سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 76566
سلامت نیوز : کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه چند توصیه تغذیه‌ای به منظور جلوگیری از بروز کم آبی بدن پرداخت.

سحر اسماعیلی دورانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این که ایران کشوری با چهار فصل زیبای بهار، تابستان، پاییز و زمستان است، عنوان کرد: هر فصل ویژگی خاص خود را دارد. فصل تابستان دومین فصل سال است که با رعایت برخی اصول بهداشتی و حمایت‌های تغذیه‌ای مناسب می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین فصول سال شود.

وی ادامه داد: با شروع فصل تابستان دمای هوا رو به افزایش می‌رود. با افزایش دمای محیط، دمای بدن نیز افزایش می‌یابد و دستگاه‌های مختلف بدن برای خنک کردن و حفظ دمای درونی بدن در دامنه طبیعی فعالیت‌های مضاعفی را انجام می‌دهند که حاصل آن تعریق است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه تعریق نتیجه تبخیر آب بدن است که البته علاوه بر آب مقدار زیادی املاح و ویتامین هم دفع می‌شود، عنوان کرد: همین امر باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود. به همین دلیل با افزایش هر درجه سانتیگراد دمای محیط، متابولیسم پایه افزایش و نیاز به انرژی بیشتر می‌شود.

اسماعیلی دورانی افزود: اگر دمای هوا در حدی باشد که با مکانیسم تعریق موفق به خنک کردن بدن نباشد شخص دچار گرمازدگی می‌شود.

وی به تشریح علائم گرمازدگی پرداخت و گفت: احساس ضعف و خستگی، افزایش درجه حرارت بدن، قرمزی پوست، پوست گرم و خشک، خشکی لب‌ها ، نبض تند، تنفس سریع، سردرد، تهوع، عدم هوشیاری از جمله این علائم هستند و در صورت عدم تغییر در وضعیت موجود ممکن است فرد به کما رفته و در نهایت مرگ اتفاق بیافتد.

کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کودکان و سالمندان را جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در این فصل دانست و اظهار کرد: حجم آب بدن کودکان تقریباً دو برابر افراد بزرگسال است، بنابراین بدنشان در برابر گرما مقدار زیادی آب از دست داده و دچار کم آبی می‌شود.

به گفته وی، در شروع کم آبی فرد احساس تشنگی می‌کند اما اگر کم آبی ادامه پیدا کند بی‌اشتهایی، ضعف، تهوع و سایر علائم ظاهر می‌شود.

چه کنیم تا در فصل تابستان دچار کم‌آبی نشویم؟

اسماعیلی دورانی با اشاره به اینکه ممکن است بدن مدت زمان طولانی بدون غذا دوام بیاورد ولی بدون آب فعالیت‌ اندام‌ها مختل می‌شود، گفت: مهمترین توصیه‌ برای این فصل این است که تا حد امکان کمتر در معرض هوای گرم خصوصاً تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید.

وی اضافه کرد: در صورتی‌ که مجبور به فعالیت در فضای باز هستید استفاده از کلاه، لباس سبک، کرم ضد آفتاب و پوشش کامل بدن توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن توصیه به نوشیدن آب فراوان در روزهای گرم سال، گفت: نوشیدن حداقل 8 لیوان آب و مایعات در روز لازم است.

کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و نوشابه‌های گازدار که حاوی کافئین هستند را جایگزین آب نکنید.

به گفته اسماعیلی دورانی هنگام گرما تمایل به نوشیدن مایعات خیلی خنک زیاد است اما نوشیدن آب یخ ممکن است در زمان مصرف باعث رفع تشنگی شود، ولی عوارض گوارشی به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha