سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 372120

در صورتی که با تبخال کاری نداشته باشید، علایم ظاهری‌اش بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود پیدا می‌کند؛ اما در این مدت سبب قرمزی پوست، درد، سوزش و البته خجالت‌زدگی فرد برای حضور در اجتماع می‌شود. به‌همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن روش‌هایی طبیعی برای درمان این مشکل هستند.

خوراکی‌هایی که برای درمان تبخال مفیدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، تمامی افرادی که به تبخال دچار می‌شوند، علایم مشترکی را از خود نشان نمی‌دهند. تعداد زخم‌ها، میزان شدت آن‌ها، میزان مسری بودن و مدت زمانی که روی بدن باقی می‌مانند، همگی این موارد به قدرت دستگاه ایمنی افراد بستگی دارد. خوراکی‌هایی که برای درمان تبخال مفیدند، عبارت‌اند از:


۱– مواد مغذی| اولین قدم برای درمان تبخال افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. برای این منظور باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید. با اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی خود تا جای ممکن جلوی ویروس تبخال را خواهید گرفت.


۲– مواد غذایی سرشار از لیزین|این آمینو اسید از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می‌کند. حبوبات، ماهی، بوقلمون، مرغ و سبزیجات حاوی لیزین هستند.


۳– سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ| این نوع از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئیدها (که در هویج یافت می‌شود)، بیوفلاونوئیدها و ویتامین C هستند که به از بین بردن جای زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کنند.


۴– ماهی| ماهی یکی از مهم‌ترین منایع تأمین کننده امگا ۳ برای بدن است که به درمان التهاب و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.


۵– پروتئین| افرادی که دچار تبخال می‌شوند، برای کوتاه کردن طول درمان به پروتئین بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین همچون ماهی‌های غیر پرورشی، مرغ و گوشت قرمز کم چرب استفاده کنند و در هر وعده غذایی ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کنند.


۶– زینک|زینک (روی) برای انجام واکنش‌های شیمیایی‌ که به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس و عفونت‌ها کمک می‌کنند، ضروری است. استفاده از زینک به صورت موضعی روی پوست برای درمان تبخال مفید است. البته دریافت زینک با مصرف پروتئین می‌تواند در فرایند بهبود نیز تاثیر بگذارد. خوراکی‌هایی مانند جگر، گوشت گاو، آجیل و سبزیجاتی مثل اسفناج سرشار از زینک هستند.


تعدادی از مواد غذایی مثل قند و شکر، خوراکی‌های فراوری شده، مواد غذایی اسیدی مثل پرتقال و سرکه، سبب افزایش التهاب، ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش حساسیت پوستی خواهند شد که بهتر است زمان ابتلا به تبخال از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha