یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 67571

سلامت نیوز : هادی معتمدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: استاندارد مهدکودک ها یکسری ویژگی‌هاست که از سوی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی تأیید شده و ابلاغ می‌شود.

این روانپزشک بقیه استانداردهای مهدکودک را منوط به سن کودک دانست و افزود: باید امکانات لازم برای رشد و آموزش و پرورش بچه ها در مهد وجود داشته باشد همچنین همه کسانی که در مهدکودک کار می‌کنند باید آموزش‌های لازم را دیده باشند و بسته به تعداد کودکان، کودکیار آموزش دیده در مهد حاضر باشند تا اگر از لحاظ پزشکی مسئله ای پیش آمد مثلاً بچه‌ای زمین خورد و دستش زخمی شد، بتوانند بلافاصله اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: امکانات آموزشی مهد کودک بسته به سن کودک باید به گونه‌ای باشد که در عین اینکه کودک مهد را مثل خانه خود می‌داند آموزش های کافی و منطبق با سیاستهای آموزش کشور را ببیند تا بعدها هم بتواند آموزشهای مهد را به عنوان پیش دبستانی دنبال کند.

معتمدی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر مزایا و معایب مهدکودک گفت: مهدکودک فقط مزایاست چرا که روانپزشکان معتقدند از سن سه‌سالگی به بعد باید بچه‌ها در مهد حضور یابند و آموزشهای ابتدایی شامل آشنایی باحروف، کلمات، اشکال، احجام و همچنین ارتباط با همسالان را یاد بگیرند تا در آغاز مدرسه دچار مشکل نشوند.

این روانپزشک افزود: بچه‌ها از سه‌سالگی به بعد وارد مهد می‌شوند و حدوداً 4 سال در مهدکودک می‌مانند و روزی 3-4ساعت در مهد آموزش می‌بینند و بقیه روز را با مادر می گذرانند این قدر مزایای این چند ساعت زیاد است که می‌توان گفت معایبی ندارد تازه این زمان هم برای کودک و هم برای مادر مفید و خوب است.

معتمدی گفت: بچه‌ها نباید 24 ساعته به مادران بچسبند اگر این گونه باشد بچه‌ها اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تأکید کرد: توجه بیش از حد به بچه‌ها باعث می‌شود کودکان به نوعی لوس شوند که این امر در آینده اجتماع پذیری، مسئولیت پذیری و نوبت‌پذیری آنها را کم می کند و بالطبع دچار افت تحصیلی نیز خواهند شد. 

معتمدی با ذکر این مطلب که دور بودن کودک از مادر، محبت مادر را بیشتر می‌کند افزود:در این حالت عادی شدن مادر، به نیاز به مادر تبدیل می‌شود. در ضمن مادران نیز ساعاتی دارند تا به آرامش برسد و حالت بیزاری از بچه‌داری در آنها کم می‌شود و توانایی شان برای رسیدگی به بچه بیشتر می‌شود.

این روانپزشک به مادران شاغل که فرزندانشان ساعات بیشتری را در مهد می‌گذرانند    پیشنهاد کرد: مهد کودک باید نزدیک محل کار مادر باشد تا مادر هنگام ظهر، یک ساعت را با بچه خود بگذراند و دوباره کودک 4-3 ساعت را در مهد بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مهدکودک‌ها نیز توصیه کرد: مهدکودک‌ها باید برای این بچه‌ها برنامه‌های ویژه تری در نظر بگیرند تا دوری از مادر به مدت طولانی‌تر، افسردگی و اضطراب کمتری در این دسته از کودکان ایجاد کند.

این روانپزشک، به مادرها و پدرهایی که از رفتن بچه ها به مهدکودک می‌ترسند پیشنهاد داد: در روزهای آغازین مهد، مدت زمان بیشتری در مهدکودک بمانند و از کودک حمایت کنند. سعی کنند احساس خوبی از مهدیار در ذهن بچه ایجاد کنند همچنین پدرها حمایت بیشتری از مادرانی که تمام وقت کار می‌کنند، داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha