یک درمانگر اعتیاد با بیان اینکه « کانال های ماهواره ای داروهایی برای ترک اعتیاد تبلیغ می کنند که بیشتر جنبه تجاری دارد و راهی برای کسب درآمد می باشند .» تاکید کرد :« این داروها نه تنها ارزش و اثر درمانی ندارد بلکه می توانند باعث ایجاد آسیب و زیان رساندن به شخص هم بشوند ».

بهترین راه ترک اعتیاد چیست؟/داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای ارزش درمانی ندارند
سلامت نیوز: محمد علی حریرچیان ، درمانگر اعتیاد ، در رابطه با داروهای ترک اعتیاد که در ماهواره تبلیغ می شود گفت:« کانال های ماهواره ای داروهایی برای ترک اعتیاد تبلیغ می کنند که بیشتر جنبه تجاری دارد و راهی برای کسب درآمد می باشند و این داروها نه تنها ارزش و اثر درمانی ندارد بلکه می توانند باعث ایجاد آسیب و زیان رساندن به شخص هم بشوند ، این داروها عموما غیر قانونی هستند و تنها داروهایی که وزارت بهداشت تائید کرده است برای ترک اعتیاد مجاز هستند ».

وی افزود: « داروهایی که ماهواره ها  تبلیغ میکنند در بعضی مواقع می توانند اثر تحریک کنندگی داشته باشد به این دلیل که برخی از انواع آنها محرک هستند ، در نتیجه نه تنها کمکی به ترک اعتیاد افراد نمی کند بلکه می تواند فرد را به دردسر هم بیاندازند».

این درمانگر اعتیاد گفت :« بعد از مدت زمانی که فرد این داروها را استفاده کرد حتی اگر به صورت کپسول های گیاهی باشد وابستگی به داروها پیدا می کند . نکته شایان ذکر این است که این داروها علاوه بر وابستگی که ایجاد می کند بعد از مدتی تحمل در فرد ایجاد می شود به این معنا که فرد نیاز به مصرف داروی بیشتری پیدا می کند ».

وی در ادامه افزود:« در حال حاضر 2500مرکز ترک اعتیاد در سطح کشور فعالیت می کنند ، در استان تهران 500 مرکز ترک اعتیاد سری پایی دایر است که به افراد خدماتی ارائه می دهند ».

محمد علی حریرچیان در رابطه با بهترین راه ترک اعتیاد چنین بیان کرد: « بهترین راه ترک اعتیاد این است که افراد به مراکز مجاز ترک اعتیاد مراجعه کنند .شایان ذکر است که ، برخی از این مراکز با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می کنند و برخی با مجوزهای دانشگاهی ».

درمانگر اعتیاد ،محمد علی حریر چیان گفت:« این مراکز ترک اعتیاد دارای نیروهایی از قبیل پزشک ، مشاور، روان شناس وغیره می باشد. درمان اعتیاد صرفا دارو درمانی نیست ، دارو فقط ابزاری است که در اختیار تیم درمانی قرار می گیرد  که درمان را تسهیل می کند . بیش از نیمی از درمان تحت تاثیر افکار و باورهای  افراد است که این امر نیازمند مشاوره و صحبت با روان شناس می باشد واین طرز فکر که صرفا با مصرف دارو می توان اعتیاد را ترک کرد نادرست است زیرا عوامل زیادی در ترک اعتیاد دخیل هستند ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha