گروهی از دانشمندان آمریکایی با آزمایش دارویی روی موشهای آزمایشگاهی نقش این دارو را در کاهش التهاب رگهای خونی، جریان دوباره کلسترول و در نتیجه کنترل علائم بیماری "لوپوس" نشان دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مرکز پزشکی بابتیس دانشگاه ویک فارست که نتایج تحقیقات خود را در کالج آمریکایی روماتولوژی بوستن ارائه کردند، موفق شدند با استفاده از نوعی دارو التهاب رگ های خونی را کاهش دهند و علائم بیماری "لوپوس" را کنترل کنند.

بیماری "لوپوس" یک بیماری خود ایمنی است که روی کلیه ها، قلب، ریه ها، مغز و خون اثر می گذارد. در حال حاضر این تحقیقات روی فرایند مرگ سلولی برنامه ریزی شده که به نظر می رسد در راس بسیاری از علائم این بیماری باشد، متمرکز شده است.

در حقیقت به نظر می رسد بیمارانی که از این بیماری آسیب دیده اند، حتی وقتی که برای آنها درمان با داروی پایین نگهدارنده سطح کلسترول تجویز می شود، تصلب شریان و پلاک هایی را در داخل رگ های خونی نشان می دهند.

این دانشمندان در تحقیقات گذشته کشف کرده بودند که یک گروه جدید داروها با عنوان HDAC در پیشگیری از تصلب شریان در موش های حساس به توسعه بیماری "لوپوس" موثر هستند.

در تحقیق اخیر، این محققان به خصوص مکانیزم هایی که می توانند در بروز تصلب شریان نقش داشته باشند را مورد بررسی قرار دادند.

به ویژه این دانشمندان کشف کردند که در ماکروفاژهای موشها، سطح داروی شماره 9 از گروه  HDAC بیش از حد نرمال است.

ماکروفاژها سلولهایی هستند که با جمع آوری کلسترول می توانند در شکل گیری پلاک های تصلب شریان در دیواره های داخلی شریان ها دخالت داشته باشند.

همچنین مشاهده کردند که افزایش سطح HDAC9 التهاب شریان ها و شکل گیری پلاکها را افزایش می دهد.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "با دارویی که تولید HDAC9 را باز می دارد، ما توانستیم التهاب را کاهش دهیم و کلسترول را به حد نرمال بازگردانیم."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha