چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 76667
سلامت نیوز : کارشناس دارو معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: آفتاب‌سوختگی بیشتر به‌صورت قرمزی، خارش، خشکی و تحریک‌پذیری پوست ظاهر می‌شود.

دکتر «عاطفه امیری» در گفت‌وگو با (ایسنا) ، افزود: نور ماورای بنفش، بخشی از اشعه‌ی خورشید را شامل می‌شود و قدرت نفوذ به لایه‌های درم و اپیدرم پوست را دارد که سبب آسیب‌های پوستی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌صورت مزمن و محافظت نکردن در مقابل آن سبب شلی پوست، چین و چروک، ضایعات پیگمانته، تغییر رنگ پوست و حتی سرطان پوست می‌شود.

کارشناس دارو معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: آفتاب‌سوختگی که به‌صورت التهاب پوستی تظاهر می‌کند، حتی در تماس کوتاه‌مدت با اشعه‌ی خورشید نیز بروز می‌کند به‌خصوص با فرارسیدن فصل تابستان و شدت تابش نور خورشید در این فصل، میزان ابتلا به آفتاب‌سوختگی افزایش می‌یابد.

امیری گفت: پوست در همه‌ی ایام سال در معرض تابش نور خورشید است، اگر چه نور خورشید منبع اصلی جذب ویتامین D مورد نیاز بدن است اما تماس طولانی و مداوم با آن سبب بروز عوارض حاد و مزمن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روشن بودن پوست بدن، قرار گرفتن در برابر نور آفتاب در ساعت‌های اوج تابش خورشید یعنی 10 صبح تا 16 بعد از ظهر و مصرف برخی داروهای خاص از عوامل مستعدکننده بروز آفتاب‌سوختگی هستند.

کارشناس دارو معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: استفاده مداوم و صحیح از کرم‌های ضد آفتاب، استفاده از پوشش مناسب چون دستکش، عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و کاهش مدت زمان تماس با نور آفتاب می‌تواند از التهاب پوستی ناشی از اشعه‌ی خورشید پیش‌گیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز آفتاب‌سوختگی، بهتر است فرد آب و دیگر مایعات هم‌چنین میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کند تا پوست سریع‌تر هیدراته شود و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و یا کمپرس‌های خنک‌کننده نیز می‌توانند، کمک‌کننده باشند.

کارشناس دارو معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: قرار دادن ژل داخل برگ آلوئه‌ورای تازه، خیسانده بابونه، جو دوسر و چای سبز در آب، قطعات خیار و نیز مقادیری ماست و عسل روی نواحی ملتهب پوست می‌تواند بهبود وضعیت پوست را سرعت ببخشد.

امیری خاطرنشان کرد: انجام منظم اقدامات پیشگیری‌کننده چون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، پوشش مناسب و تماس کمتر با اشعه‌ی خورشید در ساعت‌های اوج تابش نور خورشید، پوست را نه تنها در برابر آفتاب‌سوختگی بلکه در مقابل عوارض مزمنی چون پیری پوست و یا سرطان حفظ می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha