یك محقق ایرانی در دانشگاه كالیفرنیا به همراه دستیارانش برای اولین بار توانستند از صداهای مجازی - حقیقی اختصاصی هر فرد در یك فضای MRI برای تولید دوباره یك تجربه صوتی طبیعت گرا برای مطالعه بر روی عملكرد مغز انسان استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، كوروش صابری، محقق ایرانی دانشگاه كالیفرنیا در آزمایشگاه خود موفق به برداشتن گامی مهم در راستای پاسخگویی به این سوال شده است كه چطور مغز ما می‌تواند یك گفت‌وگو را در فضایی پر از جمعیت حتی وقتی چندین گفت‌وگو و مباحثه دیگر همزمان در حال انجام است تشخیص دهد.

اسكن‌های جدید مغزی با استفاده از روش كاربردی MRI به محققان كمك می‌كند دریابند كه چطور مغز موضوعات را در فضایی كه فردی صداهای مختلف را می‌شنود، از یكدیگر مجزا می‌كند بدون اینكه لزوما منابع چند گانه صداها را با چشم ببیند.

گاهی اوقات صداها از موقعیت‌های مختلف نزدیك فرد و گاهی نیز چندین صدا از یك موقعیت منفرد به گوش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، صابری و دستیارانش به دو نتیجه اصلی در این پژوهش رسیده‌اند؛ نخست اینكه یك ناحیه خاص در مغز به طور اختصاصی برای تشخیص حركت صوتی به كار گرفته نمی‌شود در حالی كه در عرض كورتكس بینایی مغز دارای مناطق خاص حسی - حركتی است و دوم اینكه به نظر می‌رسد اطلاعات صوتی فضایی در یك منطقه عصبی موسوم به «گیجگاهی مسطح » (Planum Tempotal) پردازش می‌شوند به طوری كه می‌تواند عمل مجزا كردن منابع صوتی چندگانه را تسهیل كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha