سفیر ایران در افغانستان گفت: اکنون  دبی ورودی آب به داخل ایران بیش از ۱۰۰ مترمکعب درثانیه است و حجم قابل توجهی آب واردخاک ایران و بخش اعظم آن وارد چاه نیمه می‌شود و این اتفاقی است که امسال افتاده است.

سفیر ایران در افغانستان: حقابه هیرمند به ایران آمد

به گزارش سلامت نیوز؛، اطلاعات نوشت: حسن کاظمی قمی سفیرایران در افغانستان درگفتگو با خبرنگار ما درپاسخ به این پرسش که روابط تهران با هیات حاکمه افغانستان به چه نحوی است، اظهار داشت : اصلی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی وجوددارد که منحصرا راجع به افغانستان است. این اصل جدی و مبنایی موضوع مردم افغانستان است خارج ازاینکه چه نظام سیاسی دراین کشور حاکم بوده و هست و خواهد بود. مردم و کشور افغانستان برای جمهوری اسلامی موضوعیت دارد. ازیک منظر افغانستان در حوزه تمدنی ایران اسلامی است و ما دراین مساله مشترکاتی داریم .

افغانستان مردمش بیگانه ستیزند و دربرابر متجاوز حساسیت دارند و این ویژگی را ملت ایران هم دارد. این کشور خارج از اینکه همسایه است و می خواهیم رابطه خوب با آن داشته باشیم، امنیتش و همکاری های اقتصادی و فرهنگی اش برای ما موضوعیت دارد. به نوعی می تواند مکمل اقتصادی ماهم باشد. به این ترتیب که مثلا اگر بخواهید صنعت فولاد را توسعه دهید معادن سنگ آهن زیادی در افغانستان وجود دارد که می تواند زمینه مبادله را فراهم آورد.

این کشور درامتداد ژئوپلیتیک ایران هم هست، بنابراین همه وجوه انسانی بشری، فرهنگی و تمدنی ، امنیتی و اقتصادی مهم را داراست و ایران از این منظر حمایت از مردم آن کشور فارغ از اینکه چه نظام سیاسی حاکم باشد را اولویت خود می داند و دنبال می کند.

حمایت از 7میلیون مهاجر در زمان دفاع مقدس

وی سپس با اشاره به تاریخچه حضور مهاجران افغانستانی در ایران اظهارداشت: حتی در دوره جنگ تحمیلی 8 ساله کشور هم قریب به چندمیلیون مهاجر درمرزهای شرقی به دلیل تجاوز ارتش سرخ داشتیم و از سوی دیگر در مرزهای غربی هم به دلیل تهدیدات رژیم بعثی عراق مهاجران عراقی را شاهد بودیم.

به عبارت روشن تر زمانی که در گیرجنگ بودیم 7میلیون مهاجر افغانی و عراقی درایران بودند و درعین حال تحریم هم بودیم و قیمت نفت حدود 6دلار بود و هیچ مهاجری، زیر چادرها زندگی نمی کرد و نظام تصمیمش این نبودکه آنها را اخراج کند بلکه یک نگاه اسلامی و منصفانه درمورد آنان وجود داشت.

کاظمی قمی افزود: اینکه ملت ایران ، یک ملت متمدن و نگاهش اخلاقی و انسانی است و مهمان دوست است، واقعیت است و درمقایسه با بسیار ی از حوزه های تمدنی دیگر هم شاخص است. پذیرش این حجم از مهاجر در دوره جنگ و 45سال اخیر هزینه های مادی زیادی برای ما داشته است و اکنون هم نزدیک به ۶میلیون مهاجر داریم که فقط 750 هزار نفر ازآنها دانش آموز هستند؛ بگذریم از این که بخشی غیر قانونی آمده اند. افزون بر این، اشتغال یک میلیون کارگر مهاجر را درحوزه های مختلف شاهد هستیم.

ازآمدن مهاجر حمایت نمی کنیم

وی تاکید کرد: هیچ کسی از آمدن مهاجر دفاع و حمایت نمی کند و اینکه بگویم دستگاه های حکومتی مثلا تشویق می کنند که مهاجر به ایران بیاید ، این واقعیت ندارد. البته یک واقعیتی وجود دارد و آن این که تا شرایط در آن کشور بهبود نیابد، افغانستان کشوری مهاجرفرست به کشور های دیگر خواهد بود.

کاظمی قمی ادامه داد: با این حال دراین باره سیاست ایران روشن است وآن این که هرکس ورودغیر قانونی داشته است باید برگردد و دراین موردبحثی نیست.

وی درباره انسداد مرزی برای جلوگیری از ورود مهاجران اعلام کرد: یکسری اقداماتی است که ما باید انجام بدهیم. انسداد فیزیکی مرز یکی از اقدامات برای اعمال حاکمیت ملی است تا مرزها برای ورود افراد غیر قانونی، قاچاقچی و تروریست بسته و محکم باشد. برهمین اساس ایران تلاش خوبی را برای بحث امنیت مرزها انجام داده و البته ملاحظات انسانی هم وجود داشته است یعنی شرایط به گونه ای بوده که مردم آمده اند اما در مرزها شرایط به گونه ای نشده است که تلفات انسانی را شاهد باشیم.

سفیر ایران درافغانستان افزود: یک نکته دیگر هم که باید به آن توجه کرد این است که این مهاجران وارد کشور شدند و هیچ مقامی هم آن راتشویق نمی کند؛ اما به واقعیت های داخل افغانستان نگاه کردیم و درعین حال دنبال انسداد مرزها هم هستیم و آنها که به صورت غیر قانونی آمده اند باید خارج شوند یا خارجشان می کنند. افزون بر این افرادی که با ویزا آمدند و اکنون مدت ویزایشان تمام شده است هم باید برگردند.

حضور یک میلیون کارگر افغان درایران

وی ادامه داد: از منظر دیگرطبق آمار حدود یک میلیون کارگر افغانی در ایران فعال هستند و ارزیابی اقتصاددانان کشور این است که نقش نیروی کار افغانی در توسعه اقتصادی کشور مثبت بوده است که این هم یک مساله است. همچنان که احساس دینی هم نسبت به آن دسته از اتباع افغانستان داریم که در دوران دفاع مقدس به جبهه رفتند، احساس مسئولیت داشتند و حتی شهید هم دادند. اینان دربرابر نیروهای نیابتی جبهه نظام سلطه که یکی از آنها داعش بود ، داوطلبانه رفتند و اگر با تروریسم لجام گسیخته مقابله نمی کردند، بعید نبود در داخل، با بحران‌های امنیتی مواجه شویم.

همه این حرفها دلیل بر نظام مند بودن حضور نیست. آنها که غیر قانونی آمده اند باید بروند و اهتمامی که نظام انجام می دهد این است که مرزها را کنترل کند .

وی بابیان اینکه مردم افغانستان مردم نجیبی هستند اظهارداشت: بنا به شرایطی که در سرزمینشان به وجود آمد، از تجاوز و اشغالگری دولت های سلطه جو گرفته تا حضور 20 سال اخیر آمریکا و متحدانش و قبل از آن کمونیست ها و ارتش سرخ همه این وقایع باعث شد تا عده ای مجبور شوند کشور خود را ترک کنند و اگر حادثه ای اتفاق نمی افتاد حتما شاهد این حجم از مهاجران نبودیم و درایران انصافا تلاش زیادی را دروزارت کشور، فراجا ودستگاه های امنیتی برای نظام مند کردن و شناسایی و اخراج مهاجران غیر قانونی صورت می گیرد و کنترل امنیتی یکی از موضوعات مهم هرنظامی است و دراین مساله کسی نمی تواند تعارف کند و باید امنیت شهروندان توسط حکومت کاملا حفظ شود. امروز تلاش بیگانه ها برای ایجاد ناامنی در سرزمین های اسلامی از جمله ایران جدی است و باید کنترل های امنیتی تشدید شود و جدی باشد.

وی ادامه داد: امروز بیشترین همکاری و تعامل را با حکمرانی کابل داریم و یک دلیلش حمایت از مردم افغانستان و توجه به منافع ملی کشور است.ضمن این که اینها درنقطه تزاحم وتقابل نیستند بلکه همراه هستند. امروز یکی از پشتوانه های جدی ایران در حوزه سیاست خارجی ، حمایت های مردمی از نظام و گفتمان انقلاب اسلامی است.

کاظمی قمی گفت: ببینید آمریکا و دیگران که سرزمین ها را اشغال می کنند و با چه وضع فضاحت باری مجبور شدند شبانه فرار کنند؟ امروز ایران دربین توده های مردم جهان مقبولیت و جایگاه دارد و این واقعیت را باید ببینیم. بعد از عملیات وعده صادق چقدر مردم جهان و حتی نظامی های سیاسی از این اقدام حمایت کردند؟ این سرمایه است. یکی از مسائل مورد توجه ما در افغانستان پایگاه اجتماعی است. زبان فارسی جزو فرهنگ ملت ما و آنان است؛ با آنان هم مرزیم و این نکته ای است که باید توجه کنیم. در راهبرد ایران کمک به ثبات، امنیت و سازندگی در افغانستان تعریف شده است چون هم منافع دوجانبه دارد و هم زمینه ساز بازگشت مهاجران به کشور شان خواهدبود. در نقطه مقابل تروریسم داعش را داریم که آمریکا از آن حمایت و رفتار و سیاست های بی ثبات کننده در افغانستان ر ا دنبال می کند. در مقابل سیاست ما در حمایت از مردم دنبال می شود.

اهداف آمریکا در افغانستان

وی در پا سخ به اینکه آیا داعش همچنان در افغانستان فعال است یا نه اظهار داشت : آمریکایی ها بعد از ناکامی درمرزهای غربی و عراق تلاش کردند این نا امنی را درشرق کشور دنبال کنند. آمریکا نظامیانشان را از افغانستان خارج کرد اما از اهدافش دست برنداشت و همچنان دنبال بی ثبات سازی و ایجاد مزاحمت برای کشورهایی است که با آن دشمن یا رقیب هستند. برای آمریکا قابل پذیرش نیست که یک افغانستان آباد و آزادی شکل بگیرد که چین و ایران و دیگران از آن بهره ببرند. از نگاه آمریکایی ها افغانستان نقطه تنازع با سه حوزه تمدنی ایران ، چین و روسیه است و دراین چارچوب سیاستش را همچنان دنبال می کند؛ ازاین رو درافغانستان فقط با پدیده حاکمیت مواجه نیستیم. با این وجود، سیاستی که ایران دنبال می کند مبتنی بر منافع ملی، همگرایی منطقه ای و کمک به ثبات و امنیت افغانستان است چرا که ثبات و امنیت منطقه درگرو ثبات افغانستان است . هرچقدر افغانستان نا امن باشد و تروریسم قوی شود سرریز آن درکشورهای همسایه خواهد بود و آمریکایی ها در ایجاد چنین نا امنی هایی دستی بر آتش دارند.

مین زدایی درافغانستان

کاظمی قمی درباره اینکه سازمان ملل تا چه حد حاضر به پرداخت هزینه های مهاجران افغانستانی در ایران است،گفت: در دیداری که با نماینده سازمان ملل درامور افغانستان داشتم ، درباره موضوعات مختلفی ازجمله مهاجران و کمک های انساندوستانه گفتگو شد. البته آنها اطلاع دارند که ایران بیش از 4دهه است که ازمهاجران افغانی حمایت و پذیرایی می کند و از آمار های سنگین نیروی کار و آموزش افغانی ها ( 35 هزار دانشجوی افغانی از مقطع لیسانس تا فوق دکتری در ایران در حال تحصیل هستند) اطلاع دارند و دراین حوزه ها گفتگوهایی داشتیم که به نظر من سازنده بود.

از دیگرمسائلی که با سازمان ملل به صورت سه جانبه دنبال می کنیم همکاری درحوزه مین زدایی است. یکی دیگر از سیاست های ما این است که همکاری کنیم، کشت خشخاش و تولید مواد مخدر درافغانستان انجام نگیرد وطرح کشت جایگزین به اجرادرآید.

سفیر ایران در افغانستان ادامه داد:غیر ازمهاجران و همکاری بشردوستانه درحوزه دیپلماسی اجلاس دوحه 3 را داریم. برای کمک به برون رفت از مشکلات افغانستان چند فرمت تعریف شده که یک فرمت وزرای خارجه کشورهای همسایه ومسکواست. دراجلاس دوحه بحث بود که نماینده ویژه برای تماس های بین المللی تعیین شود که دارای ابهاماتی بودکه با این نماینده صحبت کردیم. آنچه می تواند به برون رفت از مشکلات افغانستان کمک کند، درحقیقت همکاری وابتکارات منطقه ای و همکاری همسایگان با کابل وهیات حاکمه آن است وسازمان ملل باید از این اقدام حمایت کند. چرا که کشورهای همسایه درگیر با موضوع تروریسم و امنیت مرز و قاچاق مواد مخدرهستند واگردرتوسعه همکاری های تجاری و اقتصادی سرمایه گذاری کنیم و اگر سیل بیاید، کشورهای همسایه کمک های انساندوستانه انجام می دهند و نقش کشورهای همسایه به بهبود وضع افغانستان یک واقعیت است و سازمان ملل باید از این ابتکار منطقه ای حمایت کند که مورد استقبال ایشان هم قرار گرفت.

حقآبه آمد

کاظمی قمی درباره حقآبه ایران و اینکه آیا هیات حاکمه افغانستان به تعهدات خود برای دادن حقابه ایران عمل کرده است یا خیر چنین پاسخ داد: امروز هیات حاکمه افغانستان به حقابه ایران اعتراف دارد و التزامش به اجرای معاهده سال 1352 را مورد تائید قرارداده است و بارها در اظهارات شفاهی و یادداشت ها و موضعگیری سیاسی آن را اعلام کرده اند.

تاکید رهبری هیات حاکم افغانستان هم براین مساله است . مساله اینجاست از وقتی که سد «کمال خان» ساخته شد، مقدار زیادی آب هدر می رفت و مقدار خیلی کمی از حقابه وارد کشور می شد؛ لذا طی سال گذشته هیات حاکمه اقدامات ترمیمی واصلاحی روی سدکمال خان انجام داد.

به این ترتیب که دریچه های سد را ترمیم و زمین مقابل سد را هم تسطیح کردند و دیواره منتهی به شورزار را با اقدام های نه چندان تکنیکی و فنی و مهندسی با کیسه های شن بستند .

اکنون دبی ورودی آب به داخل ایران بیش از 100مترمکعب درثانیه است و حجم قابل توجهی آب واردخاک ایران و بخش اعظم آن وارد چاه نیمه می شود و این اتفاقی است که امسال افتاده است. البته آنچه ضرورت دارد این است که هیات های فنی درچارچوب کمیسران آب، منطقه را بازدید کنند و طرح ابتکاری برای مهار آب و جلوگیری از هدر رفت آن را به اجرا درآورند. امسال شرایط جوی و بارش ها در افغانستان خوب بود اما متاسفانه به دلیل نبود پیش بینی ها شاهد سیلاب های ویرانگر با تلفات زیاد در استان های شمالی این کشور بودیم .

وی تاکید کرد: امیدوارم درچارچوب معاهده، حقابه ما تامین شود و آنچه که تاکید دارم این که ما باید طراحی هایی مشترک در دو سوی مرز درحوزه کشاورزی و مهار آب که مرزنشینان از آن منتفع شوند در دستورکار داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha