سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

مصرف «شیشه» گوی سبقت را از تمام مواد ربوده است، ماده محرکی که ایجاد بدبینی و جنون مهمترین عارضه آن است، شبکه تولید و توزیع شیشه همه جای کشور گسترده است و آرام و بی صدا هویت جوانانمان را می‌شکند.

سلامت نیوز :مصرف «شیشه» گوی سبقت را از تمام مواد ربوده است، ماده محرکی که ایجاد بدبینی و جنون مهمترین عارضه آن است، شبکه تولید و توزیع شیشه همه جای کشور گسترده است و آرام و بی صدا هویت جوانانمان را می‌شکند.

به گزارش فارس، ماده محرک شیشه، که با نام‌های مختلف و رایجی همچون چون یخ، کریستال، و مت در کشور رایج و مصرف تفریحی و مستمر آن به خصوص در بین جوانان کشور به شدت رو به افزایش است از جمله موادی است که نگرانی‌های مردم، والدین و مسئولان امر مبارزه با مواد مخدر را به خود اختصاص داده و به نوعی گوی سبقت را از سایر مواد مخدر و محرک در بین جوانان ربوده است.

این ماده که به بهانه‌های مختلف مانند لاغرشدن، افزایش تمرکز، رهایی از استرس و افسردگی، ایجاد حالت شادی و نشاط و افزایش قوای جنسی مصرف می‌شود در لابراتوارها و آشپزخانه‌های خانگی و زیرزمینی تولید می‌شود و متأسفانه به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

معتادان و مبلغان این ماده مخرب برای تبلیغ این محرک خطرناک به جوانان می گویند که با مصرف ‌آن حالتشان تشدید می‌شود یعنی اگر فرد خوشحال باشد، بعد از مصرف شیشه خوشحال‌تر می‌شود و اگر ناراحت باشد بعد از مصرف شیشه ناراحتیش تشدید می‌شود زیرا شیشه این خاصیت را دارد که به احساس فرد شدت می‌بخشد.

نکته غلط دیگر که در بین جوانان و اکثر زنان تبلیغ می‌شود که شیشه اعتیاد آور نیست و به همین علت می‌توان از آن برای بدنسازی استفاده کرد زیرا فرد بعد از مصرف شیشه، فعالیت بدنیش زیاد شده این فعالیت بدنی شدید و خستگی ناپذیر باعث لاغری و تناسب اندام وی می‌شود که این باور شدیداً اشتباه است.

برای بررسی بیشتر این ماده خطرناک که بین کادر اورژانس‌های روانپزشکی باب شده اگر جوانی با علائم ناگهانی اختلال تفکر به اورژانس مراجعه کرد اولین تشخیص درباره وی، مصرف شیشه است به سراغ متخصصان امر رفتیم.

*مخرب‌ترین ماده روانگردان حال حاضر کشور شیشه است

سید سعید صدر، مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: از مخرب‌ترین مواد مورد مصرف به ویژه در جوانان شیشه است و ثابت شده بیشترین میزان تخریب را در مغز ایجاد می‌کند. متأسفانه اوایل مصرف به دلیل اینکه موجب افزایش دقت، تمرکز، انرژی می‌شود و احساس خوشایندی به فرد دست می‌دهد موجب مصرف مکرر می‌شود اما ادامه مصرف آن موجب اختلال تفکر، ایجاد بدبینی، افسردگی، پرخاشگری و کنجکاوی بیش از اندازه و در نهایت اختلال قضاوت می‌شود.

صدر با بیان اینکه مصرف تفریحی این ماده در کشور بالاست تصریح می‌کند: مصرف مستمر شیشه در کشور نیز رو به بالاست و اشکال آن این است که چون وابستگی روانی آن به تدریج ایجاد می‌شود فرد احساس نمی‌کند که وابسته می‌شود. در حال حاضر مخرب‌ترین ماده مورد مصرف در مردان شیشه است و اعتیاد آن بسیار شدید است. اما معنی آن این نیست که رها شدن از آن غیر ممکن است.

وی یادآور می‌شود: معمولاً موقعی مصرف‌کنندگان شیشه به اورژانس‌ها مراجعه می‌کنند که اختلال تفکر مانند سوء‌ظن، بدبینی و پرخاشگری به خصوص در مردان ایجاد شده است و ممکن است فرد به علت اینکه احساس خطر از ناحیه دیگران می‌کند سلاح سرد و چاقو با خود حمل کند.

صدر می‌گوید: در مورد زنان این اختلال بیشتر به صورت اختلال در تفکر و بدبینی رخ می‌دهد. معمول شده است که در اورژانس‌های روانپزشکی اگر جوانی با علائم ناگهانی اختلال تفکر مراجعه کرد اولین تشخیص آن مصرف شیشه است.

*مصرف یکبار «شیشه» اعتیادی مانند هروئین ایجاد می‌کند

محمد اسماعیل علیپور، رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد تهران می‌گوید: مصرف یکبار «شیشه» اعتیادی مانند اعتیاد به هروئین ایجاد می‌کند و حتی امتحان یکبار این ماده هم عوارض عصبی -روانی شدید در پی دارد.

وی با بیان اینکه این تصور غلط است می‌افزاید: در بین مصرف‌کنندگان دیده می‌شود که وابستگی روانی آنها به شیشه آن قدر شدید است که می‌توان آن را با وابستگی به هروئین مقایسه کرد. مصرف یکبار شیشه می‌تواند اعتیادی مانند اعتیاد به هروئین ایجاد کند.

علیپور اضافه می‌کند: جوانان بدانند حتی یک بار امتحان کردن این ماده شوم آنها را با خطر بزرگی مواجه می‌کند و عوارض عصبی و روانی به همراه دارد و عملکرد فرد را مختل می‌کند. بسیاری از افرادی که شیشه مصرف می‌کنند دچار افکار بدبینانه نسبت به شغل، خانواده و اجتماع می‌شوند که عملکرد آنها را مختل می‌کند و خطراتی برای خانواده آنها و ثبات خانوادگی‌شان به همراه دارد.

این متخصص روانپزشکی می‌گوید: گزارش‌هایی از جمله اینکه افراد معتاد به شیشه به فرزندان و همسر خود حمله کرده‌اند و به علت افکار بدبینانه از شغل خود اخراج شده‌اند وجود دارد. در مواردی هم این افراد به دلیل هذیان و توهمی که در آنها ایجاد می‌شود درمان سختی را باید پشت‌سر بگذارند و در برخی موارد به مدت طولانی باید در بیمارستان‌های روانپزشکی بستری شوند.

وی با بیان اینکه هنوز درمان دارویی برای شیشه وجود ندارد ادامه می‌دهد: ما می‌توانیم حتی اعتیاد به هروئین، کراک و تریاک را با داروهای نگهدارنده تا حدی کنترل کنیم اما برای این ماده شوم در دنیا درمانی وجود ندارد و فرد مبتلا شرایط پیچیده‌ای خواهد داشت که بسیاری از درمانگران به علت سخت‌بودن درمان زیر بار آن نمی‌روند.

*مصرف «شیشه» عوارض شدید قلبی، جنسی و پوستی دارد

علی فرهودیان، عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد مخدر دانشگاه علوم بهزیستی نیز می‌گوید: عوارض کلیوی، قلبی و جنسی از پیامدهای مصرف «شیشه» است زیرا این ماده خطرناک عروق تمام بدن را درگیر می‌کند. در اکثر افراد میل جنسی را افزایش نمی‌دهد بلکه یک مهارگسیختگی جنسی ایجاد می‌کند که فرد اگر در گذشته در مورد ارتباطات خاص جنسی و پرخطر مراقبت‌هایی انجام می‌داد دیگر مهار خود را از دست می‌دهد.

وی می‌افزاید: بیشتر پژوهش‌ها نشان می‌دهد شیشه میل جنسی را کم می‌کند اما اضطراب فرد را در ارتباطات پرخطر و بیماری‌زای جنسی کاهش می‌دهد لذا فرد فکر می‌کند میل جنسی‌اش افزایش یافته و دست به رفتارهای جنسی بیشتر و پر مخاطره‌ می‌زند.

*مصرف شیشه میل جنسی را افزایش نمی‌دهد

آذرخش مکری، معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد خاطرنشان می‌کند: بر خلاف باور عمومی مصرف شیشه نه تنها میل جنسی را افزایش نمی‌دهد بلکه سردمزاجی و ناتوانی میل جنسی را در پی دارد. آنچه پس از مصرف متعدد شیشه اتفاق می‌افتد اعتیاد جنسی است نه افزایش میل جنسی به طوری که افراد از نظر جنسی معتاد می‌شوند و رفتارهای مهارگسیخته جنسی انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید: وقتی مهار از روی میل جنسی برداشته می‌شود در این حالت فرد فکر می‌کند میل جنسی‌اش افزایش یافته است در حالی که معتاد شده است و در عین حال چون مرتب مجبور است مثل یک معتاد به رفتارهای جنسی فکر کند تا خیالش راحت شود به خیال خودش میل جنسی‌اش افزایش یافته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: مصرف شیشه به منظور افزایش میل جنسی تمام عوارض اعتیاد را برای فرد در پی خواهد داشت ضمن اینکه پس از مدتی رفتار جنسی‌اش از حالت متعارف درمی‌آید و ناتوانی، سردمزاجی، زودارضایی و عدم تمایل جنسی را به بار خواهد آورد.

*معتادان به شیشه‌ برای درمان مسیر بسیار سختی در پیش دارند

علیرضا سلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: قاچاقچیان مواد مخدر در ساخت ماده روانگردان شیشه از چند ماده مختلف استفاده می‌کنند به همین دلیل معتادان به این ماده برای درمان، مسیر بسیار سختی در پیش دارند. ماده روانگردان شیشه از نظر میزان مسمومیت و خطر در رأس تمام مواد مخدر و روانگردان‌ها قرار دارد و متأسفانه این باور غلط که شیشه اعتیادآور نیست، موجب افزایش مصرف آن در افراد جامعه شده است.

وی می‌افزاید: ماده روانگردان شیشه به شکل خرده شیشه و بیشتر شبیه بلورهای یخ‌زده است و وابستگی روحی و روانی به این ماده از مهمترین عوارض مصرف آن به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ماده روانگردان شیشه بیشتر در لابراتورهای خانگی تهیه می‌شود، ادامه می‌دهد: در کشورهایی نظیر پاکستان، ایران و کشورهای اروپایی، طرز تهیه شیشه متفاوت است اما آمفتامین‌ها و داروهای مختلف اعصاب از مهمترین موادی هستند که در ساخت این ماده اعتیادآور به کار می‌روند. بالا رفتن ضربان قلب، افزایش فشار خون و تغییر خلق‌وخو را از علائم مسمومیت با شیشه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha