سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

به رغم آگاهی‌های اجتماعی در مورد زیان‌های ناشی مصرف سیگار، آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشانگر افزایش مصرف این ماده دخانی بویژه در گروه سنی جوانان است. بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، مصرف دخانیات در ایران سالانه بیش از ‪ ۵۰‬هزار قربانی می‌گیرد. این آمارها، نشان می‌دهد که روزانه ‪ ۳۰‬میلیارد ریال در کشورمان به دود سیگار تبدیل و به سایر آلودگی‌های موجود در هوا که ریه و دستگاه تنفسی مردم کشورمان را هدف قرار داده، اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد با افزایش مصرف سیگار، بیماریهای ناشی از آن نیز افزایش یافته،به طوری که هم‌اکنون سیگار از علل اصلی سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف از جمله بیماریهای قلبی و ریوی است.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز حاکی از آن است که هم اکنون در هر هشت ثانیه یک مرگ به علت مصرف سیگار رخ می‌دهد که در طی ‪ ۲۰‬سال آینده این رقم به هر ثانیه یک مرگ خواهد رسید.

این گزارش، مصرف سیگار را علت ‪ ۱۲/۵‬درصد کل مرگها و ‪ ۳۰‬درصد مرگهای ناشی از سرطان در جهان،تخمین می‌زند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنین حاکی است که ‪ ۹۰‬درصد سرطان ریه، ‪۴۰‬ درصد موارد دیگر سرطان ها،‪ ۵۰‬درصدبیماری‌های قلبی و ‪ ۷۵‬درصد بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف سیگار است.

بر اساس این آمار، یک نفر از هر چهار سیگاری در کشورهای پیشرفته، یک نفر از هر هشت سیگاری در کشورهای در حال توسعه و در کل یک نفر از هر شش نفر سیگاری در دنیا در معرض خطر مرگ هستند.

مخالفان مصرف سیگار بر این باورند که آمار تلفات سیگار از میزان تلفات جاده‌ای بیشتر است و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی می‌تواند جان انسانهای زیادی را از مرگ نجات دهد.

رییس مرکز تحقیقات ریه ایران بااستناد به آمارهای رسمی گفت که هم اکنون ‪ ۱۷/۱‬درصد کل افراد بالای ‪ ۱۵‬سال در کشورمان سیگار مصرف می‌کنند.

دکتر "محمدرضا مسجدی" افزود: روند مصرف دخانیات در طول چند دهه گذشته در دنیا به گونه‌ای بود که آگاهی از مضرات و اقدامات کنترل دخانیات در کشورهای پیشرفته و جا به جایی بازار مصرف به سمت کشورهای جهان سوم باعث افزایش آن در بین جوانان دراین کشورها شده است.

وی گفت: در منطقه خاورمیانه ‪ ۳۵‬درصد مردان و چهار درصد زنان سیگار می‌کشند.

مسجدی بااشاره به تاثیر نامطلوب و مخرب سیگار بر ریه، اظهار داشت: یک میلیارد و ‪ ۱۰۰‬میلیون نفر در دنیا سیگار مصرف می‌کنند که ‪ ۸۰۰‬میلیون نفر آنان در کشورهای درحال پیشرفت زندگی می‌کنند.

وی، مهم‌ترین عامل روی آوری جوانان به سیگار را کنجکاوی دانست و افزود:
جوانان در مدارس یا از طریق تبلیغات گسترده سیگار، برای ارضای حس کنجکاوی خود، کشیدن این ماده دخانی را تجربه می‌کنند.

یک عضو انجمن متخصصین ریه ایران نیز گفت:براساس یافته‌های پزشکی نیز،هم اکنون مصرف سیگار شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان ریه شناخته شده است.

"رضوان رضایی فر"، به کاهش سن مصرف سیگار اشاره کرد و افزود: در گذشته استعمال سیگار بیشتر در میان افراد مسن رایج بود و سن ابتلا به سرطان ریه نیز به همین میزان بالا بود، اما امروز در همه کشورها بویژه کشورهای درحال توسعه استعمال سیگار رو به افزایش است و قربانیان آن نیز جوانان هستند.

وی احتمال ابتلا به سرطان‌های مرتبط با سیگار را در افراد سیگاری سه برابر افراد غیرسیگاری دانست و گفت: کسانی هم که در خانواده افراد سیگاری زندگی می‌کنند، بیش از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

از دیگر عوامل شناخته شده در سرطان ریه، آزبست (ترکیب پشم و پنبه نسوز) است و افرادی که در کار خود به نوعی با این گونه مواد سر و کار دارند، مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند که البته سیگار کشیدن نیز آن را تشدید می‌کند.

رضایی‌فر،مدت زمان ابتلا به سرطان ریه را طولانی دانست و گفت:اگر شخصی از ‪ ۲۰‬سالگی سیگار کشیدن را شروع کند، ممکن است علایم سرطان ریه ‪ ۲۵‬سال بعد در او ظاهر شود که متاسفانه علاج آن تقریبا غیر ممکن است.

وی مهم‌ترین راه پیشگیری از سرطان ریه را سیگار نکشیدن عنوان کرد.

این پزشک متخصص گفت:اعتیاد به سیگار علاوه بر سرطان ریه در بروز بیماری- های دیگری چون بیماری‌های قلبی و عروقی، برونشیت مزمن، بیماری انسدادی ریه موسوم به "سی.او.پی.پی ‪ "copp‬و تشدید آسم موثر است.

وی به نگرش نادرستی که براساس آن بیشتر مردم فکر می‌کنند فقط دود سیگار مضر است،اشاره کرد و افزود: سایر اجزای سیگار مانند کاغذ و توتون برای جسم انسان بیشتر ضرر دارند و آتش زدن سیگار ترکیبات شیمیایی زیادی را به وجود می‌آورد که بیماری‌های ریوی وقلبی و عروقی را تشدید می‌کند.

به گفته کارشناسان،در هر نخ سیگار بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی موجود است که برخی از آنها نظیر فورمالدیهاید، آمونیاک و سیانور هیدروژن برای سلامت انسان مضر است.

ذرات نیکوتین، می‌توانند مدتهای زیاد در لابه لای فرشها یا روکش صندلیها و مبلها و سطح بیرونی دیگر اشیای موجود در منزل باقی بمانند.

به گفته پزشکان،اگر خانه‌ای در گذشته مورد استفاده افراد سیگاری بود، احتمال نفوذ نیکوتین باقی مانده از گذشته به بدن ساکنان جدید نیز وجود دارد.

دکتر "روزبه نقشین"، فوق تخصص بیماری‌های ریه نیز از پزشکانی است که نسبت به رشد روزافزون مصرف سیگار در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک، بیماری مزمن انسداد ریه سومین عامل مرگ و میر در جهان خواهد بود و این امر در کشورهای در حال توسعه، بویژه ایران به دلیل رشد روز افزون مصرف سیگار ابعاد گسترده‌تری خواهد داشت.

نقشین یکی از مشکلات مهم امروز جامعه بشری را مصرف سیگار عنوان کرد و گفت: این ماده، عامل اصلی ابتلای ‪ ۸۰‬درصد مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه است.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما اطلاعات و آموزش به مردم در ارتباط با سیگار بسیار کم است و ضروری است تا مدیران و قانون‌گذاران در زمینه ممنوعیت جوانان در خصوص استعمال دخانیات قوانینی را وضع کنند.

رییس مرکز تحقیقات ریه دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز سرطان ریه را کشنده‌ترین سرطان در سطح جهان دانست و گفت: از هر ‪ ۱۱‬سیگاری ، یک نفر به بیماری سرطان ریه مبتلا می‌شود.

دکتر "امین احتشامی‌افشار" افزود:با افزایش گرایش بانوان در دهه‌های اخیر به استعمال سیگار در جهان، سرطان ریه به کشنده‌ترین سرطان انسانی تبدیل شده است.

رییس مرکز تحقیقات ریه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:با افزایش کشیدن سیگار در جوامعی مانند ایران، می‌توان انتظار داشت ‪ ۷۰‬درصد مرگ ومیرها بر اثر عوارض کشیدن سیگار در سطح دنیا تا سال ‪ ۲۰۲۰‬میلادی در کشورهای در حال توسعه رخ دهد.

به گفته وی، با ‪ ۶۰۰‬هزار مورد جدید ابتلا به سرطان ریه در هر سال، سرطان ریه، مهم‌ترین سرطان در آسیا به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha