سلامت نیوز : وزیر بهداشت به معرفی جدیدترین چالش‌های برخواسته از روند تجاری شدن غذا در سراسر جهان پرداخت و گفت: از سازمان غذا و دارو انتظار می‌رود نظارت خود را بر حوزه تولید، واردات و عرضه مواد غذایی تشدید کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش روز جهانی غذا که با شعار «سیستم‌های غذایی پایدار برای امنیت غذا و تغذیه» هم‌اکنون در سالن همایش‌های اجلاس سران در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه توسعه پایدار در گروی انسان سالم است، اظهار کرد: لازم است سیاستمداران و دست‌اندرکاران حوزه غذا که عوامل تاثیرگذار بر سلامت مردم توجه کرده و وظایف خود را در راستای حفظ این سلامت به درستی انجام دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه تغذیه نامناسب و مواد اولیه غیراستاندارد باعث شده است بشر با مشکلات روحی، ذهنی و فیزیکی مواجه شده و کیفیت زندگی‌اش در تمامی جوامع تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه نیازمند نظارت بیشتر در عرصه تولید محصولات کشاورزی، سیستم‌های غذایی، مدیریت منابع طبیعی و ارتقای آموزش عمومی هستیم، گفت: امروز دسترسی به غذای سالم وظیفه حاکمیت است. از سوی دیگر عدم نظارت دقیق بر حوزه تولید و عرضه مواد غذایی باعث شده است سوء تغذیه گسترش یافته و با شیوع عفونت‌ها و بیماری‌های صعب‌العلاج روبرو شویم که همه اینها می‌تواند بر سلامت انسان به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر تاثیر منفی داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه افزایش جمعیت جهانی، عدم نظارت بر ایمنی مواد غذایی، ارتقا نیافتن سیستم‌های کنترل سنتی، عدم دانش کاربردی و کافی در زمینه مواد غذایی، کاهش بازرسی‌ها و نیز گسترش انواع تقلب‌ها، امروز به مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه ایمنی مواد غذایی در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است، اظهار کرد: علاوه بر این امروز با چالش‌های جدید بر خواسته از روند تجاری‌ شدن غذا در سراسر جهان، تغییر در الگوی تغذیه‌ای، تغییرات آب و هوایی و استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز روبرو هستیم که شاید در برخی موارد کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه به بار ناشی از بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌های ناشی از غذا در اروپا اشاره کرد و گفت: 30 درصد مردم از این بیماری‌ها در رنج هستند و همه ساله 20 نفر در هر یک میلیون نفر جان خود را به این دلیل از دست می‌دهند. به عنوان مثال ابتلا به باکتری‌هایی چون سالمونلا، سالانه تا 400 هزار مورد ابتلا هم گزارش شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز به یک تهدید برای سلامت عمومی تبدیل شده است که بخشی از آن به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در غذای دام و غذای انسان‌ها و بخشی دیگر به استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها در امر درمان بازمی‌گردد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به خطر جدی وجود مواد شیمیایی در غذای انسان به منزله خطر جدی برای سلامت عموم، اشاره و اظهار کرد: امروزه آلرژن‌های غذایی در حال افزایش هستند و این مورد کمتر مورد توجه مسئولان سلامت کشورها از جمله ایران قرار می‌گیرد.

وی به شعار امسال روز جهانی غذا مبنی بر «سیستم‌های غذایی پایدار برای امنیت غذا و تغذیه» اشاره کرد و گفت: سیستم غذایی متشکل از محیط‌ زیست، انسان، سازمان‌ها و فرآیندهایی است که توسط آنها، فرآورده‌های کشاورزی، تولید، فرآوری و عرضه می‌شوند. به عنوان مثال حتما تخریب محیط زیست و تخریب اکوسیستم‌ها، تامین غذای آینده انسان را دچار چالش خواهد کرد. در همین راستا در ایران سازمان غذا و دارو که ارگان وزارت بهداشت است، هر چند منابع و امکانات اندکی دارد، اما با تدوین ضوابط و قوانین در زمینه تولید، واردات و عرضه مواد غذایی، برچسب‌گذاری مواد غذایی و سایر موارد به امر خطیر نظارتی خود می‌پردازد.

وزیر بهداشت افزود: باید صادقانه و واقع‌بینانه اعتراف کنیم که مشکلاتمان در حوزه غذا کم شمار نیست. انتظار و وظیفه ما در دولت یازدهم این است که در سازمان غذا و دارو بتوانیم تعاریف جدیدی برای نظارت در حوزه غذا داشته و از ظرفیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی استفاده کنیم و بتوانیم با اتخاذ تصمیمات اساسی و گسترش‌ همکاری‌های بین بخشی، مشکلات این حوزه را که روزافزون نیز است، حل کرده و امر خطیر پیشگیری را وجه همت خود قرار دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به ضرورت یکسان‌سازی عملکرد تمامی کارشناسان امر غذا در سراسر کشور تاکید و اظهار کرد: باید سامانه‌های یکپارچه نرم‌افزاری به منظور روان‌سازی و شفاف‌سازی امور در این حوزه استقرار یابد.

وزیر بهداشت ضمن ابراز امیدواری از فعال شدن نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و مرحله عرضه مواد غذایی در فروشگاه‌های سراسر کشور، گفت: باید نگاه ما در امر نظارت تغییر کند، نه اینکه بخواهیم فرآیندهای بوروکراتیک را قبل از تولید مواد غذایی تشدید کنیم باید در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره‌مند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha