سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89601

هر روز بر سیل مشتاقان جراحی پلاستیک و زیبائی افزوده می شود و برای بعضی ها جراحی پلاستیک از نان شب نیز واجبتر شده است؛به همین منظور سلامت نیوز با مددجوئی از دکتر رزم پا-جراح گوش و حلق و بینی-در مقاله زیر به برخی از سوالات رایج در مورد جراحی پلاستیک پاسخ می دهد.

۱) جراحی پلاستیک چیست؟
کلمه پلاستیک که ریشه یونـانی دارد به معنی شکل دادن و جراحی پلاستیک شامل اعمال جراحی است که به منظور تغییر شکل و ترمیم عضو انجام می گیرد بدون اینکه به حالت طبیعـی عضـو صدمه بزند و حتی المقدور آثــارجراحی دیده نمی شود.
۲) سابقه جراحی پلاستیک به صورت مدرن از چه زمانی است؟
سابقه جراحی پلاستیک به شکل فعلی به دوره رنسانس در کشور ایتالیا بر می گردد که جراح مربوطه با اتهام اهالی کلیسا به عنوان دخالت در کار خدا مغضوب و مطرود شد.
۳) استقبال مردم از جراحی پلاستیک چگونه است؟
متاسفانه امروزه اعمال جراحی پلاستیک بینی و صورت ازحالت درمــانی خارج شده و جنبه مد و چشم و هم چشمی گرفته است و گـروه زیادی از داوطلبان واقعاً نیــازی به انجام این اعمال وجود ندارد و حتی گاهاً به دلـیل مشکلات روانی و ناکامی ها جهت تسکین ورهایی موقت از فشارهـای روحی به این عمل دلخـوش می کنند و اکثر نارضایتیهای بعد از اعمـال جراحی پلاستیک در همین گروه دیده می شود.
۴) چه نوع افرادی بیشتر به این نوع عمل جراحی علاقمند هستند؟
طرفــداران این اعمــال طیف وسیعی هستند که شامل ناهنجاری های مادرزادی مثـل شکاف لب و نقایصی که به علت ضرب دیـدگی و سوختگی ایجاد شده از یک طرف تا مواردی که صرفاً جهت تغییر حالت و تنـوع مراجعه می کنند یا تقاضای رفع چیـن و چروک وجوان تر کردن چهره را دارند.
۵) بیشترین عمل جراحی پلاستیک کدام ا ست؟
در ایــران بیشترین اعمال جراحی پلاستیک روی بینی و صورت انجام می گیرد.
۶) سن مناسب برای جراحی پلاستیک بینی چقدر است؟
معمـولاً سن مناسب جهت عمل جراحی بینی ۱۸ سالگی است ولی در صورت کامـل بودن رشد جسمی در سنین پایین تر مثل ۱۵ سالگی هم امکان پذیر است وحتی مواردی که به علت تغییر شکل یا انحراف شدید تیغه بینی انسداد کامل ایجاد شده در سنیـــن پایین تر هم جراحی محدود با دقت در عدم آسیب به مراکز رشد غضروف واستخوان قابل انجام است.
۷) لطفاً در مورد جراحی بینی با لیزر توضیح دهید؟
استفاده از لیزر در اعمال جراحی سر و گردن محدود به موارد خاصی مثل ضایعات پوستی عیوب انکساری چشم، ضایعات حنجره است ولی در مورداعمال جراحی زیبایی با لیزر بیشتر جنبه تبلیغی و عوام فریبی داشته و در دستان جراح مجرب ضرورتی ندارد.
۸) آیا لیزر عارضه دارد؟
لیزر خصوصاً در دست افراد کم تجربه گاهاً عوارض جدی دارد! عوارض زودرس شامل سوختگی و نکروز بافتهای سالم و در موارد جراحی حنجره خطر سوختن لوله بیهوشی آسیب به راه هوایی و ریه وسوختگی حاصل از انعکاس انرژی توسط وسایل جراحی است و عوارض دیررس هم ایجـاد اسکار و تنگی در حنجره میتواند باشد.
۹) عمل زیبایی بینی به غیـر از تغییر شکل ظاهری چه تاثیرات دیگری در مراجعین دارد؟
هر عمل جراحی و تغییر شکل بینی و صورت قادر به ایجاد اثر هیجانی شدید خواهــد بود و خصوصاً در صورت مبهم بودن خواسته بیمار و برآورده نشدن خواسته اصلی مشکلات روحی عدیده ای ایجاد خواهد کرد.
۱۰) چه کسانی کاندید بهتری برای عمل جراحی بینی هستند؟
بهترین کاندیداهای عمل جراحی افرادی هستند که نقایص مشخص داشته و از قبل از انجام جراحی باجراح همکاری کافــی داشته و نسبت به عمل جراحی ونتایج آن توجیه هستند.
۱۱) آیا نتیجه جراحی، با طراحی که قبل از عمل صورت گرفته مثل طراحی کامپیوتری یکسان است؟
این هم متاسفانه از مواردی است که مشکلات آن دامن گیـر همکاران جوان است. چون جهت جذب بیمار با ایجاد ذهنیات و تصورات غیــر واقعی سطح انتظار بیمار را بالا برده و حتی در صورت موفقیت آمیــز بودن عمل نارضایتی بعدی بیمار را همراه خواهد داشت. بهترین طراحی عمل در موقع انجام عمل جراحــــی است که ضمن حفظ عمل طبیعی بینــی شکل بینی هماهنگ با سایر اعضاء چهره باشد و قبلاً بطور شفاف به بیمار در این مورد توضیح داده شده باشد.
آیا با ا ستفاده از طرح چهره سازی با کامپوتر می شود چهره را زیباتر کرد؟
طراحی کامپیوتر هیچ تـاثیردر نحوه و نتیجه طراحی زیبایی بینی ندارد و همانطور توضیح داده شد بیشتر جنبه تبلیغی و نمایشی داشته و گاهاً به علت القای انتظارات غیر واقعی در بیمار مشکلات عدیده ای ایجاد می کند. بهترین طراحی بطور زنده و با راهنمایی بیمار و فکر جراح امکان پذیر است.
۱۲) آیا بیماران شما در هنگام جراحی به صورت کامل بیهوش می شوند؟
بهترین روش جهت انجام جراحی بینی استفاده از داروهای خاصی است که تحت نظر متخصص بیهوشی به بیمار داده می شود، که ضمن اینکه بیمار حیـن عمـل هیچگونه درد و ناراحتی ندارد بیهـوش کامل هم نیست و از عوارض نا خواسته بیهوشی عمومی هم جلوگیری می شود.
۱۳) آیا شما از کشورهای دیگر هم مراجعه کننده دارید؟
به علـت ارزان بودن هزینـــه های جراحی پلاستیک در ایــــران به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین کیفیت مطلوب جراحی در ایـران همه ساله خصوصاً در تابستـــان و تعطیلات مراجعین زیادی از کشورهای خارجی داریم که ضمن دیدار با بستگان در مدت اقامت، کاندید عمل جراحی هستند و حتی گاهاً با هماهنگی قبلی و فقط جهت انجام عمل جراحی مراجعـه می نمایند.
۱۴) چه توصیه هایی به مراجعین خود دارید؟
جهت جلوگیری از مشکلات و نارضایتیهای بعـد از عمل بهترین راه ایجاد ارتباط معقول و منطقی بین بیمار و جراح است. بطوریکه خواسته بیمار بطور شفاف بیان و روش درمان جراح به خوبی به بیمار توضیح داده شود. بعـلاوه مرور ریسک ها و خطرات و محدودیت های عمل جراحی قبل از عمل در پیشگیـری از عوارض بعدی کاملاً موثرمی باشد.

منبع:وب سایت رسمی دکتر رزم‌پا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mohsen ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    3 0
    سلام!میخواستم بدونم عمل بینی جوریه"قبل ازعمل باکامپیوتری چیزی نشون میدن که بعدازعمل قراربینی چه شکلی بشه؟؟؟؟ یاقیافه ی بعدعملت قرارچه شکلی بشه؟؟؟؟