سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مصرف مقادیر بالای برخی از داروهای به‎ ظاهر کم‎خطر می‎تواند برای فرد، کشنده باشد.

بهرام دلفان در گفت‎وگو با (ایسنا) ، افزود: دهان شایع‎ترین راه ورود سموم به بدن است و مسمومیت از طریق مواد خوراکی، تنفسی، پوستی و تزریقی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شایع‎ترین علت بروز مسمومیت‎ها در جهان مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است، اظهار کرد: ایجاد استفراغ در فرد مسموم، همیشه بهترین راه خارج کردن سم از بدن نیست چرا که گاهی مسمومیت با مواد نفتی ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که بی‎هوش است خودداری شود، یادآور شد: خطرات ناشی از مسمومیت در کودکان، بانوان باردار و افراد سالمند می‎تواند شدیدتر از دیگر افراد باشد.

دلفان با اشاره به اینکه هرگز با چشیدن یا بوئیدن یک ماده ناشناخته سعی نکنید آن را شناسایی کنید، اظهار کرد: برخی از مسمومیت‎ها ممکن است عوارض ناگوار و جبران‎ناپذیری را در فرد مسموم ایجاد کنند بنابراین باید از بروز مسمومیت پیشگیری کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: با مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید چرا که مصرف مقادیر بالای برخی از داروهای به‎ظاهر کم‎خطر می‎تواند برای فرد کشنده باشد.

وی گفت: چنانچه در منزل کودکی دارید از قرار دادن خمیردندان، دهان‎شویه و یا دیگر فرآورده‎های آرایشی و بهداشتی و خوشبو کننده در دسترس کودکان خودداری کنید.

دلفان با اشاره به اینکه محصولات خانگی خطرناک همچون لوله بازکنی، جوهرنمک، جرم‎گیر، محلول سفید کننده و لک‎ بر، مواد شوینده، گاز پاک‎ کن، داروها و دیگر مواد شیمیایی را در بسته‎بندی اصلی آنها و با درب بسته نگهداری کنید، اظهار کرد: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری شود و همچنین از قرار دادن مواد شوینده در کمدهای زیر ظرف‎شویی اجتناب کنید چرا که خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha