سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر: 76095

اگرچه تصویب 55 میلیارد تومان اعتبار در مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با ریزگرد‌ها برای برخی خبری شادی آفرین است اما كارشناسان محیط‌زیست معتقدند این اقدام تنها سبب می‌شود بار دیگر سازمان حفاظت محیط‌زیست این میزان اعتبار را در جایی‌كه منشأ‌ریزگردها نیست هزینه كند.

ناتوانی محیط‌زیست در حل مشكل ریزگردها
سلامت نیوز : اگرچه تصویب 55 میلیارد تومان اعتبار در مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با ریزگرد‌ها برای برخی خبری شادی آفرین است اما كارشناسان محیط‌زیست معتقدند این اقدام تنها سبب می‌شود بار دیگر سازمان حفاظت محیط‌زیست این میزان اعتبار را در جایی‌كه منشأ‌ریزگردها نیست هزینه كند تا همچنان استان‌هایی كه با ریزگردها در آسمانشان دست و پنجه نرم می‌كنند، با مشكلاتی نظیر مدارس تعطیل مواجه باشند و پروازهای كنسل شده! اگرچه در كشور میلیاردها تومان اعتبار برای مالچ‌پاشی و مهار گرد و غبار اختصاص داده شده است اما كارشناسان می‌گویند معاهدات بین‌المللی تنها چاره كار است تا كشورهایی چون عراق و عربستان ملزم به استفاده از راه‌هایی چون مالچ‌پاشی برای مهار گرد و غبار شوند و دست نیافتن به این نتیجه را به دلیل عدم توانایی مسئولان در پیگیری جدی این مسئله می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پرویز كردوانی، پدر كویر شناسی ایران و كارشناس ارشد محیط‌زیست با بیان اینكه سازمان حفاظت محیط‌زیست تاكنون بودجه‌هایی را كه برای كنترل ریزگردها گرفته جهت درست استفاده نكرده است می‌گوید: «مجلس نباید حتی یك ریال در این زمینه به سازمان حفاظت محیط‌زیست بدهد.»به گفته او «اخیرا رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام كرده كه دولت عراق اجازه نمی‌دهد برای مقابله با ریزگردها در این كشور كاری را انجام دهیم به همین دلیل این اعتبار میلیاردها تومانی را صرف احیای تالاب‌های داخلی خودمان می‌كنیم. در صورتی كه این كار بسیار خنده‌دار و غلط است، زیرا باید برای حل مشكل ریزگردها، ریشه آن را درست كنیم.»

این نخستین بار نیست كه مسئولان محیط‌زیست از چنین مشكلاتی سخن می‌گویند. پیش از این علی محمد شاعری در جمع خبرنگاران اعلام كرده بود كه «برای گرد و غباری كه سرمنشأ‌خارجی دارد كاری نمی‌توانیم بكنیم.» در هفته‌ای كه گذشت نیز شاعری معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست بار دیگر اعلام كرد كه «با وجود مذاكرات متعدد دولت عراق برای حل معضل گرد و غبار همكاری نمی‌كند چرا كه گرد و غبار در اولویت دولت عراق نیست.»

این تنها عراق نیست كه دست ایرانی‌ها را برای همكاری نمی‌فشارد. عربستان هم برای حل معضل گرد و غبار حتی با ایرانی‌ها پای میز مذاكره ننشسته است چرا كه سیاست بی‌اعتنایی به دودی را پیش گرفته است كه به چشم مردمش نمی‌رود. حتی در اجلاس‌های بین‌المللی منطقه‌ای نیز جای این كشور همیشه خالی مانده است.

كردوانی می‌گوید: «هفته گذشته نیز متاسفانه مجلس تصویب كرده كه 55 میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حل مشكل ریزگردها بدهد كه متاسفانه دردی را دوا نمی‌كند. پس از آنكه دولت عراق برای حل مشكل ریزگردها همكاری نكرد، سازمان حفاظت محیط‌زیست شروع به انجام اقداماتی در داخل كشور كرد كه از جمله آنها می‌توان به استفاده از ماسك‌های فیلتردار مخصوص و استفاده از دستگاه فیلتراسیون در مكان‌های بسته اشاره كرد. این دستگاه‌ها می‌توانند ذرات معلق هوا را بگیرند. در برخی از نقاط شهر تهران هم دستگاه‌های تصفیه هوا گذاشتند كه قیمت بسیار گرانی دارد و این كار مانند این می‌ماند كه در خیابانی كه پیچ خطرناكی داشته و مرتبا در آن تصادف می‌شود، به جای درست كردن پیچ، بیمارستانی مجهز بسازند.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر آن قرار شد اعتباراتی را كه در این زمینه گرفتند، برای كارهایی از جمله كاشت درخت در مرزهای غربی كشور صرف كنند، در صورتی كه ریزگردها در ارتفاعات بسیار بالا حركت كرده و اصلا پایین نمی‌آیند كه جنگل‌ها تاثیری داشته باشند. علاوه بر آن از زمان كاشت این درخت‌ها تا به نتیجه رسیدن‌شان حداقل 10 ، 15 سال وقت لازم است.»

هرچند گفته می‌شود كه ریزگردها ناشی از خشك شدن تالاب هورالعظیم در كشور عراق است، اما كردوانی معتقد است كه ریزگردهایی كه از كشور عراق می‌آیند، ناشی از هورالعظیم نیست. این چهره ماندگار ادامه می‌دهد: «بارها گفته شده كه ریزگردهایی كه از كشور عراق می‌آیند، از تالاب هورالعظیم بلند می‌شوند، در صورتی كه این گفته كاملا غلط است؛ زیرا این تالاب هم‌اكنون پر از گیاه است و گرد و غبار از سمت غرب عراق ناشی می‌شود. اكنون كشور ما مانند انسانی است كه یك طرف آن فلج است و متاسفانه این فلجی شامل استان‌های حاصلخیز كشورمان می‌شود.»

این كارشناس ارشد محیط‌زیست با بیان اینكه بارها در مقابل اظهارات من گفته شده كه «نشر اكاذیب می‌كنم»، ادامه می‌دهد: «اكنون سازمان حفاظت محیط‌زیست باز هم می‌تواند بگوید كردوانی نشر اكاذیب كرد تا برایشان ثابت كنم، زیرا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ساعت 5:30 دقیقه صبح روز یك‌شنبه (هشتم اردیبهشت ماه 92) از رادیو پیام اظهار كرد كه 11 میلیارد تومان برای تالاب‌ها هزینه می‌شود، در صورتی كه این اعتبار باید برای حل مشكل ریزگردها در كانون صرف شود و نه در تالاب‌های داخلی.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha