یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 32373
سلامت نیوز: یک استاد گیاه شناسی گفت: کبر (کالک مارانه) در رفع سرفه و تسکین حملات آسم اثر مفید دارد.

دکتر سیدمحمد معصومی عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: کبر( کالک مارانه) با نام علمی Capparis از گیاهان دارویی بومی استان کرمانشاه است که به تیره«Capparidaceae» اختصاص دارد.

وی افزود: پوست این گیاه طعم تند و گس و اثر آرام کننده، معرق و ملین دارد و در رفع سرفه و تسکین حملات آسم و دفع کرم موثر بوده و در درمان دانه‌های جلدی اثرات مفیدی ظاهر می‌کند.

معصومی افزود: محققان معتقدند کلیه قسمت‌های این گیاه دارویی اثر مقوی و بادشکن دارد و آن را در درمان رماتیسم موثر می‌دانند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: به نظر می رسد این گیاه دارویی در رفع سکسکه موثر است.

وی در مورد خصوصیات گیاه شناسی این گیاه دارویی ابراز داشت: کبر گیاهی بوته مانند است و دارای شاخه‌های چوبی باریک و دراز است که شاخه‌های مسن آن عاری از برگ ولی شاخه‌های جوان آن دارای برگ‌های کوچک، باریک و به طول 12-4 میلیمتر و منتهی به نوک خار مانند است.

معصومی اذعان داشت: گل‌های این گیاه دارویی که بیشتر بر روی شاخه‌های مسن و یا کوتاه و جانبی ظاهر می‌شود، رنگ قرمز و حالت مجتمع دارد.

وی افزود: میوه این گیاه دارویی کروی، عاری از تار و به درشتی یک گیلاس کوچک است.

معصومی گفت: این گیاه دارویی اغلب به صورت جوشانده مورد استفاده قرار می گیرد و حد فاصل بین اردیبهشت تا پایان مرداد ماه زمان برداشت این گیاه دارویی به صورت وحشی در طبیعت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha