تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد فواید قرار گرفتن در معرض آفتاب برای افرادی كه كمبود ویتامین دی دارند به ویژه ساكنان عرض‌های شمالی سردتر بیشتر از خطر آنها در افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از شیكاگو، این مطالعه نشان داد میزان ویتامین دی كه بر اساس قرار گرفتن در معرض نور خورشید محاسبه می‌شود، با شانس زنده ماندن مبتلایان به سرطان ارتباط دارد.

بر اساس این مطالعه كه در "گزارش‌های آكادمی ملی علوم" منتشر شده است افرادی كه در عرض‌های جنوبی كه آفتاب بیشتری دارد زندگی می‌كنند و در نتیجه میزان ویتامین دی بدن آنها در مقایسه با ساكنان مناطق عرض‌های شمالی بیشتر است، كمتر در اثر بدخیمی‌ها جان می‌سپارند.

"ریچارد ستلو" یك زیست فیزیك دان و یكی از نویسندگان این مطالعه گفت، در مطالعه قبلی آنها نشان داده‌اند كه شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان‌های (پروستات، سینه، روده بزرگ و ریه) زمانی كه تشخیص این بیماری‌ها با فصلی مصادف می‌شود كه حداكثر تابش نور خورشید را دارد، بیشتر می‌شود.

وی افزود، این موضوع نشان‌دهنده نقش مثبت ویتامین دی ناشی از نور خورشید در پیش آگهی بیماری است و یا دستكم نشان می‌دهد میزان كافی ویتامین دی در كنار درمان‌های استاندارد سرطان مفید است.

این اطلاعات شواهد بیشتری در مورد نقش مفید ویتامین دی ناشی از نور خورشید برای پیش آگهی سرطان ارائه می‌كند.

ویتامین دی كه پوست از اشعه فرابنفش خورشید می‌سازد "ویتامین آفتاب" نام نهاده شده است. این ویتامین حفاظت موثری در برابر سرطان‌های داخلی مانند سرطان سینه و روده بزرگ ایجاد می‌كند.

اما شواهد جدید در مورد فواید ویتامین دی و قرار گرفتن در معرض آفتاب با پیام‌های بهداشت عمومی قدیمی درباره خطرهای ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به دلیل احتمال ابتلا به سرطان بالقوه كشنده ملانوما پوست تناقض دارد.

محققان نروژی و آمریكایی برای بررسی جنبه‌های مثبت و منفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید میزان ویتامین دی تولید شده بر اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب را در عرض‌های جغرافیایی متفاوت تجزیه و تحلیل كردند و نتایج آن را با اطلاعات مربوط به میزان شیوع سرطان و شانس زنده ماندن مبتلایان در ساكنان عرض‌های جغرافیای مختلف مقایسه نمودند.

محققان دریافتند كه سطح ویتامین دی بدن در ساكنان مناطق نزدیك به عرض‌های شمالی بسیار كمتر از ساكنان مناطق نزدیك به استوا است.

بویژه محققان دریافتند كه میزان ویتامین دی در بدن استرالیایی‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ‪ ۳/۴‬برابر انگلیسی‌ها و تقریبا پنج برابر مردمان اسكاندیناوی است.

در ارتباط با سرطان‌های داخلی مانند سرطان روده بزرگ، ریه، سینه و پروستات محققان دریافتند درحالی كه میزان شیوع این بیماری‌ها از شمال به جنوب افزایش می‌یابد شانس زنده ماندن افراد مبتلا به این بیماری‌ها از شمال به جنوب بیشتر می‌شود.

در این مطالعه به این مسئله پرداخته نشده است كه چگونه ویتامین "نورخورشید" از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌كند.

ستلو گفت، قرار گرفتن در معرض نور خورشید تنها راه برای افزایش سطح ویتامین دی بدن نیست مردم می‌توانند با افزایش مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین دی مانند روغن كبد ماهی كاد یا شیر و یا مصرف مكمل‌های ویتامین دی سطح این ویتامین را در بدن خود افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha