سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89539

مطالعات جدید نشان میدهد که هرچند استفاده از آی پاد iPod برای شنیدن موسیقی محبوبتان در میان سر و صدای خیابانها میتواند موجب تند شدن قدمها، تنظیم افکار و بهتر شدن روحیه شما شود، اما از طرف دیگر میتواند تاثیر مخربی بر دستگاه تنظیم ضربان قلب یا pacemaker بگذارد. بنا به گزارش منتشر شده از این تحقیق دانش آموزان سال آخر دبیرستان، که در مجمع سالیانه انجمن Heart Rhythm ارایه شده است، این دستگاه پخش موسیقی کوچک در 50 درصد از موارد موجب میشود که پیس میکر فرد بیمار دچار اختلال شود.

به گفته جی تکر(Jay Thaker)، دانش آموزی که در این تحقیق با چند پزشک همکاری میکند، بزرگترین مسئله نگران کننده این است که پیس میکر، تمام سابقه ریتم ضربان قلب را در حافظه خود نگه میدارد و "اگر لازم باشد پزشکی به این سابقه برگردد و آنرا چک کند، ممکن است تصور کند که بیمار دارای ضربان قلب ناهنجار است."

یک خطر عمده که بیماران قلبی علاقه مند به استفاده از آی پاد را تهدید میکند، این است که با توجه به اختلال سیستم پیس میکر و در واقع اطلاع رسانی نادرست به پزشک، برای بیماری یا شرایطی تحت درمان قرار بگیرند که در اصل وجود خارجی ندارد. تکر افزود:" علاوه بر اینها، اگر آی پاد در شخصی که قلبش تنها به کمک دستگاه میتپد، موجب توقف پیس میکر شود، قلب این شخص نیز متوقف خواهد شد."

بسیاری از دستگاههای الکتریکی- مانند تلفن همراه، لوازم برقی، اجاقهای مایکرو ویو و کابلهای فشار قوی- میتوانند تاثیر مشابهی داشته باشند. به همین دلیل پزشکان به بیماران خود توصیه میکنند که هیچ ابزار الکتریکیی را بر روی پیس میکر خود قرار ندهند.

جی تکر و گروهش – که شامل پزشکان دانشگاه میشیگان نیز بودند- برای این تحقیق، یک دستگاه آی پاد را به مدت 5 تا 10 ثانیه در فاصله 5 سانتیمتری سینه 83 بیمار نگه داشتند. نتیجه اینکه مشکلی که اصطلاحا "تداخل تله متری" نامیده میشود در 29 درصد بیماران رخ داد و حالتی که در آن پیس میکر عملکرد قلب را نادرست تعبیر میکند نیز در 20 درصد این افراد رخ داد. پیس میکر یکی از بیماران نیز از کار افتاد. در بعضی موارد آی پاد حتی در فاصله 45 سانتیمتری سینه بیمار نیز در پیس میکر ایجاد اختلال میکرد.

تکر تصدیق میکند که هرچند بیمارانی که مشکل قلبی ایشان استفاده از پیس میکر را ضروری نموده است، اصولا از دسته کاربران معمول آی پاد نیستند، اما به علت اینکه این دستگاههای پخش موسیقی بسیار معمول هستند، این افراد باید از خطرات آن آگاه شوند.

به گفته او :" افراد معمولا آی پاد را با بند مخصوص به بازوی راست خود و درست کنار پیس میکر میبندند یا آنرا در جیب پیراهن خود قرار میدهند. درواقع موقعیتهای بسیاری وجود دارند که در آنها آی پاد درست در مجاورت پیس میکر قرار میگیرد، بسیار نزدیکتر از آن که یک پزشک با آن موافق باشد."

دکتر ادوین کوین هیست(Edwin Kevin Heist)، متخصص کاردیاک الکترو فیزیولوژی (cardiac electrophysiology) ( ساختار، عملکرد و کاربردهای فعالیتهای الکتریکی در نواحی مختلف قلب) در بیمارستان عمومی ماساچوستس نیز آی پاد را برای بیماران دارای پیس میکر خطرناک میداند.

به گفته او:" واضح است که آی پاد میتواند عملکرد تنظیم ضربان قلب را مختل کند و احتمال واکنشهای بسیار شدید مانند بیهوشی، وجود دارد."

او به بیمارانش میگوید که میتوانند از هرنوع وسیله خانگی الکتریکی از جمله گوشی همراه و آی پاد استفاده کنند، اما نباید آنها را روی پیس میکر خود قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha