پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 78415
سلامت نیوز : بعد از آتش‌سوزی در پارک لتیان، اراضی میانکاله، جنگل‌های نورآباد ممسنی، جنگل‌های منطقه استهبان در استان فارس چهارمین موردی است که در هفته‌های اخیر طعمه حریق می‌شود. در بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی منطقه، بیش از هزار هکتار از جنگل‌های منطقه استهبان در استان فارس در شعله آتش سوختند. خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت؛ آتش‌سوزی بیش از 12 ساعت ادامه داشت و گفته می‌شود که مسئولان مربوط موفق به مهار آتش نشدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این منطقه از ذخیره‌گاه‌های گونه ارزشمند سرو کوهی است. در این رابطه هومان خاکپور کارشناس محیط زیست به آرمان می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث می‌شود وسعت آتش ادامه داشته باشد و مهار نشود، کمبود شدید امکانات در حوزه جنگلداری و سازمان محیط زیست است. ناوگان جنگل‌ها و حفاظت از محیط زیست برای پایین آوردن میزان خسارت‌ها تجهیز نشده‌اند. نیروها آموزش لازم ندیده‌اند و هنوز در بسیاری از مناطق با وسایل ابتدایی اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند.

مدیریت منسجم برای مهار آتش وجود ندارد

در این منطقه سابقه آتش‌سوزی به کرات وجود داشته اما گفته می‌شود این آتش‌سوزی در این رویشگاه بی‌سابقه بوده است. فعالان محیط زیست منطقه معتقدند مسئولان برنامه و مدیریت منسجمی برای مهار آتش نداشتند. «رسول حاجی‌باقری»، عضو شورای مرکزی انجمن پیشگامان خورشید استهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث گفت: «ظاهرا در نزدیکی رویشگاه جنگلی، مزرعه جو وجود داشته و در پی آتش زدن زمین پس از برداشت محصول، آتش به منطقه جنگلی سرایت کرده است.» به گفته او، آتش‌سوزی از حدود 3 بعدازظهر سه‌شنبه 26 تیرماه آغاز شد و تا بعد از نیمه‌شب چهارشنبه بی‌‌وقفه ادامه داشت و درحالی که حوالی این ساعت، آتش درحال مهار شدن بود، چندی بعد باز هم آغاز و ادامه یافته است.

حاجی‌باقری درمورد چگونگی مهار آتش و تاثیرگذاری نیروهای اعزام شده به منطقه گفت: «به نظر می‌رسید منابع طبیعی استان مدیریت منسجمی در مهار آتش نداشتند، کما اینکه بعد از حدود 12 ساعت آتش به یکی از روستاهای نزدیک فسا رسید.» به گفته او، یکی از دلایلی که به سخت‌تر شدن مهار آتش منجر شد، باد شدید و نیز پوشش گیاهی متراکم منطقه بوده است. از آنجا که میزان بارندگی امسال در این منطقه مطلوب بوده است، علف‌های خشک شده به میزان آتش‌سوزی دامن زده‌اند. این رویشگاه جنگلی، ذخیره‌گاه گونه ارزشمند سرو کوهی است، ضمن اینکه در آن گونه، ارژن و درختچه‌های کوچک نیز می‌رویند.

آیا آتش‌سوزی به‌‌دلیل گرمای بی‌سابقه هواست؟

امسال به‌دلیل گرمای بی‌سابقه هوا امکان آتش‌سوزی وجود دارد، اما تا این لحظه به گفته کارشناسان محیط زیست این موضوع جزء دلایل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌ها محسوب نمی‌شود. هومان خاکپور فعال محیط زیست می‌گوید: آتش‌سوزی در تمام مناطق کشور شرایط یکسان دارد اما 10 درصد علت آتش‌سوزی‌ها ناشی از عوامل طبیعی شامل منعکس شدن نور روی زباله‌های فلزی و ایجاد اشعه کردن یا شرایط بسیار گرم هواست. اما عوامل انسانی شامل سهل‌‌انگاری افرادی می‌شود که طبیعت گرد یا چوپان هستند که برای گرم کردن غذا آتش درست کرده و بعد فراموش می‌کنند آتش را درست خاموش کنند که منجر به فاجعه می‌شود. به گفته این کارشناس علت دیگر آتش‌سوزی در سال‌هایی که بارش بهاره بهتر باشد، نمود می‌یابد چراکه پوشش علوفه‌ای مازاد به وجود می‌آید. وقتی هوا زیاد گرم شود این علف‌ها که در حجم زیادی رشد کرده‌اند، خشک می‌شوند و به دلیل قابلیت مشتعل شدن سریع دامنه حریق را افزایش می‌دهند.

خسارات آتش‌سوزی در محیط زیست

در آتش‌سوزی‌های این چند روز اخیر و آتش‌سوزی‌های گذشته گونه‌های نادر جانوری و گیاهی دستخوش آزار و انقراض شده‌اند. هومان خاکپور، فعال محیط زیست در رابطه با خسارت‌های آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌گوید: در آتش‌سوزی‌ها عمده‌ترین خسارت از بین رفتن چهره دیداری منطقه است که دیگر مراتع و جنگل‌هایی وجود نخواهد داشت. از خسارات بعدی از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه است که زمین‌ها لخت می‌شوند و خطر فرسایش خاک بالا می‌رود؛ و اگر باران‌های شدید بیاید این فرسایش خاک روند سریع‌تری را طی می‌کند. از سویی دیگر آتش‌سوزی‌ها موجب از بین رفتن نوعی از موجودات و سیستم لایه‌های خاک می‌شود که برای حاصلخیز بودن خاک مفید است و با آتش‌سوزی لایه‌های خاک از بین می‌رود و دیگر امکان رویش مجدد گیاهان در این منطقه به وجود نمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha