شواهد نشان می‌دهد که آمار اعتیاد زنان رو به افزایش است، اعتیادی که در مقایسه با اعتیاد مردان مسیرِ بی‌بازگشت‌تری است.

سلامت نیوز: مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش تعداد زنان معتاد به نکته جالبی اشاره کرده و گفته یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف مواد مخدر و به ویژه شیشه در زنان و دختران تبلیغات لاغری و شب بیداری است.

شواهد نشان می‌دهد که آمار اعتیاد زنان رو به افزایش است، اعتیادی که در مقایسه با اعتیاد مردان مسیرِ بی‌بازگشت‌تری است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، مدیر دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفته است که 81 درصد از تماس گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد را زنان و فقط 19 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. یکی از دلالت‌های این آمار افزایش تعداد زنان معتاد در جامعه است.


دلایل افزایش اعتیاد در زنان
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش تعداد زنان معتاد به نکته جالبی اشاره کرده و گفته یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف مواد مخدر و به ویژه شیشه در زنان و دختران، تبلیغات لاغری و شب بیداری است. تحقیقات و اظهارات مراکز رسمی نشان می‌دهد یکی از عوامل آلودگی به اعتیاد در دختران نسل جدید این تصور باطل و غلط است که ماده مخدر حشیش باعث لاغری می‌شود. در نتیجه زنان به مصرف حشیش روی می‌آورند و سپس ترک برایشان معضل شده و لاغر هم نمی‌شوند. نوع مصرف زنان از مخدرها بیشتر تریاک و از محرک‌ها اکستازی است. هرچند مصرف هروئین هم در نسل زنان جوان به دلیل ارزان و سهل‌الوصول بودن آن و راحتی استفاده‌اش روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود.
البته همه زنان آنقدر پولدار نیستند یا در خانواده‌های متوسط و مرفه زندگی نمی‌کنند که بخواهند صرفا برای لاغری و خوش‌اندامی از مواد مخدر استفاده کنند. اتفاقا شواهد حاکی از زنان معتاد و کمپ‌های ترک اعتیاد نشان می‌دهد که بسیاری از زنان طبقات پایین جامعه هم به این بلای خانمان‌سوز دچار شده‌اند و آنقدر هم دچار محدودیت‌های ارتباطی و فرهنگی هستند که اصلا از پدیده‌ای به اسم خط ملی مشاوره اعتیاد خبر ندارند. این زنان بیشتر پیرو اعتیاد شوهر، پدر یا برادرشان معتاد می‌شوند و اتفاقا انحرافات دیگر ناشی از اعتیاد از جمله تن‌فروشی بیشتر دامن این زنان را می‌گیرد.
یکی دیگر از دلایل افزایش اعتیاد در زنان سوء مصرف دارویی است. سوء مصرف به قرص‌های آرام‌بخش، مسکن‌ها، مخدرها، خواب‌آورها و روان‌گردان‌ها تمامی علائم اعتیاد را دارد، اما به دلیل معضلات بی‌شمار اعتیاد و افزایش آن، به این نکته توجه نمی‌شود. کم‌خوابی، دردهای مزمن و افسردگی دلایلی هستند که باعث سوء‌مصرف دارو می‌شوند.


باورهای مردسالارانه و آسیب‌پذیری زنان معتاد
نگاه به اعتیاد زنان به شدت متأثر از فضای مردسالار جامعه ایران است. نگاه مردسالارانه در جامعه اعتیاد زنان را منفی‌تر از مردان می‌داند و همچنین سایر نگرش‌های اجتماعی درباره ناپسندتر بودن اعتیاد زن، یک از موانع عمده درمان اعتیاد زنان محسوب می‌شود. در عین حال این نگرش باعث شده که زنان معتاد از سوی خانواده و همسران خود مورد حمایت قرار نگیرند. شاید مهم‌ترین مانع در این بین باورها و نگرش‌های موجود جامعه، در مورد زنان معتاد باشد. اگرچه افراد جامعه می‌توانند اعتیاد را در مردان یک نوع بیماری فرض کنند، اما در مورد زنان معتاد شرایط متفاوت است.
اغلب افراد اعتیاد را در زنان یک موضوع غیراخلاقی می‌دانند تا یک بیماری. در واقع نگرش‌های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیراخلاقی زنان معتاد، مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد زنان است.
این نگاه حتی در تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد هم مؤثر بوده و در حال حاضر تنها 12 کمپ ویژه برای ترک اعتیاد زنان در سراسر کشور وجود دارد که البته مسئولان قول داده‌اند، این کمپ‌ها را افزایش دهند.


عوارض خطرناک‌تر اعتیاد زنان
مطالعات نشان داده که رفتارهایی مانند خودکشی، آسیب‌پذیری بالا و عزت نفس پایین در زنان معتاد بسیار بیشتر از مردان است.
بر اساس آمار جهانی، اعتیاد در زنان عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان ایجاد می‌کند. مرگ در اثر مصرف مواد مخدر نیز در زنان و دختران سریع‌تر رخ می‌دهد. بخصوص مصرف بیش از حد، خودکشی و تصادفات ناشی از آثار مصرف برخی مواد علت اصلی مرگ و میر در زنان معتاد است.
اعتیاد در زنان زمینه‌ساز سایر انحرافات است. استفاده تزریقی از مواد و وجود سرنگ‌های مشترک، همچنین رابطه جنسی پرخطر در این زنان خطر ابتلاء آن‌ها به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های مقاربتی را افزایش می‌دهد.
در عین حال ترک اعتیاد به لحاظ جسمانی برای زنان سخت‌تر است. زنان از نظر روحی از مردان قوی‌تر و از نظر جسمی ضعیف‌ترند. آن‌ها حتی به مشکلات روحی خود نیز جنبه جسمانی می‌دهند و چون در مرحله سم‌زدایی درد جسمانی زیاد است، بیشتر از مردان امکان بازگشت به چرخه سوء مصرف مواد و بازگشت به مصرف را دارند.
در هر حال آمارهای بهزیستی نگران‌کننده است، اما آنچه بیشتر دامن زنان معتاد را گرفته فقط باورهای غلط از مصرف مواد مخدر نیست، بلکه انگ و تبعیض دیدگاه حاکم بر جامعه است. زنگ خطر به صدا درآمده. باید فکری شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha