دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 68289
سلامت نیوز : حضور همه اعضای خانواده بر سر سفره شام از قوانینی است که پدر سال ها قبل گذاشته و حالا بعد از 15سال به یکی از برنامه های ثابت و عادی زندگی تبدیل شده است. با این که اسفند است و سعید کارو بارش دراین یک ماه آخر سال حسابی سکه شده، اما راس ساعت ۸ و نیم شب مغازه را به شریکش می سپارد تا از قانون خانه پدری تخطی نکرده باشد.شام شان را که می خورند پدر از کارو بار سعید و اوضاع درس و دانشگاه دخترش می پرسد و سر صحبت بازمی شود.صحبت از کارهای روزمره و مشکلات بچه ها و ... همین یک قانون ساده باعث شده تا اعضای خانواده پس از یک روز کاری دور هم جمع شوند، صحبت کنند و از مشکلات هم آگاه شوند.مشکلاتی که تا به امروز با همین دور هم نشینی ها حل شده است، به این صورت که اعضای این خانواده بیش از این که به دوستانشان وابسته باشند به خانواده و پدر و مادرشان وابسته اند.

احتمال بروز آسیب های اجتماعی در خانواده های کم گفت وگو

دکتر امان ا... قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خراسان ارتباط بین انسان ها را پیش زمینه پدید آمدن فرهنگ و تمدن بشر می داندو معتقد است زیبایی در جمع انسان ها تجلی می یابد.او شادمانی اعضای خانواده را در گروی ارتباطات نزدیک و درست می داند و می گوید: آسیب دیدن ارتباطات اعضای خانواده و کاهش گفت وگو در خانواده بسیار زیانبخش است و می تواند ارتباطات اجتماعی و نظام اجتماعی را دچار مشکل کند. وی با اشاره به این که میزان گفت وگو در خانواده بسیار کم شده است گفت: در حال حاضر ارتباطات افراد جامعه و حتی بسیاری از خانواده ها به ارتباطی موزائیکی تبدیل شده است،یعنی افراد درکنار یکدیگر زندگی می کنند ولی یکدیگر را درک نمی کنند.این جامعه شناس و تحلیل گر مسائل اجتماعی دور شدن افراد از یکدیگر به خصوص اعضای یک خانواده را باعث کم شدن ارتباطات معنوی می داند و می گوید: درخانواده ای که اعضای خانواده بر سریک سفره غذا نمی خورند ،با هم همکلام نمی شوند و از مشکلات یکدیگر در ساعات حضورشان درجامعه بی اطلاعند وبه عبارت دیگر تعامل و تفاهم با هم ندارند ارتباطات شکل صوری به خود می گیرد.

در چنین خانواده هایی احتمال بروز آسیب های اجتماعی نظیر فرار دختران، تجرد گرایی دختران و اعتیاد به مراتب بیشتر از خانواده هایی است که روابط عاطفی و ارتباطات بهتری بین اعضای خانواده وجود دارد.وی طرح مشکلات خانوادگی در جمع خانواده را به شرط حفظ قدرت مشروع پدر و مادر توصیه و تاکید می کند: اگر قدرت مشروع پدر و مادر نزد فرزندان فرو بریزد نهاد خانواده نیز با خطر فروپاشی مواجه می شود.قرائی مقدم تصمیم گیری و مدیریت مشارکتی را به تمام خانواده ها توصیه می کند و در تبیین دلایل چنین توصیه ای می گوید:اگر فرزندان از مشکلات مالی و درآمد پدر خانواده مطلع باشند با توقعات بی جا پدر و مادر را درتنگنا قرار نمی دهند. این درحالی است که دختر یا پسری که از وضعیت مالی پدر و مادرشان مطلع نیستند و از آن ها در تصمیم گیری ها استفاده نشده است، ممکن است به خاطر دست یافتن به برخی خواسته های کوچک و بزرگ در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرند.حجت الاسلام سید مهدی سید محمدی کارشناس علوم دینی و تربیتی نیز در گفت وگو با خراسان بر اهمیت خانواده در اسلام تاکید کرد و گفت: تنها با رفع مشکلات این نهاد اجتماعی می توان به رفع مشکلات نظام اجتماعی امیدوار بود. وی بهترین راه برای رفع مشکلات خانواده و بروز نکردن مشکلات دراین نهاد اجتماعی را تعاملات و ارتباطات مستمر اعضا می داند و می گوید: تعاملات درونی اعضای خانواده که همان انس گرفتن ها، صله رحم و گپ و گفت های شبانه است از جایگاه ویژه ای در دین اسلام برخوردار است و در روایات و احادیث بارها به آن توصیه شده است.

دور هم نشینی اعضای خانواده افسردگی و استرس را از بین می برد

سید محمدی دور هم نشینی های شبانه و طرح مسائل اعضا در جمع خانواده را از جمله رفتارهایی برمی شمارد که در تربیت فرزندان و اصلاح رفتار و رفع مشکلاتشان تاثیر بسزایی دارد. رفتارهایی که باعث کاهش استرس و افسردگی افراد خانواده می شود.وی به پدر و مادرها توصیه می کند وقت زنده خود را به فرزندانشان اختصاص دهند و به دلیل مسائل اقتصادی از وقت گذاری برای فرزندانشان غافل نشوند.چراکه انس پدر و مادر با فرزندان و حضور فیزیکی پدر و مادر در جمع خانواده باعث می شود بسیاری از خلاءهای عاطفی فرزندان پر شود. وی می گوید: حضور فیزیکی کم رنگ پدر و مادر و تعامل نداشتن والدین با فرزندان به هر دلیلی می تواند مشکلات عدیده ای را پدید آورد که رفعشان چندان ساده و دست یافتنی نیست. تاکید کارشناسان دینی و جامعه شناسان بر گفت وگو در خانواده در حالی است که متاسفانه این مسئله در برخی از خانواده ها بسیار کم رنگ شده است و حتی برخی آمارها میزان گفت وگوی مفید در خانواده را حدود ۳۵ دقیقه ذکر می کند که ناگفته پیداست این وضعیت باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر و بروز آسیب های اجتماعی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha