سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 78850

پوست یکی از قسمت‌های مهم بدن است که خیلی از افراد بیش از سایر قسمت‌های بدن به آن توجه می‌کنند.

روش آی پی ال چیست؟
سلامت نیوز : پوست یکی از قسمت‌های مهم بدن است که خیلی از افراد بیش از سایر قسمت‌های بدن به آن توجه می‌کنند و شاید دلیل اصلی این باشد که این نقطه از بدن زیاد به چشم می‌آید. همین مساله می‌تواند دلیل خوبی برای خانم‌ها باشد که مدت زمان زیادی خود را در آینه نگاه کنند و تعداد خال‌ها، لک‌ها، جاهای جوش و... را بشمارند و به دنبال راهی برای راحت‌شدن از آنها بگردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب ؛ امروزه روش‌های زیادی برای از بین بردن این مهمان‌های ناخوانده پوست وجود دارد که یکی از آنها آی.پی.ال (IPL) است، اما این که آی.پی.ال چیست و دقیقا چه کاربردی دارد را باید از دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرسید.

تو کی هستی؟

خیلی از مراکزی که افراد به آن مراجعه می‌کنند به سیستم آی.پی.ال مجهز هستند و به اشتباه افراد تصور می‌کنند آی.پی.ال همان لیزر است، در حالی که با لیزر تفاوت دارد. آی.پی.ال یک سیستم غیر لیزری است و در واقع یک سیستم نوری محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی به لیزر ندارد. مبنای این سیستم نور است. نور مرئی از فیلترهای مخصوصی عبور می‌کند که نتیجه آن ایجاد رنگ‌های مختلف با طول موج‌های متفاوت است. سیستم آی.پی.ال انواع مختلفی دارد که این انواع با توجه به کاربردهای مختلف آن طراحی شده است. برای مثال سیستم آی.پی.ال که برای لک استفاده می‌شود با نوعی که برای موی زائد از آن استفاده می‌شود، کاملا متفاوت است.

رقابت بر سر قیمت

شاید این پرسش به ذهن برسد که چرا با وجود لیزر، از آی.پی.ال استفاده می‌شود. در جواب این سوال باید گفت استفاده از دستگاه‌های مخصوص لیزر گران است و استفاده از آنها مقرون به صرفه نیست به همین سبب لیزر فقط در برخی مراکز وجود دارد. دستگاه‌ سیستم آی.پی.ال به طور متوسط یک پنجم تا یک دهم از دستگاه لیزر ارزان‌تر است. سیستم آی.پی.ال حتی برای بیمار هم مقرون به صرفه‌ است به طوری که هزینه از بین بردن موی زائد صورت با لیزر جلسه‌ای 200 هزار تومان است، در حالی که از بین بردن موی زائد صورت با روش آی.پی.ال جلسه‌ای 70 تا 80 هزار تومان هزینه برای بیمار به همراه دارد.

سیستم آی.‌پی.‌ال تقریبا بیشتر کاربردهای لیزر را دارد، برای مثال از این سیستم برای از بین بردن موهای زائد، جای جوش، لک‌های پوستی، فرورفتگی پوست، کک و مک، قرمزی پوست و... استفاده می‌شود. سیستم آی.پی.ال روی عمق تاثیر کمتری دارد و بیشتر برای مشکلات سطحی پوست از آن استفاده می‌شود. این روش برای از بین بردن خال کاربردی ندارد.

تو بهتری یا من؟

همان‌طور که گفته شد سیستم آی. پی. ال تقریبا تمام کاربردهای لیزر را دارد، ولی باید به این مورد هم توجه کرد که نتیجه استفاده از لیزر بهتر از آی.پی.ال است و روش آی.پی.ال معمولا پاسخ ضعیف‌تری به همراه دارد. برای مثال اگر یک فرد بخواهد موی زائد خود را از بین ببرد با لیزر زودتر به نتیجه مطلوب می‌رسد و در آی. پی.ال این نتیجه دیرتر حاصل می‌شود و مثل لیزر نیست.

لک‌‌های قهوه‌ای رنگ بهتر است با لیزر از بین بروند، چون پاسخ لیزر به این لک‌ها بهتر از آی.پی.ال است. اگر بخواهیم مقایسه بیشتری بین این دو روش داشته باشیم باید گفت نتیجه آی.پی.ال نسبی است و طول مدت درمان آن به نسبت لیزر طولانی‌تر است و فرد باید جلسات بیشتری برای رفع مشکل خود به پزشک مراجعه کند و تنها مزیت این روش کمتر بودن هزینه آن نسبت به لیزر است.

بعضی از کارهایی که روی پوست و مو انجام می‌شود با محدودیت همراه است که یکی از آنها محدودیت سنی است که البته این مسأله بیشتر شامل روش‌های جوان‌سازی پوست می‌شود. استفاده از روش آی.پی.ال با محدودیت سنی همراه نیست و برای هر سنی می‌توان از آن استفاده کرد.

روشن بهتر است یا تیره؟

یک باور در رابطه با لیزر وجود دارد که لیزر برای افرادی که پوست روشن با موی مشکی دارند مناسب‌تر است و پاسخ بهتری می‌دهد. چنین باوری کاملا درست است ولی نه به این معنی که لیزر برای افرادی که پوست تیره دارند استفاده نمی‌شود. چنین چیزی در رابطه با آی.پی.ال هم مصداق دارد و این شیوه هم مثل لیزر، روی پوست‌های روشن نتیجه بهتری دارد.

آشنایی با شمشیر دولبه

شاید تصور کنید روش آی.پی.ال به سبب بهره‌گیری از نور مرئی به نسبت لیزر از خطر و عوارض کمتری برخوردار است، در حالی که چنین تصوری کاملا نادرست است و آی.پی.ال مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. عوارض ناشی از آی.پی.ال خیلی بیشتر از لیزر و درمان عوارض ناشی از آن سخت‌تر از لیزر است. سیستم آی.پی.ال را باید یک فرد متخصص انجام بدهد آن هم متخصصی که در انجام این کار مهارت و تجربه کافی دارد، در غیر این صورت باید احتمال عوارض ناشی از آن را در نظر داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ملیحه ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    15 0
    خیلی اطلاعات خوبی بود. کجا میتونم آموزش ببینم. قیمت دستگاه ای.پی.ال.چنده