سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89620

نوشتن باعث می‌شود تا تغییرات و حالات بدن را پیش‌بینی کنیم و هفته‌های خوب و آرام را از هفته‌های ناآرام حدس بزنیم.

وبرا وان ورت ۴۴ ساله در طول دهه‌ایی که به بیماری سندرم پیش از قاعدگی مبتلا بود، علائم و نشانه‌هایی را که در بدنش ملاحظه می‌کرد به‌طور روزانه ثبت می‌کرد. بعد از گذشت ۳ ماه وبرا الگویی از حالات و علائم بدنش بدست آورد که در سیکل‌های زمانی مختلف تکرار می‌شد. وی می‌گوید: « نوشتن» باعث شد تا تغییرات و حالات بدنم را پیش‌بینی کنم و هفته‌های خوب و آرام را از هفته‌های ناآرام حدس بزنم. وبرا دیدگاه درستی داشت و به نکته‌ جالبی توجه کرده بود. وی در حال حاضر بر فیزیک بدن و حالات خود تسلط بیشتری دارد و تغییرات هورمونی بدنش را می‌شناسد.
پژوهشگران به تازگی کشف کرده‌اند که نوشتن یادداشت روزانه، در کاهش درد، کم کردن وزن، تخفیف استرس و فشارهای روانی موثر است.
جوشا. ام. اسمیت، استاد و محقق دانشگاه سیراکاس معتقد است: نوشتن، مقاومت و مصونیت بدن را در مقابل بیماریها افزایش می‌دهد و بر ترشح هورمونهایی که بر اثر فشار روحی و استرس ترشح می‌شوند، تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود تا انسان رفتار و عکس‌العمل مناسبی را در این مواقع از خود بروز دهد. وی می‌گوید: نوشتن خاطرات آزاردهنده، باعث کاهش درد ناشی از بیماری‌های رماتیسم، ورم مفاصل و بهبود عملکرد ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم می‌شود.
● جوشا اسمیت دیگر مزایای نوشتن را به ۴ گروه زیر تقسیم می‌کند:
ـ کاهش وزن: نوشتن وعده‌های غذایی با جزئیات کامل یکی از راه‌هایی است که به کم کردن وزن افراد کمک می‌کند. تحقیقاتی که بر روی تعدادی از بانوان داوطلب صورت گرفته نشان می‌دهد، کسانی که وعده‌های غذایی خود را ثبت کرده‌اند در کنترل و کاهش مقدار مصرف چربی و کالری، موفق‌تر بوده‌اند زیرا وقتی بدانید چه مقدار کالری و چربی مصرف کرده‌اید، به مراتب راحت‌تر می‌توانید در مقدار حجم و اندازهٔ آن تغییراتی ایجاد کنید.
ـ خواب آرام: در تحقیقی که در دانشگاه تمپل به روی بانوان داوطلب انجام شد. از این بانوان خواسته شد تا در مورد خاطرات تلخ و تجربه‌های بد خود از قبیل هتک ناموس، تصادف و ... بنویسند. مشاهدات نشان داد، افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند نسبت به افرادی که جزء‌ این گروه نبودند، کمتر دچار سردرد، افسردگی و بی‌خوابی شدند.
ـ مصنویت بدن: در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه بن جورین اسرائیل افرادی که در طول ۱۵ ماه وقایع استرس زا و تلخ زندگی‌شان را نوشتند نسبت به افرادی که اینکار را انجام نداده‌بودند کمتر به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.
ـ تخفیف استرس: در تحقیقی که دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو انجام داد، بیماران سرطانی که از حمایت خانواده خود محروم بودند، با روزی ۲۰ دقیقه نوشتن تاثیرات مثبتی را در کاهش درد و استرس خود مشاهده کردند.

منبع: Readers digest

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha