بر طبق تحقیقات جدید انجام شده احتمال اینکه کودکانی که تحت عمل جراحی برداشتن لوزه های کامی به تنهایی و یا همراه با لوزۀ سوم قرار می گیرند بعد از عمل دچار چاقی و افزایش وزن شوند.

ارتباط بین برداشتن لوزه ها و چاق شدن بچه ها

عمل برداشتن لوزه ها شایعترین عمل جراحی است که در کودکان انجام می شود. بر طبق تحقیقات جدید انجام شده احتمال اینکه کودکانی که تحت عمل جراحی برداشتن لوزه های کامی به تنهایی و یا همراه با لوزۀ سوم قرار می گیرند بعد از عمل دچار چاقی و افزایش وزن شوند. بیشتر از کودکان معمولی است.
در طی 20 سال گذشته چاقی کودکان به میزان زیادی افزایش یافته است. چنانچه کودکی چاق باشد احتمال اینکه در بزرگسالی هم چاق باشد افزایش می یابد و با توجه به اینکه چاقی یکی از عوامل اصلی افزایش بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در بزرگسالی است لذا احتمال اینکه کودکی که چاق است در بزرگسالی از دیابت و بیماری های قلبی و عروقی رنج ببرد افزایش می یابد.
درمورد دلیل افزایش وزن کودک بدنبال عمل جراحی لوزه نظرات متعددی وجود دارد امّــا شاید مقبول ترین آنها این باشد که فضای حلق کودک مبتلا به بزرگی لوزه ها تنگ است و عمل بلعیدن نزد این فرد به راحتیِ افراد معمولی نیست لذا این افراد نا خود آگاه تمایل کمتری به خوردن دارند و در نتیجه کالری کمتری وارد بدن آنها می شود. متعاقب برداشته شدن لوزه ها این مشکل کودک برطرف می شود او تمایل پیدا می کند که غذای بیشتری بخورد و این امر باعث افزایش وزن شود.
امّــا باید توجه داشته باشیم که وزن اکثر کودکانی که دچار بزرگی لوزه ها هستند معمولاً کمتر از میزانی است که باید باشد و عمل جراحی لوزه باعث می شود  که این کودکان بطور مناسبی وزن بگیرند.  فقط باید به والدین این کودکان توصیه کنیم که بر رژیم غذایی و شیوۀ زندگی کودکشان نظارت دقیقی داشته باشند تا کودکشان دچار افزایش وزن نشود.

دکتر محمَـد حسن عامری
متخصص گوش حلق و بینی و جراحی سرو گردن
جراحی پلاستیک بینی و زیبایی صورت
عضو آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا و جامعه جراحان ایران
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • توحید ملازاده IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    18 1
    سلام. پسرم در سن شش سالگی جراحی لوزه شد. علت این عمل بوی بد دهان و خرخر کردن در خواب حساسیت که مدام گرفتگی بینی و تنفسی بود. بعد جراحی علاوه بر اینکه اینا رفع نشد. وزنش نیز بیشتر شد ممنون میشم راهنمایی کنید. از ارومیه مزاحم میشم. با تشکر