سلامت نیوز : فاطمه رخشانی  امروز در حاشیه مراسم اعطای مجوز به اولین اپراتور سلامت مجازی گفت: در مورد سیاست‌های جمعیتی بیشتر به این سمت می‌رویم تا بارداری‌های پر خطر و سلامت مادر و نوزاد را در اولویت کار خود قرار دهیم و به زوجین برای بارداری سالم کمک کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: با توجه به اینکه در زوجین جوان اولین فرزند سریعاً به دنیا نمی‌آید و تک فرزندی زیاد است. تشویق‌ها به این سمت است تا از بارداری‌ها حمایت کنیم و به موارد پر خطر و ویژه توجه کنیم و حمایت‌های مالی در رابطه با سلامت مادران انجام دهیم.

رخشانی گفت: سیاست‌های جمعیتی در وزارت بهداشت همان سیاست‌هایی است که مدنظر رهبری است و این در حالی است که جمعیت ما به سمتی می‌رود که طبق آمارها هر خانواده ایرانی حداقل دو نفر جانشین برای خود باقی نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: یعنی جمعیتی که به دنیا می‌آید کمتر از دو نفر در هر خانواده است و این نشان دهنده کاهش جمعیت کشور در سال‌های آینده است.

رخشانی در پاسخ به سوال فارس در مورد نحوه تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری گفت: زوجین را تشویق می‌کنیم تا به بارداری اقدام کنند تا تک فرزندی کمتر شود.همچنین مبالغی را در نظر گرفته‌ایم که البته هنوز به تایید مجلس نرسیده و در صورت تصویب منابع آن دیده می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: همچنین مبلغ 1400 میلیارد تومان از سوی دولت به وزارت بهداشت اختصاص داده شده تا با کمک سایر دستگاه‌ها حمایت‌های مالی را از خانواده‌ها در زمینه فرزند آوری داشته باشند.

وی در مورد آخرین اتفاقات اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: این برنامه در حال اجرا است، زیر ساخت‌ها و پایه‌گذاری‌های آن در کشور انجام شده و در دولت بعدی ادامه می‌یابد.

رخشانی افزود: همچنان در حال ثبت‌نام پزشکان هستیم تا ارتباط بین مردم و پزشکان تکمیل شود و تاکنون حدود 3 هزار پزشک در برنامه پزشک خانواده در سطح تهران وارد برنامه شده و مراحل تأیید مدارک آن‌ها طی می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه استقبال پزشکان عمومی از این برنامه بالا نبوده گفت: موارد ثبت‌نام بد نیست اما مشکل عمده بستن قرارداد با بیمه‌هاست هنوز در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی بیمه‌ها پای کار نیامده‌اند.

رخشانی ادامه داد: مشکل بیمه‌ها نیز اعتبارات است در حالی که اعتبارات مورد نیاز تزریق شده و این پول جزء اعتبارات وزارت بهداشت است و قرار است با انتقال این پول از طریق بیمه‌ها آن را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه آیا پزشکان در استان‌های دیگر به سامانه یارانه‌ای وصل می‌شوند گفت: پرداخت پزشکان خانواده از طریق سامانه یارانه فقط در تهران پیاده می‌شود 7 استان دیگر که پزشک خانواده در آنها اجرایی شده پرداخت‌ها از طریق سیستم قبلی است البته به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر تمایل دارند آمادگی خود را برای پرداخت از طریق سیستم یارانه‌ای اعلام کنند.

رخشانی در مورد زمان اولین پرداخت پزشکان خانواده گفت: اولین پرداخت زمانی است که وزیرت پایه پزشکان انجام شود که تاکنون نشده است. در حال وصل شدن جمعیت به پزشکان هستیم و هر مورد که از سوی پزشک به صورت ویزیت پایه کامل انجام شود و سؤالات تکمیل شود جمعیت به پزشک مورد نظر وصل می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: در تهران هنوز ۳درصد جمعیت به پزشکان وصل شده‌اند که این رقم بالایی نیست. مدارک پزشکان بعد از ثبت‌نام باید تأیید شود تا مشخص شود که در برنامه شرکت می‌کنند یا خیر و این مسئله زمان می‌برد.

وی ادامه داد: پزشکانی که تاییدیه می‌گیرند مدارکشان در مراکز بهداشت و درمان به اطلاع مردم می‌رسد و مردم پزشک را انتخاب می‌کنند.

رخشانی گفت: ویزیت پایه در تهران در حال انجام است و منتظریم پزشکان شماره حساب خود را بدهند چرا که باید تایید شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر پیش‌بینی زمان اجرای خدمات پزشک خانواده در تهران گفت: خدمات در حال ارائه است و ویزیت پایه انجام می‌شود اما تعداد آن‌ها کم است. ۳ هزار ثبت‌نام انجام شده و پرونده حدود 900 پزشک تأیید شده است مراحل کار در حال طی شدن است اما زمان می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha