سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89295

با شروع فصل گرما همواره نگرانی‌های مسئولان بهداشتی کشور دو چندان می‌شود. اسهال، استفراغ و سایر عفونت‌های گوارشی در این روزها نسبت به سایر فصول بیشتر است اما به نظر می‌رسد امسال این بیماری‌ها گسترش بیشتری داشته و مراکز بهداشت و درمانی تهران با تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به اسهال و تهوع روبه‌رو بوده‌اند. در کنار این بیماری در خبرها بارها به آلودگی آب تهران اشاره شده و همین خبر است که گمانه‌زنی‌ها را نسبت به ارتباط این دو موضوع به یکدیگر بیشتر می‌کند.

مسلماً آب برخی از نقاط تهران آلوده است
علی‌اصغر حسنی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به «خبر» می‌گوید: یک بار در کمیسیون درباره آلودگی آب تهران مباحثی مطرح شد زیرا نمی‌توان انکار کرد که آب قسمتی از مناطق جنوبی تهران از چاه‌های سطحی است که بدون تصفیه وارد سیستم آب شهری می‌شود و مسلما آلودگی‌هایی دارد.
وی می‌افزاید: البته ما گزارشی از افزایش بیماری‌های گوارشی مرتبط با آب در تهران نداشته‌ایم اما مطمئناً آب آلوده باعث برخی بیماری‌های روده‌ای می‌شود.

هیچ مدرکی دال بر آلودگی آب تهران نیست
اما دکتر سیامک موره‌صدق دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «خبر» موضوع را به کلی تکذیب می‌کند و تأکید دارد که «هیچ مدرکی دال بر آلودگی آب تهران وجود ندارد.»
وی نیز اشاره می‌کند که گزارشی از شیوع اسهال و استفراغ در تهران نداشتیم و می‌گوید: آب تهران تحت نظارت کامل است و آلودگی بیماری‌زایی که موجب چنین بیماری‌هایی شود در آب شهر وجود ندارد.
اظهارات دکتر موره‌صدق در حالی است که پیش از این هادی حیدرزاده مشاور زیست محیطی شهردار تهران احتمال آلودگی آب تهران به نیترات را تأیید و آن را مربوط به نبود شبکه فاضلاب شهری در این کلانشهر ذکر کرد.
وی در این باره گفته بود که تهران در زمینه مدیریت شبکه فاضلاب در میان کلانشهرهای دنیا، جزو ده شهر آخر جهان به شمار می‌آید.

دکتر علیرضا مرندی نیز به آلودگی آب تهران مهر تأیید می‌زند و در یادداشتی در روزنامه «خبر» به این موضوع اشاره دارد که «آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر خواهد بود و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقداماتی انجام شود. به جز آنکه انواع آلودگی‌ها از جمله میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها در آب تهران وجود دارد این آب به‌خوبی تصفیه نمی‌شود. در یک جمله کاملاً آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی وجود ندارد.» البته تاکنون تأیید نشده که آیا این آلودگی باعث گسترش اسهال و استفراغ‌های اخیر در شهر شده است.

اسهال و استفراغ‌های اخیر ربطی به آنفلوآنزای خوکی ندارد
دکتر خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی نیز فصل تابستان را فصل گسترش ‌بیماریهای گوارشی می‌داند و می‌گوید: گرما، فاسد شدن غذاها، آب آلوده وسبزیجات و میوه‌های آلوده باعث افزایش برخی بیماریهای گوارشی می‌شود که بعضی از آنها نیز ویروسی است و می‌توان آن را نوعی از آنفلوآنزا دانست.

 وی با اشاره به آلوده بودن آب برخی از نقاط تهران می‌گوید: آب برخی از نقاط تهران از چاه‌های سطحی تأمین می‌شود و آلوده است به همین دلیل ممکن است بخشی از این بیماری نیز به این آلودگی مربوط باشد اما دلیل عمده‌تر آن استفاده بیشتر از آب استخرهای آلوده، حوض‌های آلوده، آب پارک‌ها و مواردی از این دست در فصل تابستان است.

دکتر خسرونیا در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است که این اسهال و استفراغ‌ها نشانه‌ای از آنفلوآنزای نوع A باشد، تأکید می‌کند: این بیماری ربطی به آنفلوآنزای نوع A ندارد زیرا اگر کسی به این نوع از آنفلوآنزا مبتلا شود اگر به آن رسیدگی نشود ظرف چند روز از پا در می‌آید اما این ‌اسهال و استفراغ‌ها با چند آمپول و سرم ساده قابل درمان است. البته باید توجه داشت که ممکن است این بیماری برخی از ژن‌های آنفلوآنزای نوع Aرا داشته باشد زیر آنفلوآنزای نوع A متشکل از ژن‌های آنفلونزآی مرغی، خوکی و انسانی است.

گزارشی از اپیدمی اسهال و استفراغ نداشتیم
از طرف دیگردکتر افشین محمدعلی‌زاده متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزایش بیماری‌های گوارشی در فصل تابستان را امری عادی تلقی می‌کند و می‌گوید: بیماری‌های ناشی از آب و غذا و یا برخی بیماری‌های ویروسی در تابستان افزایش می‌یابد و امسال هم آنچه در این مورد مشاهده شده از حد انتظار بالاتر نیست.

وی با اشاره به نگرانی‌های هر ساله از شیوع وبا در کشور می‌افزاید: نقطه طلایی اقدامات سیستم بهداشت و درمان کشور پیشگیری از شیوع وبا ست که امسال این اقدام به خوبی انجام شده و وضعیت کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با دو سال پیش و یا سال 84 نیست.

دکتر محمدعلی‌زاده ادامه می‌دهد: اسهالی که در این روزها شایع است به خاطر شرایط آب و هوایی در فصل تابستان و ناشی از مصرف بستنی‌ها، آبمیوه‌ها و غذاهای آلوده است که در این فصل بیشتر است.
وی با بیان اینکه شرایط اپیدمی اسهال و استفراغ در تهران مشاهده نشده است، می‌گوید: اسهال و استفراغ به صورت تک گیر و پراکنده است و ما گزارشی از همه گیر شدن این بیماری نداشتیم.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در فصل وبا همه نگاه‌ها به سوی آب است، تأکید می‌کند: آب تهران از سوی چند نهاد تحت نظارت دقیق قرار دارد و دائماً آلودگی‌های آن کنترل می‌شود بنابراین نمی‌توان افزایش اسهال و استفراغ را به آلودگی آب شهر نسبت داد. وی به مردم توصیه می‌کند که همه میوه‌ها و سبزیجات را علاوه بر انگل زدایی کلرینه کنند.

دکتر محمد علی‌زاده می‌گوید: بیماری‌های ناشی از آب و غذا در تابستان مانند آنفلوآنزای زمستان شایع است به همین دلیل نیاز به مراقبت بیشتر دارد. رعایت بهداشت فردی، جدا گذاشتن مواد خام از مواد پخته، خودداری از مصرف قالب‌های یخ کنار جاده‌ها و استفاده از یخ‌های صنعتی که با آب سالم درست شده‌اند، شست و شوی دست قبل از غذا، استفاده از آب بطری یا آب لوله‌کشی که سلامت آن اطمینان دارند در سفرها و انگل‌زدایی و کلرینه کردن سبزیجات و میوه‌ها از مواردی است که باید در فصل تابستان بیشتر به آن توجه کرد.

 

منبع:روزنامه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha