سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89022

انتخاب های ما در مورد ساده ترین لوازم زندگی تا موارد ضروری از جمله دارو ،همواره میان بمباران تبلیغات داخلی و خارجی گم می شوند اما وقتی این انتخاب به سلامتی بدن مربوط می شود ،اوضاع حساس تر شده و این انتخاب توسط پزشک معالج صورت می گیرد.

سلامت نیوز: انتخاب های ما در مورد ساده ترین لوازم زندگی تا موارد ضروری از جمله دارو ،همواره میان بمباران تبلیغات داخلی و خارجی گم می شوند اما وقتی این انتخاب به سلامتی بدن مربوط می شود ،اوضاع حساس تر شده و این انتخاب توسط پزشک معالج صورت می گیرد. نکته تامل برانگیز مسئله این جاست که خود این پزشک بر چه اساسی تمایل به تجویز داروی خارجی یا داخلی دارد.آیا پشت پرده این انتخاب ها و تجویز ها مسائل اقتصادی و همکاری با شرکت های داروسازی داخلی و یا بالعکس خارجی وجود دارد؟ و بر چه اساسی ارجحیت بخشی میان داروهای ایرانی یا خارجی صورت می گیرد؟ به این منظور خبرنگار سینا به سراغ موافقان مصرف داروهای ایرانی رفته و علت را جویا شده است.
یک فوق تخصص خون با اشاره به اثر بخشی قابل قبول داروهای بیماران سرطانی گفت:برخی از داروهای مصرفی بیماران سرطانی در داخل کشور تولید می شوند و از نتایج قابل قبولی هم برخوردار بودند و درحال حاضر مسائل مرتبط با بودجه از اصلی ترین محدودیت هاو مشکلات این داروها محسوب می شوند.

دکتر امیرحسین امامی در گفت‌وگو با سینانیوز، در خصوص مقایسه داروهای داخلی و خارجی مورد استفاده بیماران سرطانی گفت: داروهایی که در داخل کشور به طور مستقل و یاتحت لیسانس کشورهای خارجی ساخته می‌شوند اغلب از کیفیت‌های قابل قبولی برخوردارند و از نظر اثر بخشی عملکرد مناسبی را از خود نشان داده‌اند.

وی در خصوص احتمال بروز عوارض جانبی داروهای ایرانی یا خارجی مصرفی در بیماران سرطانی تصریح کرد: عوارض جانبی بر اساس داروهای مختلف متفاوت است و تجربه‌ها در برخی از موارد حاکی از ارتباط بین عارضه جانبی و داروی جدید است، اما در کل نمی‌توان بر چسب بی‌عارضه یا پرمخاطره بودن را به داروهای سرطانی ایرانی یا خارجی زد.
دکتر امامی ادامه داد: ممکن است فرایند خاص تولید دارو و فرآوری مواد مورد نیاز این سیر، عامل اصلی تفاوت در عوارض جانبی داروهای ایرانی یا خارجی مصرفی در بین بیماران سرطانی محسوب شوند وتحقیقات باید روشنگر این مسائل باشند.

در شرایط تحریم یا غیر تحریم، تولید دارو همواره باعث افتخار است
این فوق تخصص خون با بیان سهم بالای داروی‌های سرطانی از یارانهٔ سلامت کشور گفت: داروهایی که مربوط به سرطان هستند همواره قسمت زیادی از یارانه را به خود اختصاص می‌دهند و مصرف بالایی را به همراه دارند، از این رو تولید این داروها در داخل کشور چه در شرایط تحریم یا غیر تحریم همواره باعث افتخار و تامین نیاز داخلی خواهد بود.

فرانشیز داروهای بیماران سرطانی بسیارکم است
وی با تاکیر بر افزایش پوشش بیمه‌ای داروهای سرطانی گفت: درحال حاضر توان بیمه‌ها مبنی بر تحت پوشش قرار دادن داروهای سرطانی کم است و متاسفانه بسیاری از داروها در این فهرست قرار ندارند و انتظار می‌رود طی همکاری میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها ی مجری، این پوشش و همچنین فرانشیز موجود افزایش پیدا کند.
امامی درپایان در خصوص ارجحیت دادن برخی از پزشکان به تجویز داروهای خارجی خاطر نشان کرد: آگاهی نداشتن در مورد داروهای ایرانی تنها عامل این ارجحیت است که این امرنیازمند اطلاع رسانی و آموزش صحیح و همچنین ارائه مطالعات است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان: داروهای رایج سرطان پستان اثر بخشی قبل قبولی دارند
دکتر اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفت‌وگو با خبرنگار سینا گفت: تایید اثر بخشی داروهای سرطانی فعالیتی تخصصی است به طوری که باید زمینه علمی این قضیه را حمایت کند.
وی درخصوص اثر بخشی داروهای مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان پستان تصریح کرد: برخی از داروها به دلیل ساختاری که دارند و برخی به علت نامناسب بودن کیفیت دارو، می‌توانند موثر نباشند و این در حالی است که داروهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و رایج هستند از نظر علمی اثر بخش بوده و قابل قبول عمل کرده‌اند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که این گفته‌ها صحبتهای برخی از موافقان بود و باید به پای ناگفته‌های مخالفان استفاده از داروهای ایرانی نشست، چرا که از قدیم گفته‌اند که هر کس که تنها به قاضی برود، راضی نیز بازمیگردد......
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha