سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حذف وعده شام در رژیم غذایی روزانه موجب تاثیر منفی در رشد و متابولیسم بدن می شود.

دکتر محمد صفریان با اشاره به اینکه برخی از افراد برای کاهش وزن خود اقدام به حذف وعده شام می کنند، گفت: این عمل موجب کاهش زیاد کالری در یک محدوده زمانی طولانی ، اختلال در متابولیسم بدن و فعال شدن مکانیزم صرفه جویی در بدن می شود.

وی با بیان اینکه رعایت نظم و تناسب زمانی در زمان صرف وعده های غذایی از اصول مهم تغذیه سالم به شمار می رود اظهار داشت: حذف وعده شام در طولانی مدت موجب اثر معکوس در تناسب اندام و در نتیجه اضافه وزن می شود.

استادیار گروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به یاد داشته باشیم که حذف هر وعده غذایی ( به خصوص وعده های اصلی) ناخودآگاه با جبران آن در سایر وعده ها همراه خواهد بود. به عنوان مثال کسانی که شام نمی خورند، معمولاً مقدار مصرف خود را در ناهار، عصرانه و یا صبحانه روز بعد افزایش می دهند و در بعضی موارد نیز به خاطر گرسنگی تمایل به خوردن تنقلات پرکالری مانند شیرینی، شکلات، بستنی در این افراد افزایش یافته که خود زمینه ایجاد اضافه وزن یا چاقی را فراهم می کند.

دکتر محمد صفریان با اشاره به اینکه از زمان صرف وعده ناهار تا صبح فردا زمان طولانی است و حذف وعده شام افت شدید قند خون در ساعات پایانی شب را به همراه دارد گفت : افت قند خون در ساعات پایانی شب موجب کاهش عمق خواب ، ایجاد اختلال در شادابی و سرعت بخشیدن به روند پیری می شود .

وی افزود: همچنین حذف وعده غذایی شام در کودکان و نوجوانان موجب ایجاد اختلال در رشد می شود.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: توصیه می شود در این وعده بیشتر از غذاهای سبک سرشار از کربوهیدرات و پروتئین استفاده شود و بین وعده شام تا زمان خواب حداقل 2 ساعت فاصله وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha