افزایش مسمومیت اطفال با یک شربت!

۱۳۹۲/۰۷/۲۸ - ۱۴:۰۶ - کد خبر: 84991

سلامت نیوز : یک متخصص اطفال و فلوشیپ سم‌شناسی بیمارستان لقمان از افزایش میزان مسمومیت‌های اطفال با شربت متادون خبر داد.

دکتر فریبا فرنقی در گفت‌وگو با سایت اطلاع‌رسانی مسمومین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از آنجا که شربت متادون کاملا شبیه آب خوردن است، خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها در حال مصرف این دارو هستند توجه کنند که از ریختن این دارو در بطری‌های آب معدنی و یا در شیشه‌های دارویی اطفال جدا خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه متادون بو و طعم خاصی نیز ندارد و بعضا در خانواده‌ای پدر یا برادر یا یکی از نزدیکان برای ترک اعتیاد از آن استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد خوردن آن شاید عاری از خطر باشد ولی این دارو برای اطفال به شدت خطرناک بوده و حتی در بعضی از موارد در سال گذشته نیز تعدادی از کودکان فوت شده بودند. همچنین مادرانی که بی‌اطلاع از مصرف این ماده دارویی و خطرناک در منزلشان هستند باید به محض مطلع شدن از مصرف دارو توسط کودک خود وی را به سرعت به اولین مرکز درمانی برسانند. همچنین مراقب باشند که در این مدت کودک را هوشیار و بیدار نگه دارند.

فرنقی با تذکر نسبت به خطرات متادون در اطفال، عوارض مصرف آن را در کودکان بسیار خطرناک توصیف کرد و یادآور شد: متادون حتی به مقدار یک سی سی، نه حتی یک قاشق یا یک جرعه، می‌تواند بسیار سمی باشد و عوارض آن شامل خواب‌آلودگی، بی‌حالی، خارش و تنگی تنفس و در مراحل آخر آپنه (قطع تنفس) و مرگ است.

وی از تمام مادران خواست از ریختن داروی متادون یا سایر مواد خطرناک و سمی مثل لوله‌بازکن‌ها، نفت و بنزین و سایر مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده در شیشه‌های دارویی و یا آب معدنی جدا خودداری کنند و حتما از دسترس اطفال دور نگه دارند.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.12564s, 18q