دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 16575

محققان با ایجاد تغییرات ژنتیکی در نوعی از باکتریها موفق به تولید گونه ای باکتری شدند که می تواند مسئاله ریاضی کلاسیک مسیر همیلتونی را حل کند.

دانشمندان آمریکایی موفق به تولید رایانه های باکتریایی شده اند که قادر به حل مسائل پیچیده ریاضی هستند. این تحقیق نشان می دهد انجام محاسبات در سلولهای زنده ممکن است و مسیر را برای تولید تجهیزات محاسبه ای جدید هموار خواهد کرد.

گروهی از محققان دانشگاه میسوری غربی و کالج دیویدسن با ایجاد تغییر ژنتیکی در باکتریهای Escherichia coli نوعی باکتری به وجود آوردند که توانایی حل مسئاله مسیر هامیلتونی یکی از مسائل کلاسیک در علم ریاضی را خواهد داشت. این تحقیق در مسیر تکمیل مطالعاتی است که سال گذشته در هنگام تولید باکتری مشابه با توانایی حل مسئاله ریاضی دیگری انجام گرفته است.

مسئاله مسیر همیلتونی نیازمند راه حلی است تا بتواند دو نقطه ابتدایی و انتهایی در یک شبکه را به گونه ای به یکدیگر اتصال دهد تا از تمامی نقاط موجود در شبکه تنها یک بار عبور کند. محققان باکتری را به گونه ای تغییر دادند تا بتواند مسیر هامیلتونی را در ساختار سه نقطه ای بیابد. باکتریهایی که موفق به یافتن مسیر می شدند گزارش موفقیت خود را با کمک تابش فلورسانس سبز یا قرمز نمایش می دادند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، بیولوژی ترکیبی یکی از دستاوردهای تکنیکهای بیولوژی مولکولی، اصول مهندسی و مدل سازی ریاضی است تا بتوان با کمک آن مدارهای ژنتیکی تولید کرد که به سلولهای زنده توانایی انجام عملیاتهای پیچیده مانند حل مسائل پیچیده ریاضی را ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha