سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89330

بیماری سرطان علی رغم آنچه در ذهن بیشتر افراد متبادر می شود بیماری وحشتناکی نیست و می توان با رعایت الگوهای صحیح زندگی وتغذیه سالم از آن تا حد زیادی پیشگیری کرد ،همچنین امروزه با پیشرفت هایی که در علم پزشکی به وقوع پیوسته و با استفاده از روش های مختلف درمانی می توان بعضی از انواع سرطان ها را درمان نمود چنانکه بسیاری از افرادیکه به سرطان دچار شده بوده اند با مشاهده علائم اولیه سرطان و مراجعه به موقع به پزشک متخصص تحت درمان قرار گرفته و با طی مراحل درمان و پیگیری مستمر امر درمان بیماری خود بهبود یافته اند . برای آشنایی بیشتر با بیماری سرطان و راه های درمان و پیشگیری از آن گفتگویی با دکتر عظیم مهرور فوق تخصص خون و آنکولوژی و مسوول فنی بیمارستان فوق تخصصی محک انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد .

1)آقای دکتر سرطان چیست و به چه علت به وجود می آید ؟
به طور اصولی در چرخه طبیعی ،هر موجودی شروع و بعد از مدتی پایانی دارد مانند انسان که بعد از تولد و طی مراحل مختلف دچار مرگ می شود .در سلول های بدن نیز همین اتفاق رخ می دهد به این صورت که در سلول های پایه وقتی تقسیم رخ می دهد هر کدام از آن سلول ها ارگانی از بدن را تشکیل می دهند و سپس آن ارگان شروع به حیات می کند و سلول های هرارگان بعد از مدتی حیات از بین می رود که به طور کلی بعد از مدتی سلول جدیدی جایگزین سلول قدیمی می شود که این امکان وجود دارد که سلول جدیدی جایگزین سلول قدیمی نشود . در چرخه طبیعی هر سلولی اگر توقفی پیدا شود و آن چرخه از شکل طبیعی خود خارج شود دو حالت رخ می دهد .اولین شکل این است که چرخه طبیعی اتفاق نیفتاده و آن سلول طبیعی به بلوغ و کمال نرسیده باشد که در آن صورت سلول توانایی انجام وظیفه اصلی خود را نخواهد داشت . دوم اینکه آن سلول وقتیکه از سیر اصلی رشد سلولی خود خارج می شود به یک مسیر انحرافی کشیده می شود و سلول های نا به جا  یا  سلول هایی که رشد طبیعی ندارند ایجاد می شوند که این سلول ها باعث پیدایش یکسری از علائم بالینی خاص چه در رابطه با خودشان و چه در رابطه با فیزیولوژی بدن می شوند که به این چرخه سرطان گفته می شود . پس  به رشد غیر طبیعی سلول هایی  که از مسیر طبیعی رشد خودشان خارج شده اند و تحت فرمان فیزیولژی بدن نیستند سرطان گفته می شود .
در به وجود آمدن سرطان یکسری عوامل ارثی و همچنین یکسری عوامل و فاکتورهای محیطی نقش دارند که در اطفال عوامل ژنتیکی  بیشتر در پیدایش سرطا ن نقش دارند . در بزرگسالان علاوه بر فاکتورهای ژنتیکی فاکتورهای محیطی نیز در پیدایش سرطان بسیار تا ثیر گذار هستند  .
2)علائم شایع تشخیص سرطان چیست ؟
 بسته به ارگان در گیر و شدت رشد سرطان در بدن علائم متفاوتی برای تشخیص سرطان وجود دارد  که این علائم بالینی دو شکل می توانند داشته باشد .یک شکل علائمی است که در اثر عدم پیدایش سلول های بلوغ یافته  و ارگان به کمال نرسیده به وجود می آید و دسته دوم علائم، محدودیت هایی است که در اثر پیدایش سلول های سرطانی در بدن فرد بیمار ایجاد می شود که این علائم در اثر هورمون هایی که این سلول ها ترشح می کنند و دیگر اثراتی که این سلول ها ایجاد می کنند به وجود می آیند . باید توجه شود که تمام سرطان ها یک سری علائم مشترک برای بروز دارند که شایعترین این علائم ازبین رفتن نشاط و سرحالی در فرد بیمار است که باعث ایجاد ضعف وخستگی درفرد می شود از دیگر علائم سرطان زخم هایی در بدن هستند که بهبود نمی یابند همچنین بی اشتهایی در این افراد است که در مراحل پیشرفته تر این بیماری، کاهش وزن نیزدر بیمار مشاهده می شود .
3)چند طیف سرطان داریم ؟
دو طیف کلی سرطان داریم .یک طیف سرطان هایی است که در رابطه با بیماری های خونی است و با خون سروکار دارند و در تمام نقاط بدن قابلیت پخش شدن دارند که به این طیف ،بیماری های بدخیم خونی گفته می شود .طیف دیگر سرطان ها با ارگان ها و عضلات بدن سروکار دارند که اینها سرطان های غیرخونی هستند.سرطان های غیر خونی نسبت به هر ارگانی در بدن که دچار وضعیت سرطانی بشود شکل خاص سرطان آن ارگان را به خود می گیرد و اسم خاص آن ارگان را برروی آن قرار می دهند .
4) احتمال بروز سرطان در چه سنینی بیشتر است ؟
از بدو تولد نوزادان تا سنین بسیار بالا امکان بروز سرطان وجود دارد که همانطور که ذکر شد عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز سرطان ها نقش دارند .
5)شایعترین سرطان ها در کودکان و بزرگسالان کدام  نوع سرطان ها هستند ؟
طبق آمار بین المللی در اطفال شایع ترین نوع سرطان،سرطان خون است که طبق آمار از هر صد هزارنفر ،سه تا چهار نفرمبتلا به سرطان خون هستند .دررتبه های بعدی سرطان های مغزی ، عضلات و اعصاب قرار دارند  .در بزگسالان شایع ترین سرطان ها به ترتیب رتبه در برگیری، سرطان های پوست ،گوارش و خون هستند که در بزرگسالان با افزایش سن امکان بروز سرطان بیشتر می شود .
6) انواع راه های درمان سرطان چه هستند؟
سه راه اصلی برای درمان سرطان وجود دارد که عبارتند ازشیمی درمانی ،رادیو تراپی و جراحی که بنا بر نوع و شدت سرطان درمان ها متفاوت است و گاهی نیاز است از روش های ترکیبی برای درمان استفاده شود که در کنار این درمان های اصلی توسط پزشک متخصص نیاز به یک تیم وکادرهمراه جانبی از جمله روانپزشک ، مددکار،رادیوتراپ ،فیزیوتراپ مجرب نیازاست که خوشبختانه این کادر متخصص در حال حاضر برای کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان فوق تخصصی محک وجود دارد که وجود این عوامل سبب تسریع روند بهبودی بیماران می شود.
7)راه های پیشگیری از سرطان چیست؟
در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن ،هوای آلوده حاوی سرب و گاز coدر حد بالا ، تماس مستقیم با اشعه خورشید ،تماس با مواد حاوی آزبست ها ،استفاده ازبنزن ها ،استفاده از روغن ها ی اشباع شده در مواد غذایی ،استفاده از فست فودها ومواد کنسروشده به مقدار زیاد و عدم  تحرک کافی عواملی هستند که  سبب افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان ها درافراد می شوند که با رعایت سبک زندگی سالم ، تغذیه مناست و ورزش می توان خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش داد وازآن پیشگیری نمود.   
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    15 0
    سلام ی سوال دارم فردی ک ارشد هماتو داره میتونه بره خارج و انکولوژی بخونه مدرکش تو ایران چقدر اعتبار داره؟
  • حسین ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    سلام میزان بقای 5 ساله بیمار در سرطان مرحله 4 مدولاری تیرویید 28 درصد است میزان بقای بیمار جند ماه برآورد میشود؟ جواب سوالم را آنکولوژیست محترم به ایمیلم بفرستد
  • MAJID ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    14 3
    سلام چه عواملی باعث افزایش مونوسیت ها میشه؟ افزایش 3000 تایی مونوسیت ها به دلیل چیست؟ افزایش مونوسیت ها خطر آفرینن؟ چه درمانی برای کاهش مونوسیت پیشنهاد میکنید؟ ممنون