سلامت نیوز : کیفیت بد ساندویچ در ایلام و نبود نظارت کافی بر تولیدکنندگان مواد اولیه و عرضه کنندگان در اغذیه فروشی‌ها، گلایه مشتریان و مسافران را در پی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کیفیت پایین ساندویچ در ایلام مسئله جدیدی نیست، حتی زمان جنگ تحمیلی و قبل از آن هم مثل امروز، ساندویچ فروشی‌ها در ایلام، این غذای سرپایی را بسیار بد برای مشتریان آماده می‌کردند. از آن زمان‌ها که تعداد معدود ساندویچی‌های مرکز استان را می‌شد یکی‌یکی شماره کرد تا امروز که تعداد آنها زیاد شده، کیفیت ساندویچ در ایلام به نسبت مراکز سایر استان‌های دیگر همواره پایین بوده است.

بدسلیقگی و عملکرد بد صاحبان واحدهای اغذیه فروشی ایلام در انتخاب مواد اصلی مشهود است. همبرگر، سوسیس، کالباس و برخی دیگر از محصولات اصلی مورد نیاز اغذیه فروشی‌ها کیفیت پایین دارد، به گونه‌ای که برخی مشتریان پس از خوردن ساندویچ احساس مسمومیت و تهوع می‌کنند. همچنین خرید دیگر مواد مورد نیاز ساندویچ، نظیر خیارشور، گوجه و حتی سس نیز وضعی بهتر از همبرگر و سوسیس و کالباس ندارد و این مواد غذایی بسیار بی‌کیفیت هستند.

جدای از این مشکلات بخش اعظم نان ساندویچی نیز هنگام تحویل به مشتری خالی است. یعنی صاحبان اغذیه فروشی‌ علاوه بر بدسلیقگی، بعضاً کم‌فروشی هم می‌کنند، در کنار این عیب‌ها، معطلی زیاد مشتریان را هم باید اضافه کرد، هر مشتری برای خوردن یک همبرگر یا سوسیس بی‌کیفیت یک ربع تا 20 دقیقه انتظار می‌کشد.

اغلب مشتریان می‌گویند که از سر ناچاری برای خوردن این غذای فست فودی اقدام می‌کنند و همیشه هم پس از خوردن آن، پشیمان می‌شوند. مشتری‌ها می‌گویند هرگز بازرسان بهداشت یا صنف ساندویچ فروشان را در حین بازرسی این واحدهای صنفی ندیده‌اند، گویی بازرسی از وضعیت کیفی تولید ساندویچ در استان صورت نمی‌گیرد.

مشتریان می‌گویند، ساندویچ در ایلام یعنی 2 تکه همبرگر کوچک بی‌کیفیت، 2 تکه گوجه و یک یا 2 تکه خیارشور که در نان ساندویچی پیچیده شده است؛ همین و بس.

مشتری یک ساندویچ فروشی در ایلام به خبرنگار ایسنا گفت: 25 سال پیش، وقتی به یک اغذیه فروشی وارد می‌شدیم از بوی سرخ شدن همبرگر به دلیل کیفیت خوب آن لذت می‌بردیم و ساندویچ خوردن را دوست داشتیم، نمی‌دانم چرا حالا بوی روغن و همبرگر تولید شده در شهرهای ایلام مشام را آزار می‌دهد و مشتری را فراری می‌دهد، الان چاره‌ای جز آمدن به اینجا نداشتم، در غیر این صورت هرگز نمی‌آمدم.

مشتری دیگری نیز در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت ساندویچ فلافل در ایلام که در اغذیه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود روبه بهبود است اما ساندویچ همبرگر و سوسیس و کالباس روز به روز بی‌کیفیت‌تر می‌شوند، به همین دلیل استقبال از ساندویچ فلافل در ایلام از دیگر انواع آن بیشتر است.

وی ادامه داد: اغذیه فروشی کاری حساس است و علاقه و سلیقه می‌خواهد و صرف خرید یک دستگاه سرخ‌کن و یخچال به همراه مقداری سوسیس و همبرگر نمی‌شود اغذیه فروشی خوبی راه‌اندازی کرد، متاسفانه اصناف استان و اداره بهداشت بی‌توجهند و در این میان حق مردم ضایع می‌شود.

متصدی یک ساندویچ فروشی در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: نظارت بر واحد‌های تولیدی همبرگر وظیفه اغذیه فروشان نیست بلکه باید دستگاه‌های مرتبط بر تولید با کیفیت همبرگر نظارت کنند. ما همبرگر را خریداری و بعد از پخت و افزودن مخلفات، آن را تحویل مصرف کننده می‌دهیم. این که همبرگر چگونه تولید می‌شود، مشکل ما اغذیه فروشان نیست بلکه مشکل واحدهای تولید همبرگر و فراورده‌های گوشتی است.

مسوول اتحادیه اغذیه و ساندویچ فروشان استان، علت کیفیت پایین همبرگر و ساندویچ‌ها را بالا بودن هزینه مواد اولیه عنوان کرد.

جاسم جمالی در این خصوص به خبرنگار ایسنای استان ایلام، گفت: یک کارخانه تولید همبرگر در استان فعال بوده و بیشتر همبرگرهای آن از سویا و چربی تولید می‌شود که از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

وی با بیان این‌که تولید یک ساندویچ همبرگر با کیفیت بیش از 3000 تومان هزینه می‌برد و اگر تولید کننده بخواهد با این وضع همبرگر تولید کند به صرفه نیست، افزود: هم اکنون برای تولید یک همبرگر 400 تومان هزینه می‌شود.

جمالی با تاکید بر این‌که گرانی مواد اولیه موجب پایین آمدن کیفت ساندویچ‌ها در استان شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم و عدم کشش بازار، ساندویچ فروشی‌ها نمی‌توانند همبرگر 3000 تومانی باکیفیت را به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: با وجود همه مشکلات، اما سازمان بازرگانی و بهداشت باید طبق وظایف خود بر کیفیت این‌گونه مواد غذایی نظارت جدی کنند چرا که ساندویچ‌ها با توجه به سبک زندگی امروز جای خود را در بین سبد غذایی مردم باز کرده‌اند.

نوریه رستمی، مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی سازمان غذا و دارو استان در این رابطه به خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: علت اصلی پایین بودن کیفیت همبرگر و ساندویچ در استان، بالا بودن هزینه تهیه مواد اولیه است. ساندویچی‌ فروشی‌ها به دلیل گرانی گوشت، از دیگر فراورده‌های بی‌کیفیت گوشتی برای پخت همبرگر استفاده می‌کنند. انجمن گوشت و سازمان صنعت معدن و تجارت و انجمن حمایت از مصرف کنندگان باید برای این مهم چاره‌اندیشی کنند.

وی، وضعیت بهداشتی ساندویچ فروشی‌های استان را مطلوب، ارزیابی و خاطرنشان کرد: یک واحد تولیدی سویا برگر در استان فعال است که به صورت مداوم بر آن نظارت بهداشتی صورت می‌گیرد و تخلفات در سطح استان بسیار پایین است.

رستمی ادامه داد: بیشتر همبرگر‌های مصرفی در استان از استان‌های همجوار وارد می‌شود و کم بودن قدرت خرید مردم، عدم کشش بازار و گرانی فراورده‌های گوشتی موجب پایین آمدن کیفیت ساندویچ‌ها شده که مسئولان باید چاره اندشی کنند.

وی اضافه کرد: بالا بردن کیفیت ساندویچ همبرگر در ساندویچ‌ فروشی‌ها در گرو کاهش قیمت مواد اولیه است و یا باید آن را به قیمت واقعی به بازار مصرف ارائه کرد.

صیفی، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: بازرسان بهداشت محیط به صورت مداوم و مستمر بر مسائل بهداشتی ساندویچ فروشی‌ها نظارت کرده و با هرگونه تخلف برخورد قانونی می‌کند.

وی، پوشیدن روپوش، کلاه و دستکش در حین کار، سرامیک بودن محیط، داشتن جعبه کمک‌های اولیه و کپسول ضد حریق را از ضروریات کار ساندویچ فروشی‌ها عنوان کرد.

مهناز همتی، مدیر اجرای استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: رعایت استاندارد در محصولات غذایی بیش از 90 درصد به صورت اجباری شده و مسئولان واحدهای تولیدی موظف هستند این مهم را رعایت کنند. یک واحد تولیدی در سطح استان فعال بوده که ماهی یک بار و سالانه بیش از 5 بار مورد بازرسی اداره استاندارد قرار می‌گیرد. حداقل کیفیت در این واحد تولیدی رعایت می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه بی‌کیفیت بودن تولید، نمونه‌برداری، انجام و با آن تخلف برخورد می‌شود. ‌

وی با تاکید بر این‌که استفاده مناسب از مواد اولیه و تولید محصول با کیفیت ضامن بقاء آنها در بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید بیشتر بر واحدهای تولیدی فراورده‌های گوشتی نظارت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha