپاتی فقط از یك دارو برای درمان استفاده می‌شود، اظهار كرد: اغلب داروهای هومیوپاتی طبیعی هستند و از موادی مانند گیاهان، مواد معدنی و ترشحات حیوانی تهیه شده و توسط پروسه خاصی فرآوری می‌شوند.

دكتر جعفری تصریح كرد: این روش ابتدا توسط یك پزشك آلمانی كشف شده كه هم اكنون در بسیاری از كشورهای دنیا مورد قبول و پذیرش بوده و وارد سیستم بهداشتی اكثر كشورها شده است.

وی با بیان این كه درمان هومیوپاتی از سال 76 رسما از سوی وزارت بهداشت پذیرفته شده است، اذعان داشت: پزشكانی كه یك دوره‌ی دو ساله در یكی از مراكز معتبر دانشگاهی را گذرانده باشند، می‌توانند پروانه كار دریافت كنند. همچنین هم اكنون در وزارت بهداشت آیین نامه‌ای در حال تدوین است كه بر اساس آن درمانگاه‌های طب مكمل كه هومیوپاتی نیز جزو آنها محسوب می‌شود، راه اندازی می‌شوند.

جعفری بحث داروهای هومیوپاتی را مشكل اصلی جامعه هومیوپاتی دانست و یادآور شد: علیرغم این كه هومیوپاتی از سال 76 در وزارتخانه به ثبت رسیده، ولی هنوز سیستمی برای توزیع داروی آن اجرایی نشده است. البته آیین نامه مربوط به داروهای هومیوپاتی اخیرا در معاونت دارویی وزارت بهداشت در حال اصلاح و تدوین است كه مشكل تجویز دارو برای پزشكان هومیوپاتی برطرف شود.


وی هومیوپاتی را یك روش كلی نگر عنوان و اضافه كرد: هومیوپاتی می‌تواند مجموعه‌ای از بیماری‌ها اعم از سرماخوردگی تا بیماری‌های مزمن را درمان كند اما در بیماری‌هایی مانند سرطان، ایدز، هپاتیت و بیماری‌هایی كه در آن نیروی حیاتی و قوای جسمانی فرد به شدت تحلیل رفته، موثر نمی‌باشد.

این متخصص هومیوپاتی با بیان این كه داروهای این روش درمانی هیچ‌ نوع ضرری ندارند، خاطرنشان كرد: در كشورهای پیشرفته این داروها در طبقه‌ی داروهای OTC (داروهایی كه بدون نسخه تجویز می‌شود) قرار دارند و امیدواریم كه این قانون در كشور ما نیز اجرایی شود. همچنین این داروها نسبت به داروهای شیمیایی بسیار ارزان تر است.


وی با بیان این كه معمولا پزشكان هومیوپات هزینه‌ای بابت دارو از بیمار دریافت‌ نمی‌كنند، توضیح داد: نكته قابل تامل این است كه ویزیت پزشكان هومیوپات‌ در تعرفه‌های جدید سازمان نظام پزشكی، معادل پزشكان عمومی است كه در این موضوع اختلاف نظرهایی وجود دارد، زیرا به هیچ عنوان برابر با زحمات این پزشكان نیست.

دكتر جعفری در پایان خاطرنشان كرد:‌ تعداد مراجعه به متخصصان هومیوپات روز به روز بیشتر می‌شود و این بیماران هستند كه بیماران جدید را معرفی می‌كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha