سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89591

بهروز شجاعی-شایعه ممکن است حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد، یک منبع آگاه و مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صحت شایعه جدید در مورد آنفلوآنزای پرندگان را تایید می‌کند و مقامی دیگر آن را رد می‌کند. پیگیری‌های فراوانی در این رابطه انجام شد و برخی از مسوولان که در ابتدا در بحث آنفلوآنزا حاضر به مصاحبه شده بودند زمانی که متوجه شدند بحث آنفلوآنزای پرندگان نیز از آنها سوال می‌شود از انجام مصاحبه خودداری کردند.

دکتر زارع‌ن‍ژاد ، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در این رابطه گفت: «ما منعی برای انجام مصاحبه ایجاد نکرده‌ایم ولی شاید خود مسوولان تشخیص داده‌اند که جواب ندهند چون این بیماری مشکل اول ما نیست که برای جلوگیری از ایجاد بحران‌های کاذب در جامعه از پاسخ دادن به آن خودداری کنیم».
اما بیژن شهبازخانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز که شایعه ابتلا و مرگ چندین نفر در استان کرمانشاه را شنیده است، گفت: «ما هم به صورت غیر رسمی بحث شیوع آنفلوآنزای پرندگان را در استان کرمانشاه شنیده‌ایم».
«تهران امروز» در گفت‌وگو با 4 مقام مسوول، کارشناس و صاحبنظر به بررسی چگونگی اطلاع‌رسانی در زمینه یبماری‌های اپیدمی همچون آنفلوآنزای پرندگان و جلوگیری از رواج شایعات پرداخت.

شایعه یا به دلیل اهمیت موضوع است یا ابهام آن
یک استاد جامعه‌شناسی در مورد شایعه می‌گوید: «میزان رواج شایعه به دو عامل بستگی دارد. یکی اهمیت موضوع و دیگری ابهام موضوع، یعنی هر چه موضوع مهم‌تر باشد و پوشیدگی هم بیشتر باشد این شایعه خیلی سریعتر رواج پیدا می‌کند».
حسن ثقفیان- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا نیز در گفت‌وگو با «تهران امروز» در مورد شایعات مطرح شده در حوزه سلامت و بهداشت گفت: «مسوولان حقایق را تا جایی که ممکن است بیان کند و نباید سیاسی‌کاری کنند چون اینجا جان مردم در میان است و علاوه بر این اینگونه شایعات و سکوت مسوولان موجب بدبینی نسبت به مسوولان، ایجاد روحیه یاس یا دلمردگی، افزایش نگرانی بین مردم و ایجاد فضای ناسالم اجتماعی می‌شود».
دکتر زارع‌نژاد: موارد مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان مشاهده شده است
دکتر عباس زارع‌نژاد،مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «تهران امروز» عدم اطلاع‌رسانی سیستم سلامت و بهداشت را قویا تکذیب کرد و اظهار داشت: «یکسری بیماری‌ها مثل آنفلوآنزای پرندگان جهانی است و سازمان جهانی بهداشت و نمایندگانش مرتبا این بیماری را در کشورهای مختلف رصد می‌کنند».
وی افزود: «اگر کشورها در مورد این بیماری و یا بیماری‌های مشابه اطلاع‌رسانی نکنند با محدودیت‌هایی از جانب سازمان جهانی بهداشت مواجه می‌شوند بنابراین عوارض و خساراتی که از عدم اطلاع‌رسانی ناشی می‌شود به صرفه هیچ کشوری نیست و ما هم اگر موارد تایید شده‌ای را دیدیم صد در صد اعلام می‌کنیم».
وی در توجیه پاسخگو نبودن برخی از مسوولان وزارت بهداشت در مورد آنفلوآنزای پرندگان به خبرنگاران گفت: «ما منعی را برای آنها ایجاد نکرده‌ایم ولی شاید خودشان تشخیص بدهند که چون این بیماری مشکل اول ما نیست برای جلوگیری از ایجاد بحران‌های کاذب در جامعه از پاسخ دادن به آن خودداری کنند».
مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، سیاست وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در مورد آنفلوآنزای پرندگان را «ثابت شده دانستن موارد مشکوک» اعلام کرد و توضیح داد:«در مورد آنفلوآنزای پرندگان هر مورد مشکوکی را که مشاهده می‌کنیم فرض را بر این می‌گذاریم که آنفلوآنزای پرندگان است مگر اینکه خلافش ثابت شود و بر اساس همین فرض اقدامات لازم را در قالب پروتکل‌های مربوطه انجام می‌دهیم و منتظر نمی‌مانیم تا جواب آزمایش بیاید که آیا واقعا آنفلوآنزای پرندگان هست یا نیست، چون ممکن است این صبوری عواقبی را به دنبال داشته باشد».
وی در مورد برخی شایعات مطرح شده در مورد شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان گفت: «موارد مشکوکی دیده شده است ولی تاکنون مورد تاییدشده‌ای نداشتیم. با توجه به مسائلی که اشاره کردم دلیلی ندارد که اگر مورد تایید شده‌ای وجود داشت آن را مخفی کنیم».
زارع نژاد تصریح کرد: «شایعاتی که شما می‌شنوید مسوولان و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت نیز می‌شنوند کمااینکه موارد مشکوک را به آزمایشگاه های مرجع که اکثرا در خارج از کشور هستند، می‌فرستیم. بنابراین اگر واقعا موردی وجود داشته باشد سازمان جهانی بهداشت حتی زودتر از ما ممکن است پی به آن ببرد بنابراین دلیلی برای مخفی‌کاری از سوی ما وجود ندارد».
وی در مورد اقدامات وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در مورد بیماری آنفلوآنزای پرندگان گفت: «مردم مطمئن باشند که ما نمی‌گذاریم این بیماری که تاکنون مورد تاییدشده‌ای هم از آن در کشور مشاهده نشده شیوع پیدا کند و در این زمینه بیش از 50 مورد اقدام پیشگیرانه انجام داده و می‌دهیم». با وجود تکذیب شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان و مرگ 8 نفر بر اثر این بیماری، دکتر گویا به عنوان مسوول امور بیماری‌های وزارت بهداشت و درمان که متولی اصلی پیشگیری و مبارزه با این بیماری در وزارت بهداشت به شمار می‌رود تنها حاضر شد در مورد آنفلوآنزای انسانی صحبت کند و از صحبت در مورد آنفلوآنزای پرندگان خودداری کرد.
شهبازخانی: در صورت تایید مرگ و میر
به شدت با وزارت بهداشت برخورد می‌کنیم
از سویی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم از احتمال شیوع مجدد بیماری آنفلوآنزای پرندگان خبر داد و گفت: «ما هم به صورت غیر رسمی در مورد شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان در استان کرمانشاه خبرهایی شنیده‌ایم اما به دلیل عدم انتقال اطلاعات و اخبار به صورت شفاف در این زمینه نمی‌توانم به صورت قطعی اظهارنظر کنم».شهبازخانی در گفت‌وگو با «تهران امروز» ایجاد محدودیت از سوی وزارت بهداشت برای عدم اطلاع‌رسانی را «دور از ذهن» ندانست و افزود: «باید صبر کنیم و ببینیم وضعیت به چه صورت پیش می‌رود و آیا برنامه وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی می‌تواند موثر باشد یا خیر، ولی مسوولیت سلامت مردم هم مهم است و باید به این نکته توجه کرد».
شهبازخانی ادامه داد: «خبر دادن در این مورد باید با مدرک و حساسیت علمی باشد چون یک خبر علمی می‌تواند تعداد زیادی مرغداری را دچار بحران‌های اقتصادی بکند من هم فقط توصیه می‌کنم تا جایی که امکان دارد برخورد کارشناسی و علمی شود و سلامت مردم را هم در نظر بگیریم و به هر حال در شرایط فعلی به نظر می‌رسد چاره‌ای جز اعتماد به وزارت بهداشت نداشته باشیم».
این نماینده مجلس هفتم در مورد عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد بیماری آنفلوآنزای پرندگان از سوی دستگاه های مسوول اظهار داشت: «در این شرایط که گوجه فرنگی بحران ایجاد کرده است اعلام این خبر می‌تواند مرغ و تخم مرغ را هم به عامل بحران تبدیل کند بنابراین دولت قطعا با احتیاط برخورد می‌کند و چون احتمالا آنفلوآنزای پرندگان به گروهی خاص شامل مرغداران و ساکنان شهرها و روستاهای مرزی مربوط می‌شود ترجیح می‌دهند که فقط به آنها اطلاع‌رسانی کنند».وی افزود: «آنها شاید عمدتا دغدغه‌شان این باشد که اعلام این خبر می‌تواند اثرات اقتصادی گسترده‌ای داشته باشد که شاید هم به نوعی منطقی باشد اما به شرطی که بتوانند بیماری را کنترل کنند و جان مردم را به خطر نیندازند».
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به این سیاست وزارت بهداشت هشدار داد و گفت: «اگر این بیماری اپیدمی شود و گزارشی از مرگ و میر به ما برسد قطعا ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برخوردی حقوقی و جدی می‌کنیم».
شهبازخانی برای روشن‌تر شدن وضعیت آنفلوآنزای پرندگان در کشور درخواست کرد: «ما از کسانی که اطلاعات دقیقی راجع به شیوع آنفلوآنزای پرندگان دارند درخواست می‌کنیم اطلاعاتشان را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارسال کنند و اگر در زمینه ابتلای انسان‌ها شواهدی در دست دارند به ما منتقل بکنند و ما هم قطعا وظیفه داریم با استناد به این مدارک برخوردی جدی‌تر بکنیم».
دکتر پزشکیان: مردم از دود آتش متوجه آتش نشوند!
وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد عدم اطلاع‌رسانی شفاف در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی گفت: «عدم اطلاع‌رسانی مساوی است با اجازه دادن به شعله‌های آتش که بیاید همه جا را بگیرند و مردم از دود آتش بفهمند که چه خبر است».
دکتر مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با «تهران امروز» گفت: «مبارزه و پیشگیری از اپیدمی به نظر افراد یا مسوولان ارتباطی ندارد چرا که قاعده اپیدمی در دنیا مشخص است و شما اگر به هر رفرنسی مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که اپیدمی‌ها یک اصولی دارند که اگر کشورها می‌خواهند جلوی آن را بگیرند باید از آن اصول تبعیت بکنند و اگر از آن اصول تبعیت نکنند اپیدمی فاجعه ایجاد می‌کند».
وی افزود: «اگر ما نتوانیم آگاهی بدهیم و اطلاع‌رسانی کنیم، ممکن است فاجعه‌ای پیش بیاید که تاوانش را انسان‌هایی را که جانشان را از دست می‌دهند و یا صدمه می‌بینند می‌پردازند که آن وقت برای اطلاع‌رسانی خیلی دیر است چون مشکلات خودش را بروز داده و نهایتا هم دولت و هم مردم هزینه سنگین‌تری را پرداخت می‌کنند که دیگر با پول قابل جبران نیست».وزیرسابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاع‌رسانی را اصل کلی و مهم مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های اپیدمی دانست و تصریح کرد: «اصول کلی اپیدمی اطلاع‌رسانی است و سیاست مبارزه و پیشگیری از اپیدمی‌ها بسته به نوع بیماری و اینکه به چه کسانی باید آگاهی‌رساند و اقدام کرد خیلی روشن و شفاف است».دکتر پزشکیان اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق مسوولان نظام سلامت و بهداشت را در خصوص بیماری‌های اپیدمی را ضروری دانست و گفت: «این مسوولان باید در مقابل شایعه‌ها پاسخگو باشند و آنها را رد و یا در صورت صحت تایید کنند و اطلاعات این بیماری‌ها را در اختیار خبرنگاران و مردم قرار بدهند مگر اینکه سیاست آنها این باشد که اطلاع‌رسانی در این موارد لازم نیست».
هر چند برخی از مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر تشخیص داده اند که احتیاجی به اطلاع‌رسانی شفاف در زمینه آنفلوآنزای پرندگان که در صورت اپیدمی شدن می‌تواند انسان‌های زیادی را به کام مرگ بکشاند، نیست اما با توجه به شایعات مطرح شده و برخی از اخبار به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان باید در سیاست اطلاع‌رسانی خود در زمینه آنفلوآنزای پرندگان تجدیدنظر کند.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha