سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه دلیل اغلب کمبودهای تغذیه‌ای را به دلیل بی‌اطلاعی از ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی مختلف است عنوان کرد و گفت: نداشتن امکان تهیه غذا تاثیر زیادی بر بد غذایی افراد ندارد.

دکتر احمد درستی درگفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی٬ افزایش فشارخون٬ بعضی از سرطان‌ها٬ افزایش چربی خون و دیابت به نحوه تغذیه دوران کودکی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: امروزه این گونه بیماری‌ها به دلیل مصرف غذاهای پرچرب وفست فود به میزان زیادی در کودکان و حتی کودکان بالای 10 سال مشاهده می‌شوند و از آنجا که عادات غذایی از دوران کودکی شکل می‌گیرد، بنابراین اصلاح عادات غذایی در این دوران می‌تواند از بروز این بیماری‌ها در بزرگسالی پیشگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که تغذیه دومین عامل موثر بر رشد کودکان و نوجوانان است، افزود: کمبودهای تغذیه‌ای، کودک را از رشد بالقوه باز داشته و موجب کاهش سرعت رشد جسمی، لطمه دیدن نمو بدنی و کم شدن توانمندی ذهنی او می‌شود.

دکتر درستی کمبود برخی ویتامین‌ها و عناصر معدنی از جمله ویتامین‌های A وD ، آهن، روی و کلسیم را در کودکان و نوجوانان به ویژه دختران نوجوان ایرانی شایع دانست.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اغلب این کمبودهای تغذیه ای، بیش از آن که به دلیل نداشتن امکان تهیه غذا باشد، مربوط به بی‌اطلاعی از ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی مختلف است.

وی در رابطه با پیامدهای دریافت ناکافی غذا گفت: کاهش کارآیی جسمی و ذهنی یکی از پیامدهای دریافت ناکافی مواد مغذی است که به افت تحصیلی و ضعف جسمی در کودکان منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کافی نبودن سلامت استخوانها که گاه به بدشکلی اندام و اغلب به کوتاهی قد می‌انجامد همچنین کندی روند بهبود جراحات و بیماری‌ها، نامرتبی دوران ماهانه در دختران، بی‌حس و حالی، از حال رفتن، خواب آلودگی از دیگر پیامد‌های عدم رسیدن مواد غذایی کافی به بدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha