سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89440

سوال -     لطفا" از دکتر سهرابی در مورد روشهای جدید جراحی انحراف بینی بپرسید . ایا انحراف بینی در خرخر کردن نقش دارد و با حراحی آن، این مشکل برطرف می شود؟    
جواب - اصول کلی جراحی انحراف بینی از گذشته تا حال فرق چندانی نکرده است ، اخیرا در اواسط عمل ، برای آسیب کمتر به لحاظ تیغه بینی و برداشتن دقبقتر و ظریفتر نواحی منحرف تیغه بینی از وسایل جدیدی همچون شیور و آندوسکوپ و ... استفاده می کنند البته در کشورهای پیشفته هم بصورت رایج از این وسایل استفاده نمی وشد (یکی از علل آن هزینه بالای این وسایل است .)
انحراف بینی یکی از علل خرخر می باشد . نکته مهم این است که در تعدادی از موارد، چند علت بصورت همزمان باعث خرخر می شوند و درمان هریک از علل فوق بر حسب میزان نقش داشتن آن در خرخر ، به رفع آن کمک می کند . لذا اگر انحراف بینی طبق معاینات تخصصی ، از مهمترین علل یا تنها علت خرخر در بیمار باشد ، درمان آن نقش به سزایی در رفع خرخر خواهد داشت

سوال - با سلام پسری دارم که هر زمان به پشت بخوابد بلند خرو پف میکند و به گفته یکی از پزشکان انحراف بینی هم داره آیا راه حل دیگری به جز عمل جراحی برای درمانش هست؟

جواب -  با توجه به اینکه در حالت خوابیده به پشت خرخر تشدید می شود ، باید نواحی قاعده زبان و محاورات آن هم به وقت بررسی شود تا ضایعات این ناحیه که موجب خرخر می شوند ، رد شود . اگر بجز انحراف انحراف بینی ، در معاینه و شرح حال دلیل دیگر توجیه کننده خرخ نداشت عمل جراحی انحراف بینی ، کمک قابل توجهی به رفع  خرخر خواهد کرد . (گردن چاق و کوتاه نیز از علل مهم خرخ می باشد که باید در یان مورد ، بررسی شود ) اسن عمل ریسک چندانی ندارد بجز ریسک بیهوشی عمومی و در موارد انحراف بینی ها شدید و بدنبال ضربه های شدید ، ممکن است احتمال سوراخ شدگی تیغه بینی پس از عمل ، چسبندگی های  پس از عمل و عوارض نادر دیگر نیز وجود داشته باشد .

سوال -  – یک سال ونیم است که گلویم دارای التهاباتی است . پس از مراجعه به پزشک گفتند حساسیت غذایی و فصلی است . قرص لوراتادین مصرف می کنند . اما گلویم همچنان متورم و بادکرده و دارای التهاب است . با توجه به این پرهیز غذایی هم دارم ولی بی اثر است ؟
جواب - نکته مهم در این مورد ، رعایت رژیم مناسب غذایی و مصرف دقیق داروهاست . با توجه به این که شما رژیم غذایی را بخوبی رعایت کرده اید ، باید درمان قویتری برای آلرژِی شما تجویز شود (مثل استفاده از اسپری استروئیدی)

 سوال - – 10، 15 سال پیش دکترها تشخیص دادند اوریون گفتم بعد از آن یک گوش از نظر مجرا مشکل دارد . شنوایی ندارد – امکانات در آن زمان نبود . می خواهم بدانم برای این مشکل امکاناتی هست یا خیر ؟
جواب -  یکی از عوارض اوریون کری حسی عصبی است که غالبا یکطرفه است و برگشت ناپذیر می باشد . اگر گوش سمت مقابل شنوایی طبیعی داشته باشد ، تنها مشکل بیمار ، این است که با تاخیر ، جهت صدای رسیده به گوش ها را تشخیص می دهد . در مشاغلی که تشخیص سریع جهت صوت مهم است ، فرد می تواند با استفاده از سمعک بر این مشکل فایق آید . اگر گوش سمت مقابل ، کاهش شنوایی داشته باشد یا کر باشد ، بیمار باید از نظر کاشت حلزون مورد بررسی بیشتری قرار گیرد .

سوال - صالحی – موقع خواب خرپف زیاد می کنم ؟
جواب - شما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید و معاینه شوید . علل خرخر زیاد است و شامل انحراف بینی ، تورم شاخک های بینی در اثر آلرژی و علل دیگر ، ضایعات حفره بینی ، گردن کوتاه و چاق ، زبان بزرگ و ... می باشد . درمان خرخر بر اساس علت آن کاملا متفاوت است.

سوال - در ارتباط با وزوز گوش صحبت کنید.
جواب - وزوز گوش علل متعددی دارد . از وجود جرم در مجرای گوش گرفته تا بیماری های گوش میانی تا بیماری های گوش داخلی و عصب گوش و بیماری های حفره خلفی جمجمه . تعدادی از علل فوق درمان قطعی دارد و بعضی درمان قطعی ندارد .
لذا در صورتیکه دچار وزوز گوش هستید ، حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید ، تا پس از بررسی های کامل و یافتن علت وزوز ، در مورد درمان آن شما را راهنمایی کند .

سوال -  – صدای زیر را نمی شنوم (بخاطر صدای وارده در جنگ . نوار گوش گرفتم گفتند سلولهای گوش مرده است . درمان پذیر است یا نه؟
جواب - درمعرض صداهای شدید بودن (مثل صداهای انفجار و جنگ ) باعث کاهش شنوایی در فرکانس های  (صداهای زیر ) می شود ، که عمئتا بدلیل از بین رفتن سلولهای مویی گوش داخلی ، این کاهش شنوایی برشگت ناپذیر است . (فقط در بعضی موارد که برخوردبا صداها کوتاه مدت باشد و شدت صدا نیز چندان بلند نباشد ، در صورت پرهیز از صداهای بلند ، ممکن است این کاهش شنوایی برگشت پذیر باشد ) در حال حاضر تنها راه درمانی برتی موارد فوق ، استفاده از سمعک می باشد . 
 
سوال - کودکان 4 ساله ای دارم از ابتدای حرف زدن دو گرایی صدا داشته . ولی بعد از فرو دادن آب  دهان خوب شده ولی باز دوباره همان طور می شود .
جواب - در این مورد بایدبه پزشک متخصص مراجعه نمود تا شرح حال بیشتر اخذ و معاینه دقیق انجام شود و ممکن است پس از آن نیاز به معاینه حنجره با دستگاه مخصوص داشته باشد .


سوال - – 2 تا 3 سال گرفتگی بینی دارم – صبح بیشتر این حالت است . عفونی نیست ولی انتی بیوتیک هم خوردم فایده نداشت؟
جواب - گرفتگی بینی علل متعددی دارد که شایعترین آنها شامل انحراف بینی ، آلرژی ، ضایعات بینی و ضایعات سینوس ها و .... می باشد . لذا توصیه می شود حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا برحسب علت آن ، درمان لازمه انجام شود .

سوال - – التهاب حنجردارم . انحراف بینی  را عمل کردند خوب نشده متخصص زیاد رفتند تاثیری نداشت ؟
جواب - التهاب حنجره انواع حاد و مزمن دارد و هر یک از این دو ، علل متنوع و فراوانی دارد ، لذا توجه به مراجعه به پزشک متخصص می شود . اگر پس از عمل انحراف بینی ، مشکل شما بصورت قابل توجهی رفع نشده ، ممکن ست چند علت داشته باشد :
1- ممکن است انحراف بسیار خوب عمل شده باشد ولی در حال حاضر آلرژی و بدنبال آن تورم شاخک بینی داشته باشید که هر یک می تواند گرفتگی بینی بدهد که با درمان طبی بهبودی چشمگیر خواهد بود .
2- در انحراف بینی بسیار شدید ، عمل جراحی ، بهبودی نسبی و نه کامل ایجاد خواهد کرد . علت این امر ، نیروهای فنر مانندیست که در تیغه بینی وجود دارد و حتی پس از عمل بسیار عالی ، با اعمال این نیروها ، مجددا تیغه بینی مقداری منحرف خواهد شد و لذا بهبودی در این موراد نسبی است .
3- مشکل جدیدی در بینی و سینوس ها بوجود آمده باشد مثل ایجاد پولیپ و ....
4- عوارض عمل مثل چسبندگی های داخل بینی رخ داده باشد .

سوال – گوش می نر  چطور درمان می شود ؟
جواب - درمان می نر چند جزء اصلی دارد :
1- درمان ضد اظطراب (چون اضطراب ، بیماری را تشدید میکند )
2- رژیم غذایی : که اساس  آن رژیم کم نمک است . محدودیت مصرف کاکائو ، قهوه ، نسکافه ، نوشابه ، چای ، ادویه توصیه می شود .
3- درمان دارویی
4- در مواردی نیز ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.
جهت درمان صحیح به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سوال - - 5 - 6  سال  است خلطی داخل گلویم گیر کرده – نه پایین می آید نه بالا – عصبانیت تاثیر دارد و شب ها هم بیشتر.
جواب - منشا یان خلط ها عمدتا از سینوس های اطراف بینی می باشد که شایعترین علت آنها ، آلرژی و سینوزیت می باشد . تعدادی حالات و بیماریها هستند که با خلط چندانی همراه نیستند ولی فرد احساس خلط در گلو می کند و مرتب حالت پاک کردن گلو را دارد از علل این حالات یکی برگشت اسید معده و دیگری ناراحتی های عصبی می باشد . لذا توجه می شود جهت بررسی بیشتر و معاینه به پزشک متخصص مراجعه نمایید .

سوال - – لوزه  بزرگ دارم – آواز می خوانم اگر لوزه ام را بردارم صدایم بهتر می شود یا خیر ؟
جواب - طی تحقیقات به عمل آمده ، برداشتن لوزه ها تاثیر چندانی بر کیفیت صدا نخواهد داشت و صدا متعاقب عمل بنظر می رسد که بدتر نمی شود . (ولی برداشتن لوزه ، باعث بهتر شدن صدا نیز نخواهد شد !)

سوال - – عمل انحراف بینی داشته ام  ولی تنفس شان خوب نشده است .
جواب - در 4 سوال قبل  کامل توضیح داده شد .

سوال - حمید رضا کریمی – 4 ماه پیش ضربه ای به سمت راست گلوم خورد صدام بسته شد . دکتر گفت : سی تی اسکن انجام بده بعد از انجام سی تی اسکن گفتند یک لخته خون وجود دارد و نباید صحبت کنید و گفتند طناب صوتی سمت راست فلج شده است گفتار درمانی لازم است . می گویند فیزیو تراپی هم هست؟
جواب - فلج طناب صوتی بدنبال ضربه غیر نافذ (بدون پارگی پوست ) احتمال بهبودی طی 6 ماه تا یکسال را دارد . لذا با توجه به اینکه 4 ماه پیش ضربه به شما وارد شده ، تنها کار لازم ، انجام گفتار درمانی و رعایت سایر توجیه های انجام شده ازطرف پزشک معالجتان می باشد و مراجعه مرتب تا سپری شدن زمان فوق و بررسی بهبودی احتمالی توصیه می شود .

سوال - – دو پسر دارم هر دو نیمه شنوا – بعضی اوقات نوسانات  شدید می شود . و کری مطلق پیدا می کنند . گوشی که نیمه شنوا و تقریبا چیزی نمی شوند. باید چکار کنم ؟
جواب - در قدم اول باید این نوسانات با گرفتن نوار گوش تائید شود ، یعنی در موقعی که احساس می کنیدکری مطلق پیدا کرده اند ، حتما به پزشک مراجعه نمائید . درمان بر حسب نتیجه بررسی فوق ، متفاوت خواهد بود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha