پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 77826

سلامت نیوز : هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان شاهد فروش انواع غذاهای پر مصرف سفره افطار بویژه انواع آش رشته، جو و شله‌قلمکار در دیگ‌های بزرگی که بیشتر مقابل اغذیه‌فروشی‌ها یا هر مکان دیگری با قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلف به فروش می‌رسد، هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این آش ها با آن عطر و بوی هوس انگیز سیر و پیاز داغ و یک وجب روغن آغشته به نعنا داغ بویژه در وقت افطار که گرسنگی هوش از سرمان برده است ما را بی خیال به بهداشت و کیفیت آن می کند و تا یک کاسه آش چرب و چیل پرکشک نخوریم، اشتهای برانگیخته مان سرکوب نمی شود، اما آیا تا به حال پس از خوردن این آش ها، سوزش معده، سنگینی، رخوت و گاهی مسمومیت گریبان شما را گرفته است؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید، اگر کشک موجود در این آش ها غیرپاستوریزه و در این هوای گرم در شرایط نامناسبی نگهداری شده باشد چه بلایی به سرتان می آورد؟

مراقب کبدتان باشید

برای تهیه سیر، پیاز و نعنا داغ از روش سرخ کردن استفاده می شود. در این روش پس از برشته شدن سیر و پیاز باید روغن باقی مانده دور ریخته شود؛ چراکه رطوبت خارج شده از سیر و پیاز روغن را مستعد هیدرولیز و تجزیه شدن می کند، اما متاسفانه در این روغن ها بارها و بارها این مواد سرخ شده و پس از آن که روغن در معرض شوک حرارتی غلیظ و به نقطه دود رسید و در اثر واکنش های مخرب رنگ و بوی آن تغییر کرد در آن نعنا که رنگ و طعم ناخوشایند روغن را مخفی می کند، داغ کرده و روی آش می ریزند.

روغنی که روی این آش ها ریخته می شود، روغن هیدرولیز شده غیرقابل مصرفی است که حاوی ترکیب سرطانزایی به نام آکرولئین است که می تواند بروز سرطان کبد را مهیا سازد و ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد.

از طرف دیگر این ترکیبات به دلیل آن که به سرعت هضم نمی شود مدت طولانی تری در معده باقی مانده و به نوعی تخمیر می شود و در نتیجه این تخمیر ایجاد گاز، سوزش معده، درد شکم، کسالت و سنگینی در مصرف کننده عارض می شود و فشار مضاعفی را به قلب وارد می کند و اگر در وعده افطار که شکم خالی است، استفاده شود سلول های جدار معده و روده را مستعد زخم و تورم کرده و کبد را تنبل می کند.

کشک آش مسموم تان نکند

کشک یکی از غنی ترین منابع پروتئین حیوانی است و تا حدود زیادی می تواند کلسیم بدن را تامین کند و به دلیل همین ارزش غذایی بالا هم محیط مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب های مختلف بویژه باکتری مولد بوتولیسم است.

خطر مسمومیت با این باکتری در کشک های سنتی و فله ای که در بیشتر آش های کیلویی استفاده می شود، بسیار زیاد است.

این باکتری در خاک موجود است و اگر کشک در مجاورت هوای آلوده به گرد و غبار یا فضولات حیوانات خشک شود به راحتی بیماریزا می شود.

بیشتر کشک های به کار رفته در آش های کیلویی از مخلوط کشک خشک سنتی ساییده شده به همراه نمک و آب تهیه می شود.

این کشک ها غیرپاستوریزه بوده و به مدت زیادی در شرایط نامساعد نگهداری و تاریخ مصرف مشخصی ندارد و میزان نمک افزوده شده به آنها استاندارد نیست و هر چه مقدار نمک بیشتر باشد دسترسی به کلسیم کشک کمتر خواهد بود.

این را هم بدانید به دلیل آن که نمک و پروتئین کشک برای دفع نیاز به آب زیادی دارد؛ اگر در وعده سحر از غذاهای کشکی استفاده کنید در همان ساعات اولیه روز دچار تشنگی خواهید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha