سلامت نیوز : امنیت تغذیه‌ای، دسترسی فیزیکی و اقتصادی تمام افراد در همه اوقات به غذای سالم و کافی است که به شیوه‌های قابل قبول اجتماعی و فرهنگی بدست آمده و تمامی سلول‌های بدن از مواد مغذی کافی بهره‌مند شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهنوش صاحبدل کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان، گفت: در اجلاس جهانی غذا در سال 1996 میلادی اکثر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران متعهد به کاهش میزان گرسنگی به میزان 50 درصد تا سال 2015 شدند. در کشور ما نیز از سال 1386 فعالیت‌هایی در جهت تعیین وضعیت امنیت غذایی در استان‌های مختلف صورت گرفته است که راه اندازی و به کارگیری سامانه ملی پایش امنیت غذا و تغذیه، همچنین تدوین اولین نقشه ناامنی غذایی از مهمترین گام های اجرایی در این زمینه است.

وی در ادامه گفت: این نقشه با توجه به زیرساخت‌های کشاورزی، اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و تغذیه‌ای از آمارها و شاخص‌های گوناگون ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، انستیتو تحقیقات تغذیه و دیگر سازمان ها طی سال های 78 تا 87 تهیه شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس هر یک از استان‌های کشور در یکی از شش طبقه وضعیت امنیت غذایی و تغذیه‌ای شامل بسیار امن غذایی، امن غذایی، نسبتاً امن غذایی، نسبتاً ناامن غذایی، ناامن غذایی و بسیار ناامن غذایی قرار گرفتند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: فرد با مصرف این نوع از مواد غذایی ناسالم به ظاهر سیر می شود ولی در واقع از نظر سلولی هیچ یک از مواد مغذی مورد نیاز را بدست نیاورده است و فقط هر روز چاق و چاق تر می‌شود و شرایط ابتلا به انواع بیماریها مثل سرطان، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا افزایش می یابد.

صاحبدل با بیان اینکه تخم مرغ از بهترین منابع پروتئین است، ادامه داد : تخم مرغ یکی از مناسب ترین مواد غذایی منبع پروتئین از نظر کیفیت و قیمت است و مصرف روزانه یک عدد از آن برای افراد سالم مجاز است. باید سعی شود کودکان به جای مصرف برخی مواد غذایی مضر مانند سمبوسه و پیتزا، غذاهای خانگی با ارزش غذایی بالاتر و قیمت مناسبتر مانند انواع کوکوها را استفاده کنند.

وی ضمن بیان اهمیت احیاء غذاهای سنتی خاطرنشان کرد: حبوبات از بهترین منابع فیبرغذایی بوده و در پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا و بیماری‌های گوارشی مؤثر هستند. همچنین حبوبات از منابع خوب مواد معدنی مثل روی و مس هستند. مصرف حبوبات به همراه غلات از نظر پروتئینی بسیار با ارزش بوده و جانشین خوبی برای غذاهای گوشتی است و به همین علت احیاء غذاهای سنتی مثل عدسی، خوراک لوبیا و انواع پلوها مثل ماش پلو، لوبیا پلو بسیار حائز اهمیت است.

صاحبدل در پایان گفت: شیر و لبنیات نیز جزء منابع مهم پروتئین بوده و در رشد استخوان‌های بدن و سلامت آنها در سنین مختلف نقش بسیار مهمی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha