سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89378

حوادث سوختگی در ایران برغم رعایت موازین بهداشتی و وجود کادر بیمارستانی متخصص در بیمارستان های تخصصی سوانح و سوختگی، به دلیل فاصله زیاد نحوه درمان با استانداردهای جهانی باید جدی گرفته شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری در گفت و گویی با ایرنا با اشاره به فاصله موجود در درمان بیماران دچار سوختگی با استانداردهای جهانی، اظهار داشت: متاسفانه هزینه خرید تکنولوژی های جدید در درمان بیماران دچار سوختگی بسیار بالاست.
دکتر "سید حمید صالحی" با اشاره به اینکه، سعی شده نوع درمانی که در بخش سوختگی بیمارستان های ایران انجام می شود به روز باشد، تصریح کرد: برای درمان سوختگی نیاز به تکنولوژی داریم .
وی افزود: امروز با ورود مهندسی پزشکی به عرصه درمان بیماران دچار سوختگی، تکنولوژی های جدیدی وارد بازار شده که متاسفانه هزینه آنها بالاست و این هزینه ها برای درمان محدودیت ایجاد می کند.
وی، با تاکید بر اینکه درمان بیماران در کشور ایران بر پایه آخرین اطلاعات روز، انجام می شود، گفت: پزشکان و متخصصان ایرانی آخرین اطلاعات را از طریق منابع، ژورنال ها و کنفرانس ها بدست می آورند.
رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری افزود: وقتی صحبت از استانداردهای جهانی می شود، علاوه بر تجهیزات پزشکی، کادر پزشکی نیز مورد توجه است.
صالحی اظهار داشت: کادر پزشکی ایران در زمینه درمان بیماری سوختگی همسطح سایر کشورهای پیشرفته دنیا و در سطح استانداردهای جهانی است و پزشکان و متخصصان ایرانی در این زمینه از آخرین اطلاعات روز دنیا مطلع هستند، اما آنچه آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی را در ایران افزایش می دهد، گران قیمت بودن تجهیزات لازم است.
وی گفت: هزینه های تجهیزات پزشکی برای درمان بیماران دچار سوختگی در سراسر جهان گران قیمت است و این مساله همیشه کشورها را با چالش رو به رو کرده است.
وی در ادامه به روش های جدید درمانی اشاره کرد و افزود: روش های جدید درمانی در دست بررسی است و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ایران به این باور رسیده اند که باید در درمان بیماران دچار سوختگی، روش های جدید درمانی را اعمال کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: را ه اندازی بانک پوست، تعامل وسیع با سایر مراکز تحقیقاتی در سطح بالا از جمله اقداماتی است که مسوولین دانشگاه علوم پزشکی ایران که تنها متولی امر سوختگی در ایران هستند، برای اعمال روش های جدید درمانی به کار گرفته اند.
صالحی افزود: روش درمانی به کار گرفته شده در ایران در درمان بیماران دچار سوختگی با دیگر کشورها متفاوت نیست و تنها مشکلی که در درمان این بیماران وجود دارد و سبب ایجاد فاصله ما از استانداردهای جهانی شده، تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز است که نیاز به بودجه فراوان دارد.
وی با بیان اینکه تهیه تجهیزات متناسب با استانداردهای جهانی بسیار پرهزینه است، اظهار داشت: این مشکلی است که تمام کشورها حتی کشورهای پیشرفته را نیز، دچار چالش کرده است.
وی تاکید کرد: گران بها بودن تجهیزات مربوط به درمان بیماران دچار سوختگی تا حدی است که سایر دانشگاه های علوم پزشکی ایران برای اینکه دچار چالش نشوند، از رو در رویی با این نوع بیماران خودداری می کنند.
صالحی، همچنین به عفونت های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در درمان این بیماران کنترل عفونت های بیمارستانی است.
رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری، کنترل عفونت های بیمارستانی را بسیار سخت دانست و اظهار داشت: علی رغم اینکه در این بیمارستان عفونت های بیمارستانی به طور مرتب کنترل و استانداردهای سایر بیمارستان ها در آن رعایت می شود، برخی از میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند و کنترل آنها به راحتی امکان پذیر نیست.
وی افزود: در حال حاضر از آخرین رده آنتی بیوتیک های موجود در بازار برای کنترل عفونت های بیمارستانی استفاده می شود.
صالحی تصریح کرد: همچنین، تا حد امکان تلاش می شود تا زمانی که عفونت در بیمار دچار سوختگی ایجاد نشده، از آنتی بیوتیک استفاده نشود تا بیمار نسبت به آن مقاومت نشان ندهد.
وی با اشاره به احداث بیمارستان فوق تخصصی سوانح و سوختگی در انتهای اتوبان شهید همت
که یک مرکز 150 تخت خوابی جدید برای درمان بیماران دچار سوختگی است، گفت: برای تجهیز این بیمارستان مطابق با استانداردهای جهانی بودجه بسیار هنگفتی مورد نیاز است.
رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری، فعال شدن مراکز بیمارستانی در سایر استان های کشور برای درمان بیماران دچار سوختگی، آموزش افرادی که می خواهند به درمان و مراقبت از بیماران بپردازند، افزایش جاذبه ها برای پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان های سوختگی، تعامل بیشتر با بیمه ها را از جمله اقداماتی دانست که باید برای رسیدن به استانداردهای جهانی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت: خوشبختانه تاکنون توانسته ایم، بیمه های درمانی را متوجه این موضوع کنیم که درمان بیماران دچار سوختگی هزینه بر است و باید بیمه برای کمک به این بیماران اقدام کند.
صالحی، با اشاره به اینکه شایع ترین سوختگی در ایران سوختگی با آب جوش و بنزین است،
افزود: ایران در ابتلا به سوختگی در مقایسه با سایر کشورها از رتبه بالایی برخوردار است و باید در جلوگیری از این امر تلاش کرد.
وی اظهار داشت: اگر چه توجه به درمان بیماران دچار سوختگی حائز توجه و اهمیت بسیار است اما بیش از آن باید تلاش کرد تا از بروز حادثه منجر به سوختگی پیشگیری شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه در بحث پیشگیری خیلی موفق عمل نشده است و با گله مندی از رسانه ها ی جمعی، افزود: رسانه های جمعی برای شناخت جامعه از سختی های درمان سوختگی، چگونگی پیشگیری از ابتلا به سوختگی، نوع سوختگی ها و هزینه های درمان نقش بسیار موثری دارند.
صالحی، با تاکید بر اعمال روش هایی که از ایجاد سوختگی پیشگیری می کند، گفت: سوختگی الکتریکی از جمله سوختگی هایی است که از نظر منابع علمی کمتر از پنج درصد از سوختگی ها را در جهان شامل می شود و این در حالی است که این نوع سوختگی در ایران آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
وی، همچنین، با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردم محروم قادر به پرداخت هزینه های درمان خود نیستند، از خیرین و نیکوکاران خواست تا با کمک های خود این بیماران را از درد و رنج فراوان نجات دهند.
وی با تاکید بر اینکه اجر معنوی کمک به بیماران دچار سوختگی کمتر از کمک به مدرسه سازی نیست و یک بیمار دچار سوختگی علاوه بر اینکه باید درد زیادی را متحمل شود ناتوانی های ایجاد شده در اثر سوختگی را نیز باید تحمل کند، تقاضای کمک برای این بیماران کرد.
بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری علاوه بر درمان، وظیفه آموزش متخصصان و دانشجویان این رشته را نیز، بر عهده دارد.
ظرفیت این بیمارستان 120 تخت بوده و به طور متوسط با ضریب اشغال 90 تا 100 درصد در فصل سرما و بین 60 تا 70 درصد در فصل گرما فعالیت می کند.
لازم به توضیح است که به جز چند استان فعال در زمینه درمان بیماران دچار سوختگی همچون فارس، اصفهان و خراسان رضوی، بیماران سایر مناطق کشور برای درمان به مرکز سوختگی شهید مطهری مراجعه می کنند.
بر اساس این گزارش، تقریبا 15 تا 20 درصد بیماران در بیمارستان شهید مطهری را کودکان، بین 20 تا 25 درصد را زنان و 50 درصد بیماران را مردان شامل می شوند.
بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری از چهار بخش مردان، زنان، ‌اطفال و مراقبت های ویژه تشکیل شده و معمولا مراجعان به این بیمارستان را رده های پایین جامعه تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha